پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
طلای جوان اول مرودشت

نصیری پا جای پای نجاتی گذاشته است

قهرمان دیگر از شهر مرودشت استان فارس، جایی که پیشقراول همه ی جوان هایش عباس نجاتی بود.

قهرمان پیشین وزنه برداری آسیا که بر اثر سقوط وزنه در اوایل انقلاب دچار ضایعه ی نخاعی شد اما الگویی شد تا جوانان این دیار وزنه برداری را به عنوان ورزش ملی برگزینند.

رقابت گروه A دسته ۹۶ کیلوگرم وزنه برداری جوانان جهان ۲۰۲۳ در مکزیک برگزار شد و نماینده ایران موفق شد عنوان قهرمانی را به دست آورد. علیرضا نصیری از مردشت فارس، در این مسابقات رکورد 166 یک‌ضرب، ۲۰۵ دوضرب  و مجموع ۳۷۱ کیلوگرم قهرمان جوانان جهان شد.

 او در یک‌ضرب مدال برنز و در دوضرب مدال طلا گرفت. 13 وزنه بردار در گروه A دسته ۹۶ کیلوگرم به رقابت پرداختند. ایران پیش از این در دسته ۸۱ و ۸۹ کیلوگرم موفق به کسب مدال نشده بود و نصیری اولین مدال‌های ایران را در این مسابقات کسب کرد.

نصیری در یک‌ضرب وزنه های ۱۵۸، ۱۶۴ و ۱۶۶ کیلوگرم را بالای سر برد. او با رکورد 166 کیلوگرم به مدال برنز یک ضرب رسید.

وزنه‌برداران ترکمنستان و ژاپن هر کدام با رکورد 167 کیلوگرم مدال طلا  و نقره گرفتند. نصیری در حرکت اول و دوم دوضرب، وزنه‌های ۱۹۷ و ۲۰۲ کیلوگرم را بالای سر برد.

او در حرکت سوم وزنه ۲۰۵ کیلوگرم را بالای سر برد اما داوران خطا اعلام کردند. کادرفنی تیم  ایران تقاضای بازبینی کرد و پس از بازبینی حرکت، اعلام شد وزنه ۲۰۵ کیلوگرم پذیرفته شده است. نصیری در مجموع رکورد ۳۷۱ کیلوگرم را ثبت کرد و طلای دوضرب و مجموع را گرفت.

نصیری از روستای فتح آباد استان فارس خود را به سطح اول جهان رساند، صمد شجاعی مربی باتجربه استان شیراز می گوید: در استان ما یکی دو روستا از جمله فتح آباد وزنه برداران خوبی را پرورش داده است مثل سجاد بهروزی که از روستای زنگی آباد طلای آسیا را صید کرد. مربی نصیری، نادر زارع است که با اشتیاق جوانانشان را پرورش می دهد.

ما در استان فارس مشکلات سخت افزاری داریم، گرانی هالتر و وزنه باعث شده که تهیه ی آنها دشوار باشد، بسیاری از ابزار وزنه برداری متعلق به 15 سال پیش است، در مرکز استان خانه وزنه برداری ما گاز ندارد مشکلات در بسیاری از شهرستان ها وجود دارد و ربطی به آقای سجاد انوشیروانی هم ندارد، ایشان تازه رئیس فدراسیون شده است کار کردن بعد از تعطیلی کرونا یعنی از صفر شروع کردن است بنابراین باید به فدراسیون وزنه برداری بودجه و امکانات داد تا دوباره این ورزش افتخارآفرین جان بگیرد.

گفت و گزار: عباس اسماعیلی