چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه
استقلال - تراکتور

جدالی فراتر از سه امتیاز

یکی از مهمترین و حساس ترین دیدارهای هفته دهم رقابت های لیگ برتر را عصر امروز دو تیم استقلال و تراکتور در ورزشگاه آزادی برگزار می کنند.

این دو تیم در حالی ساعت ۱۶:۲۰ دقیقه عصر امروز به مصاف هم می‌روند که پرسپولیس هم باید فردا یکشنبه در دیگر مسابقه حساس این هفته میهمان سپاهان باشد که قطعاً نتایج این دو دیدار به خصوص بازی امروز تأثیر مهمی را در رتبه بندی این تیم ها تا پایان هفته دهم خواهد داشت.

آبی پوشان پایتخت که با جواد نکونام این روزها  با کسب ۱۹ امتیاز در صدر جدول رده بندی قرار دارند در حالی به مصاف تراکتور خمس می‌روند که از آغاز لیگ بیست و سوم تا کنون در هر چهار بازی که در ورزشگاه آزادی به مصاف رقبا رفته اند توانسته اند به پیروزی دست یابند و حال نیز به دنبال کسب سه امتیاز و حفظ و تثبیت جایگاه خود در صدر جدول رده بندی لیگ برتر هستند.

 اما به یقین آبی ها جدالی سخت و دشواری را برابر تراکتور پیش رو دارند تراکتوری که هفته گذشته توانست با سه گل نساجی را شکست دهد و اینک نیز با انگیزه هایی بالا به مصاف استقلال می‌رود. به خصوص اینکه در ترکیب تیمش استقلالی های سابق مانند پورحمیدی، محمد نادری، عارف آقاسی و امیرحسین حسین زاده انگیزه های متفاوتی را برای این دیدار دارند همچنین باید به این جمع پرسپولیسی های سابق مانند شجاع خلیل زاده ، مهدی شیری، سعید آقایی و سیامک نعمتی را هم افزود که قطعاً آنها هم با انگیزه های بسیار خود را برای این دیدار آماده می‌کنند.

البته قرمز پوشان تبریزی برای این مسابقه حساس ریکاردو آلوز هافبک طراح و خلاق خود را در اختیار ندارند و باید دید که سرمربی اسپانیایی تراکتوری ها چگونه خلأ این بازیکن کلیدی را برای این دیدار پر خواهد کرد.

اما در آن سو استقلال جواد نکونام هم که این روزها علی رغم مشکلات موجود توانسته با نتایج مطلوب توأم با صدرنشینی در این هفته ها رضایت هوادارانش را تا حد زیادی جلب نماید فقط به کسب پیروزی و سه امتیاز در این دیدار می اندیشد و در این بین سرمربی آبی های پایتخت به هنرنمایی نفرات کلیدی خود برای این دیدار مانند سید حسین حسینی در چارچوب دروازه، محمد حسین مرادمند، آرمین سهرابیان، ابوالفضل جلالی، کوین یامگا، روزبه چشمی، مهدی مهدی پور، آرش رضاوند، سعید مهری، مهرداد محمدی، ارسلان مطهری، آرمان رمضانی و حتی گوستاوو بلانکو در فاز تهاجمی چشم دوخته است.

 

آمار و ارقام تقابل های دو تیم: استقلال و تراکتور در طول تاریخ ۵۴ بار به مصاف یکدیگر رفته اند که سهم آبی پوشان پایتخت ۲۶ برد و سهم تی تی ها هم ۱۴ پیروزی بوده است و ۱۴ مسابقه دو تیم هم با تساوی به اتمام رسیده است.

البته ۳۰ رویارویی استقلال و تراکتور در رقابت های لیگ برتر رقم خورده است که ۱۲برد برای آبی ها و ۱۰ پیروزی هم برای تراکتوری ها بوده و هشت مصاف دو تیم هم با نتیجه مساوی به پایان رسیده است. آبی های پایتخت موفق شده اند ۴۵ بار دروازه تراکتور را در ادوار مصاف هایی که لیگ برتر داشته اند باز کنند و تراکتوری ها هم ۳۵ بار دروازه استقلال را گشوده اند.

از ۱۵ مصاف دو تیم در لیگ برتر که در تهران برگزار شده استقلالی ها ۷ برد و تراکتوری ها هم ۶ پیروزی را برابر یکدیگر کسب کرده‌اند و ۲ دیدار دو تیم هم با تساوی به پایان رسیده است.

آخرین تقابل آبی پوشان پایتخت و قرمز پوشان تبریزی به دیدار برگشت دو تیم در لیگ بیست و دوم در روز بیست و هشتم اردیبهشت امسال بر می‌گردد که استقلال با هدایت ساپینتو در یک مسابقه تاریخی موفق شد با نتیجه شگفت انگیز ۷ بر یک تراکتور خمس را در هم بکوبد تا پر گل ترین و سنگین ترین باخت تراکتوری ها در برابر استقلال رقم بخورد.

به هر ترتیب به نظر می رسد که باید عصر امروز شاهد دیداری جذاب و مهیج از سوی استقلال و تراکتور در ورزشگاه آزادی باشیم جدالی که فراتر از سه امتیاز برای دو تیم دارد زیرا در یک سو اگر جواد نکونام و تیمش موفق به شکست تراکتور شوند علاوه بر اینکه با ۲۲ امتیاز صدر نشینی خود را تثبیت می‌کنند یک گام هم خود را به قهرمانی نیم فصل نزدیک تر خواهند دید، همچنین می‌توانند با برتری در یکی از بازی های بزرگ پیش رویشان با روحیه و انگیزه بالاتری به استقبال دیدار های آتی و هدف گذاری خود برای کسب عنوان قهرمانی لیگ برتر بروند زیرا بسیاری از کارشناسان فوتبال و حتی هواداران استقلال، یکی از دلایل اصلی نگرفتن جام در فصل گذشته استقلال با ساپینتو را همین عدم نتیجه‌گیری مطلوب این تیم در بازی های بزرگ دانستند و معتقد بودند ساپینتو و تیمش مرد بازی های بزرگ نیستند.

موضوعی که به نظر می آید در مورد استقلال تحت هدایت جواد نکونام تا حد زیادی صدق نمی‌کند و باید منتظر ماند و دید که سرمربی کنونی و محبوب آبی ها می تواند در یکی از مسابقات مهم و بزرگ این فصل، تیمش را سرافراز از مستطیل سبز ورزشگاه آزادی خارج کند و مسیر خوشبختی را برای هفته های آتی استقلال طراحی کند البته در این بین نباید از تیم خمس هم بی تفاوت گذشت زیرا قطع به یقین خمس و تراکتوری ها هم نیم نگاهی به کسب سه امتیاز این دیدار دارند و می‌خواهند با برتری در تهران ضمن ۱۸ امتیازی شدن، خود را در جمع مدعیان قهرمانی قرار دهند، همچنین انتقام شکست سنگین فصل گذشته را از استقلالی ها بگیرند‌.

بنابراین با این تفاسیر بیراه نیست که این جدال را دیداری فراتر از سه امتیاز بدانیم زیرا برد هریک از دو تیم می‌تواند آنها را در ادامه برای رسیدن به اهدافشان در این فصل از رقابت های لیگ برتر مصمم تر و پر انگیزه تر کند.

نویسنده: آتور چهاربخشی