چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه
یادگار ماندگار

گل جهانی ایران را به جام جهانی برد

آذرماه برای ما ایرانی ها یادآور خاطرات خوب فوتبال است. چرا که تیم ملی ایران برای اولین بار در جام جهانی 1978 آرژانتین حضور یافت، اولی هایی که دوست داشتنی و سدشکن بودند.

چهارم آذرماه 1356 ، ورزشگاه آزادی یکی از پر هیجان ترین روز هایش را در حضور بیش از 95 هزار تماشاگر تجربه کرد.

بازی برگشت مرحله دوم مقدماتی جام جهانی بین تیم های ایران و استرالیا درحالی در ورزشگاه آزادی برگزار شد که ایران باید انتقام شکست دور قبلی جام جهانی را از استرالیا می گرفت و هم برای نخستین بار در جام جهانی حضور می یافت.

ایران بازی رفت را با گل حسن روشن بر استرالیا چیره شد.

با شروع این بازی ایران در دقایق 5 ، 9 ، 26 و 36 فرصتی گلزنی داشت که دورازه بان و تیره دورازه حریف مانع گلزنی ملی پوشان ما شده بودند اما سرانجام انتظار به سر آمد و رویا ها به حقیقت پیوست در دقیقه44 بازی علی پروین، کاپیتان محبوب و بازی گردان بزرگ تیم با یک حرکت سریع از سمت راست و دریبل زدن دو بازیکن استرالیا توپ را به دروازه حریف ارسال کرد.

آلن ماهر، دورازه بان استرالیا با یک دفع ناقص توپ را درست روی پای غفور جهانی نشاند. غفور هم از فرصت نهایت استفاده را برد و دروازه استرالیا را گشود این گل باعث قهرمانی ایران در آن دوره مسابقات قهرمانی مقدماتی جام جهانی در گروه آسیا و اقیانوسیه شد.

در آن زمان تنها یک تیم از دو قاره به جام جهانی صعود می کرد و گل غفور جهانی بلیط تیم ملی فوتبال در جام جهانی آرژانتین را رزرو کرد.

نویسنده: حبیب رحیمی