چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه
تلنگری به کادر فنی؛

برداشت مهم از پیکار با ازبکستان!

نمایش متفاوت ملی پوشان در تاشکند، تاثیرپذیری تیم در فاز تدافعی و عدم مشارکت هافبک ها در برگشت ها و افول تیم در وقت دوم را باید ره آورد مهم دیدار با ازبکستان ارزیابی کرد.

در تحلیل پیش از بازی به موضوع مهم حمایت و پشتیبانی از تیم ملی و کادر فنی اشاره داشتیم و بزرگنمایی و به عرش بردن کادر فنی را کاری غلط دانستیم.

موضوع بعدی اظهارات کاتانچ پیش از بازی بود که تاکید داشت ما بنا داریم با افزایش سرعت در تهاجم در زمین حریف کار کنیم.

این تفکر در وقت دوم و با رویکرد مربی ازبک ها و تغییراتی که در سیستم بازی و با تعویض ها ایجاد کرد به نتیجه رسید. اعتقاد دارم نمایش متفاوت تیم‌ ما و نقایصی که دیده شد در بهترین شرایط به دست آمد.

همانطور که پیش بینی می شد تیم ما در فاز تهاجمی و با حضور آزمون و طارمی در خط حمله برتری کلی بر تیم حریف داشت. این موضوع در وقت نخست به وضوح نمایان بود.

اما با مصدومیت قدوس و ورود علی کریمی به زمین شرایط اداره بازی و احاطه به مالکیت توپ و تسخیر فضا در خط هافبک به کلی تغییر کرد.

وقتی ابتکار عمل و بازی سازی در اختیار ازبک ها قرار گرفت ضعف های تیم‌ما در فاز دفاعی آشکار شد. شاید بعد از مصدومیت قدوس بهتر بود روزبه جانشین او می شد.

روزبه در استقلال نمایش خوبی داشت و در شرایط مسابقه  هم بود. علی کریمی از لحظه ای که به میدان آمد یک بازیکن ساکن، کم تحرک با اشتباهات فاحش بود.

معلوم نیست دعوت از امید ابراهیمی با چه اهدافی صورت گرفته و کریم انصاری فرد چرا در جمع ملی پوشان قرار گرفته است؟ اینگونه نفرات باید در بزنگاه ها کمک حال‌ت یم‌ ملی باشند وگرنه دعوت از آنها و نیمکت نشینی شان به چه کار می آید؟

باید بدانیم تیم ‌ما به دلیل معدل سنی بالا در جام ملت‌ها با آسیب دیدگی نفراتش مواجه خواهد شد. قدوس و محبی که سن بالایی هم ندارند در این دیدار آسیب دیدند. جهانبخش هم در دیدار ساده با هنگ کنگ آسیب دید و از اردو خارج شد.

مجموعه این وقایع و رخدادها به ما تلنگر می زند که در جام‌ ملت‌ها باید هوشیار باشیم. در فاصله ۱۵ یا ۲۰ روز تا جام‌ملت ‌ها باید موضوع آماده سازی و بدنسازی تیم را جدی بگیریم.

مدافعان ما در برابر تیم‌های سرعتی تاثیر پذیر نشان داده و عمق دفاع ما مانند پنیر سوئیسی از هم بازی می شود. دو مدافع کناری به ویژه رضاییان در برگشت ها ضعیف ‌عمل می کند. کار زوج سازی در کناره‌ها ودو هافبک‌مرکزی بخوبی صورت نمی گیرد.

برای این موارد کلی باید برنامه ریزی و طراحی  اصولی داشت. تعویض های کاتانچ و تغییر تاکتیک او نتیجه داد و در مقابل تاکتیک‌مقابله گرایانه کادر فنی ما جواب نداد.

مجددا تکرار می کنیم مباحث حمایتی و پشتیبانی از ملی پوشان و کادر فنی در‌جای‌خود باید تداوم داشته باشد، اما معایب و ضعف ها را هم باید گفت.

کتمان حقایق و بزرگنمایی به سود تیم‌ ملی نیست و تاوان آن را در جام‌ملت‌ها خواهیم داد.

نویسنده: احمد میرزاییان