پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
لزوم بهره گیری از كارشناسي قوی

سايه روزمرگي بر سر فدراسيون فوتبال!

در اينكه سال ها است بين كلمه تخصص و تعهد اختلاف نظر وجود دارد بحثي نيست اما باور قلبي ما اين است كه تعهد در دل خودش تخصص هم دارد.

زيرا اگر فردي متعهد باشد، مشخصا اگر فاقد تخصص لازم براي انجام كاري باشد از پذيرش مسئوليت امتناع مي كند و قس عليهذا.

دليل شروع با اين مقدمه اين است كه در درون فوتبال ما متاسفانه تعهد لازم وجود ندارد و اگر هست به چشم نمي آيد!

اين قبول كه مهدي تاج، مهدي محمد نبي و قنبر زاده به عنوان سه عنصر اصلی فدراسيون فوتبال با كوله باري از تجربه مديريتي از تخصص و دانش لازم برخوردارند و اتفاقا تلاش گسترده اي در سامان بخشي در اداره فوتبال كشور دارند اما به نظر مي رسد خروجي كه جامعه ي فوتبالدوست ما انتظار دارد حاصل نمي شود!

علت چيست؟ پاسخ آن مستلزم بررسي جامع است اما آنچه تيتر وار بعه نوان مولفه هاي ورود به انجام ارزيابي عملكرد مي توان مطرح كرد اين است؛

١-فدراسيون فوتبال از بدنه كارشناسي قوي براي تصميم سازي متناسب با سرعت رشد و توسعه فوتبال برخوردار نيست.

٢-فارغ از همه تلاش هايي كه مثلث تصميم گيري در بهره گيري از علم و هنر براي استفاده از منابع حهت دستيابي به هدف (كه همانا تعريف صحيح/ اصولي/ منطقي و علمي مديريت است) انجام مي دهد! ولی چون دچار روزمرگي شده، به تبع آن در انجام برخي از وظايف اصلي مديريت نظير؛ برنامه ريزي، اجرا، كنترل و نظارت بازخواهد ماند (كه مانده است).

٣-فدراسيون با اینکه در حوزه فوتسال، فوتبال ساحلي، بانوان در مسير رشد قرار گرفته و در فوتبال هم با درخشش تيم ملي نوجوانان در جهان از يكسو و از سوي ديگر از يك تيم فوق العاده قوي و با پتانسيل در سطح بزرگسالان با بهره مندي از يكي از نخبه هاي مربيگيري در ايران (قلعه نوعي) برخوردار است اما عدم توازن بين ساير اركان به صورت زنجيره تامين (فقدان جوانان و اميد) طبيعي است هدر رفت منابع صورت مي گيرد (كه گرفته)

٤- عدم مبارزه با فساد و پولشويي و

٥-مصائب حاكم بر حوزه داوري

٦-عدم توجه به بهبود مستمر اوضاع جاری

و دهها مورد ديگر كه به كميته جوانان، كميته آموزش و مهمتر از همه به سازمان ليگ مربوط است متاسفانه از فدراسيون فوتبال ما با وجود همه محدويت هايي كه به لحاظ شرايط كشور متاثر از تحريم هاي ظالمانه (كه هر روز هم بيشتر و دامنه اش افزونتر مي شود) با آن رو به رو است! تصويري ساخته كه انگار از عقلانيت فاصله گرفته است.

بر سه ضلع تصميم گيري فدراسيون فوتبال است كه هرچه سريعتر با عقلانيت و انجام ارزيابي مستمر عملكردي پارادايم جديدي را متوازن با ظرفيت و پتانسيل فوتبال كشور رقم بزنند.

پارادايمي متناسب با عمكلرد تيم نوجوانان در مسابقات جهاني

نویسنده: مجید سعیدی