پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
روز سرنوشت برای فوتبال ملی؛

یک نگاه به سورابایا، نگاه دیگر به تاشکند!

نوجوانان شایسته ما در رقابت‌های جام جهانی مصافی سخت با مراکش دارند و بزرگسالان هم برای راهیابی به جام جهانی در تاشکند با ازبک ها به میدان می روند.

امروز روزی حساس برای فوتبال ما است. در اندونزی و در عرصه رقابت‌های جام جهانی تیم زیر ۱۷ سال ما که نتایجی در خور توجه به دست آورده با تیم مراکش دیدار می کند. مراکش به لحاظ تفاضل گل در صدر گروه قرار گرفت.

تیم ‌ما هم با امتیاز برابر با برزیل و انگلیس و به جهت تفاضل گل کمتر در رده سوم گروه قرار گرفت.

بعد از ظهر امروز حسین ‌عبدی و کادر همراه او برای چیدمان ترکیب تیم نوجوانان کاری سخت و دشوار پیش رو دارند. زیر تمام نفرات حاضر با انگیزه و آماده هستند.

نمایش خوب برابر برزیل و انگلیس همه نگاه ‌ها را متوجه تیم شایسته ما کرد. در بازی با برزیل تیم‌ ما با اهرم ضد حمله و انتقال سریع توپ به پشت مدافعان حریف به بردی دلچسب دست یافت.

در مصاف با انگلیس که بارش باران شدید تا‌پایان ادامه داشت دوندگی و نبردهای فیزیکی در دستور کار قرار گرفت. تیم‌ ما ابتدا از ضربه ایستگاهی به گل رسید، اما زمین پر آب و باران شدید و لغزش توپ در ثانیه‌ های پایانی از دستان آرشا شکوری گل پیروزی انگلیس را رقم زد.

در سه دیدار گذشته انسجام و هماهنگی در تمام خطوط تیم‌ما نمایان بود. میزان دوندگی و آمادگی جسمانی تک تک نفرات عالی بود.

درویش عالی و حسام‌ نفری در عمق دفاع هماهنگ بودند. نیما اندرز یک مدافع نفوذی و رونده در جناح راست بود. براجعه، ماهان صادقی، رزاق نیا و قلی زاده در مرکز میدان نمایش ایده آلی داشتند.

کسری طاهری هرگاه به میدان آمد جان تازه ای به خط حمله بخشید. موردی و زمانی هم در خط حمله پرکار و زهر دار نشان دادند.

از سوی دیگر باید به مراکش اشاره داشت. تیمی به شدت فیزیکی با قدرت تهاجمی بالا که در خط میانی هم بازیکنان کلیدی در اختیار دارد. چند بازیکن اصلی آنها در تیم‌های پایه پاری سن ژرمن، یوونتوس، بایرن مونیخ و اینتراخت فرانکفورت بازی می کنند.

در مجموع باید گفت: این دیدار برای ما حائز اهمیت است. فارغ از نتیجه حاصله باید تاکید کرد حفظ این تیم شایسته راباید در اولویت قرار داد که آینده سازان فوتبال ما هستند. در تاشکند هم مصافی مهم پیش رو داریم.

تیم ‌ملی در مرحله مقدماتی جام جهانی پس از برد آسان برابر هنگ کنگ، به تاشکند سفر کرده و بعد از ظهر امروز با ازبکستان دیدار می کند.

آسیب دیدگی جهانبخش و حذف نوراللهی به دلیل مسائل انضباطی را باید فراموش کرد و راه صعود به جام جهانی را پیمود.

طارمی و آزمون دو مهاجم مهار نشدنی ما در فاز تهاجمی هستند. ازبک ها در خط دفاع شکننده هستند، اما در خطوط میانی و حمله زهردار می باشند.

فوتبال آنها تابع دوندگی و بهره بردن از ضد حملات سریع است. کاتانچ مربی آنها در مصاحبه اخیرش به بازی سرعتی بازیکنانش اشاره داشت. این ‌موضوع به شدت باید مورد توجه کادرفنی و امیر قلعه نویی قرار گیرد. به ویژه آنکه حریف از وینگرهای سرعتی سود می برد.

در این راستا رضاییان و حاج صفی به عنوان دو بال کناری باید مراقب تحرکات مهاجمان کناری ازبک ها باشند.

هماهنگی شجاع و کنعانی هم در عمق دفاع حائز اهمیت است. در خط میانی عزت اللهی مهره ثابت است و امکان حضور روزبه چشمی بیشتر از سامان قدوس در ترکیب اصلی است.

محبی و ترابی هم دو هافبک کناری هستند. احتمال حضور محمدی در جناح راست خط حمله وجود دارد

نیمکت تیم ‌ما هم نفراتی قابل و شایسته در اختیار دارد و می توان در وقت دوم از آنها بهره برد‌.

به هرحال امروز باید نگاهی به اندونزی و پیکار نوجوانان با مراکش داشت و با چشم دیگر به مسابقه تیم ملی با ازبکستان توجه کرد.

 امید که دو پیروزی با ارزش را شاهد باشیم.

نویسنده: احمد میرزاییان