چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه
ذوب آهن می‌تواند مدعی باشد

جایگاه دوم نتیجه توفیق اجباری

چه کسی فکر می‌کرد بعد از هفته دهم رقابت‌های لیگ برتر در شرایطی که تیم‌های سپاهان و پرسپولیس در تعقیب استقلال برای جایگاه اول جدال می‌کردند این تیم ذوب‌آهن باشد که با حرکتی هوشمندانه جایگاه دوم جدول رده‌بندی را تصاحب کند.

ذوب آهن ۱۸ امتیازی برای رسیدن به صدر جدول فقط ۴ امتیاز با استقلال فاصله دارد. این تیم با ۵ برد شیرین و تنها دو تساوی، از موفق‌ترین باشگاه‌ها در فصل‌جاری لیگ برتر است. محمد ربیعی از ذوب‌آهن فراموش شده بار دیگر تیمی مدعی ساخت و شاید در ادامه راه، این تیم دوباره توان افتخارآفرینی داشته باشد.

ذوبی‌ها برای تمدید قرارداد مهدی تارتار که تازه به پایان رسیده بود، تردید داشتند. از طرفی فکر می‌کردند بهتر است با قاسم حدادی‌فر به توافق برسند؛ مربی‌ای که طی مدت همکاری با مهدی تاتار ظاهرا آب دیده به‌نظر می‌رسید. همه اعضای هیات‌مدیره اما با این انتخاب موافق نبودند و او را مربی جوان و ناکارآمدی می‌دانستند که نمی‌تواند حتی جایگاه نهم این تیم در جدول رده‌بندی را تکرار کند. همین موضوع باعث شد تا گزینه سومی به نام محمد ربیعی روی میز قرار بگیرد.

محمد ربیعی که پیشنهادهای بسیاری به‌دلیل عملکرد خوب چند سال اخیر در مس‌رفسنجان داشت، زیاد مایل نبود به تیم ذوب‌آهن ملحق شود، از این رو به آنها جواب رد داد. در ادامه او به باشگاه استقلال آمد، اما در‌نهایت از قبول هدایت این تیم انصراف داد. از طرفی انتخاب مربیان از سوی دیگر باشگاه‌ها در‌نهایت کار را به‌سمت‌و‌سویی پیش برد که محمد ربیعی تقریبا گزینه‌ای به‌جز ذوب آهن نداشت. این توفیق اجباری البته به‌نفع ربیعی و باشگاه ذوب‌آهن تمام شد و از این انتقال هم سبز قباهای اصفهانی سود بردند و هم ربیعی!

طی سال‌های اخیر و بعد از آخرین حضور تیم ذوب‌آهن در لیگ قهرمانان آسیا، شاهد تیمی متزلزل و افول کرده از ذوب‌آهن بودیم. کاهش بودجه این تیم لیگ برتری به‌دلیل مشکلاتی که در کارخانه ذوب‌آهن به‌وجود آمده بود، اجازه نداد تا مربیانی با کارنامه بهتر در جمع اصفهانی‌ها قرار گیرند.

در‌حالی‌که سپاهان دیگر تیم اصفهانی هزینه‌های هنگفتی می‌کرد و برای جام می‌جنگید، این تیم ذوب‌آهن بود که با مشکلات نه مالی مجبور بود اغلب با مربیان سطح پایین به توافق برسد. این‌بار اما آنها هر‌چند ریخت‌و‌پاش زیادی نکردند اما خوش‌شانس بودند که مربی‌ای همچون محمد ربیعی در لیگ برتر متولد شده بود و ذوب‌آهن این شانس را داشت تا وی را به‌خدمت بگیرد.

ربیعی کار را خیلی زود شروع نکرده بود و از طرفی ۱۲ بازیکن این تیم جدا شده بودند، درنتیجه او تیمی خالی از بازیکن را تحویل گرفت. با اندک فرصتی که داشت چند بازیکن لیگ برتری از دیگر باشگاه‌ها به تیمش اضافه کرد که اتفاقا میانگین سنی خوبی هم داشتند.

با بررسی عملکرد تیم ذوب‌آهن کاملا واضح است که این تیم به‌جز بازی با سپاهان، در هفته ششم مقابل تیم مس‌رفسنجان هم شکست خورده است. آمار خیره‌کننده تیم محمد ربیعی در بازی‌های خارج از خانه نشان می‌دهد آنها میزبان مهربانی برای رقبا بوده و تا‌کنون در خانه خودش ۷ امتیاز از دست داده و این نشان می‌دهد شاگردان محمد ربیعی در خانه توانایی لازم را ندارند و در زمین حریف بهتر کار می‌کنند.

با این حال هرچند هفته دهم زمان خوبی برای نتیجه‌گیری در مورد تیم ذوب‌آهن نیست، اما این تیم می‌تواند با روند خوبی که از خود نشان داده در ادامه نیز موفق باشد. واقعیت این است که رقبا مخصوصا تیم‌هایی همچون سپاهان، پرسپولیس و تراکتور دست روی دست نمی‌گذارند تا ذوب‌آهن خود را به صدر جدول نزدیک و نزدیک‌تر کند.

قطعا این لیگ با توجه به تعطیلات مکرری که هر از گاهی می‌بینیم، آبستن حوادث بسیاری است؛ هرچند ذوب‌آهن با توجه به مربی و عملکرد خوبی که بازیکنان از خود نشان دادند، می‌تواند خود را به‌عنوان یک مدعی مطرح کند اما هنوز برای نتیجه‌گیری زود است.

گزارش: نیلوفر مژدهی