چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه

هشدار به فوتبال خوزستان؛ استعدادها را دریابید

فوتبال خوزستان بی‌توجه به استعدادهای جوانش پیش می‌رود و برای این استان فوتبال خیز زنگ خطر به صدا درآمده است.

 شرایط فوتبال در خوزستان خوب نیست و بازخورد این موضوع در عملکرد سه تیم خوزستانی حاضر در لیگ برتر کاملا واضح و مشخص است. برای استانی که زمانی مهد فوتبال نام داشت و دیگر باشگاه‌های کشور را تغذیه می‌کرد، افت دارد که بگوییم در بدترین شرایط ممکن قرار دارد و از استعدادهای جوانش به خوبی استفاده نمی‌کند و آنها را از همان عنفوان جوانی از دست می‌دهد.

فارغ از شرایط مالی که اجازه نمی‌دهد بسیاری از استعدادهای فوتبالی در مناطق محروم از جمله خوزستان به ورزش حرفه‌ای روی آورده و استعداد خود را نشان دهند، این خطه خود استعدادسوزی می‌کند. در چنین شرایطی انگشت اتهام به سوی باشگاه‌های حرفه‌ای نشانه گرفته می‌شود و اغلب، این باشگاه‌ها را به دلیل استفاده نکردن از بازیکنان جوان مواخذه می‌کنند، درحالی‌که این باشگاه‌ها فقط نیمی از مقصران این شرایط هستند.

از طرفی در استانی که شرایط برای پرورش استعداد فراهم نیست، تنها امید علاقه‌مندان به فوتبال، همین باشگاه‌ها خصوصا سه باشگاه فوتبال حاضر در لیگ برتر هستند. از سوی دیگر اما این باشگاه‌ها خود با چنان مشکل مالی روبه‌رو هستند که در مخارج واجب و ضروری خود مانده‌اند. از این‌رو نمی‌توان توقع داشت باشگاهی با بودجه محدود و بسیار پایین، تیم بزرگسالان را با امتیاز میلیاردی رها کرده، سراغ جوانان و نوجوانان برای پرورش استعدادشان برود.

از آنجا که پیش از این هم هر آنچه استعداد از خوزستان به فوتبال ایران معرفی شده معمولا به‌صورت ذاتی و خودجوش بوده است، در ادامه نیز آنهایی که باید در این زمینه تلاش‌هایی می‌کردند، فوتبال خوزستان را رها کردند؛ به این امید که باز هم چشمه جوشان این خطه، استعداد تولید کند.

درست اوایل فصل و قبل از اینکه فشار مسائل مالی و اختلاف نظرها بین مربیان دو تیم استقلال خوزستان و صنعت نفت با مدیریت این باشگاه‌ها به وجود بیاید و همه‌چیز در ظاهر گل‌وبلبل به نظر می‌رسید، عبدالله ویسی و سیروس پورموسوی به استفاده از بازیکن توانمند حاضر در استان تاکید داشته و معتقد بودند، می‌خواهند تیم را بر چنین پایه و اساسی ببندند.

 اتفاقا قوانین جدید درخصوص استفاده از بازیکنان جوان و کم شدن سهمیه بازیکنان پا به سن گذاشته، باعث شد مربیان تیم‌های لیگ برتری ناخودآگاه به سمت جذب بازیکنان جوان کشیده شوند اما ملاک فقط جذب این نفرات نیست بلکه تیمی که در زمین قرار می‌گیرد و نفراتی که در ترکیب اصلی به میدان می‌روند ملاک اصلی برای استفاده از بازیکنان جوان و نوجوان است. درحالی‌که اغلب افراد حاضر در این دو تیم فقط از شعار جوان‌گرایی در سطح استان استفاده کردند ولی اتفاقات دیگری رخ داد.

گزارش: نیلوفر مژدهی