پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه

اعتراض به CAS چه فایده‌ای دارد؟

شرایط برای سپاهان بسیار سخت و دردآور به‌نظر می‌رسد همه امید آنها برای قبول درخواست تجدیدنظرشان در کمیته استیناف ناامید شد تا درنهایت آنها تنها شانس خود یعنی شکایت به دادگاه CAS را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.

شکایت به این دادگاه اما چه فایده‌ای دارد؟ سپاهان در شرایط فعلی بدون اینکه مسابقه انجام داده باشد بازنده شد و امتیاز یک رقابت حساس را از دست داد و تنها چیزی که مهم است فعلا همین ۳ امتیاز است. سپاهان هم مسابقه را باخت و هم ضرر مالی کرد.

با افراد نزدیک به باشگاه که گفت‌وگو می‌کنیم مدام تاکید می‌کنند رای کمیته انضباطی و استیناف AFC کاملا سیاسی بوده و آنها به‌شدت تحت تاثیر مراودات سیاسی خود هستند. این موضوع پذیرفتنی نیست وقتی شما می‌دانید قصور کرده و مقصر هستید. با این حال نکته‌ای که سپاهانی‌ها را برای اعتراض به استیناف و حالا CAS امیدوار می‌کند این است که آنها مدارکی پیدا کردند دال بر اینکه تیم الاتحاد خود از ورود به زمین مسابقه ممانعت کرده و تنها این ناظر نبوده که رای به لغو بازی داده است. مشخص نیست جزئیات این مدرک چقدر است اما این‌طور که شنیدیم برخی مدارک و مستندات که ظاهرا خیلی قوی است حاکی از آن است که تیم الاتحاد می‌دانسته قرار است چنین اتفاقاتی رخ دهد و تعمدا از حضور در زمین انصراف داده و پس از آن ناظر وارد ماجرا شده و لغو بازی را گردن گرفته است.

در چنین شرایطی سپاهانی‌ها بسیار امیدوار بودند تا کمیته استیناف با توجه به مدارک و مستنداتی که آنها درخصوص اثبات این ادعای خود ارائه دادند، بتوانند رای را به‌نفع خود برگرداند. حتی شب قبل از اعلام رأی و پس از جلسه کمیته استیناف، مسئولان در باشگاه سپاهان به‌شدت امیدوار بودند تا رای به نفع آنها صادر شود و در واقع وقتی استیناف رای کمیته انضباطی را تایید کرد به‌شدت ناامید و سرخورده شدند.

با همه انتقادها که به باشگاه سپاهان وارد است و با وجود همه تقصیرهایی که به گردن این باشگاه است، واقعیت این است که باشگاه سپاهان، در این مورد به‌خصوص نیز با وجود همه اشتباهاتی که از سوی برخی خودی‌ها صورت گرفت، به‌دلیل نداشتن حامی در  AFC‌قربانی شد.

حال سپاهان این شانس را دارد که با همین مدارک که به‌شدت نسبت به آنها تعصب نشان می‌دهد به دادگاه CAS شکایت کرده و شاید بتواند از این طریق حق خود را بگیرد. سپاهانی‌ها مدعی هستند این شانس را دارند که با توجه به مستندات خود حداقل در این دادگاه بین‌المللی پیروز شوند. صدور رای اما در این دادگاه به این راحتی‌ها نیست و رسیدگی به آن زمان زیادی می‌برد. پرونده‌های بسیار زیادی در CAS در جریان است که رسیدگی به هر کدام از آنها مدت زیادی طول می‌کشد. در نتیجه حداقل زمانی که می‌توانیم امیدوار باشیم سپاهان بتواند نسبت به شکایت نتیجه بگیرد، یک‌سال آینده است.

 آیا پس از یک‌سال صدور رای، حتی به‌نفع سپاهان، به درد این تیم خواهد خورد؟ تا آن زمان تکلیف لیگ قهرمانان مشخص شده و حتی ممکن است سپاهان از این مسابقات حذف شده باشد و به این ترتیب شاید این کار فقط جنبه‌ای حیثیتی برای سپاهانی‌ها دارد؛ چراکه در غیر این صورت امری بیهوده و کاری گزاف است.

گزارش: نیلوفر مژدهی