چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه

بلیت‌های غیر قابل فروش عامل اصلی بازار سیاه

بازار سیاه بلیت‌فروشی با بلیت‌های کاغذی شرایط بدی را برای علاقه‌مندان به فوتبال بوجود آورده است.

بازار سیاه در بلیت‌فروشی مسابقات مهم فوتبال همیشه از سال‌ها قبل وجود داشته است اما طی چند سال اخیر با توجه به آگهی فروش غیرقانونی بلیت‌ها در فضای مجازی این موضوع بیش از گذشته نمود پیدا کرد. با یک جست‌وجوی کوتاه در برخی سایت‌های فروش اقلام متفرقه، انواع و اقسام بلیت‌های مختلف در جایگاه‌های متفاوت و قیمت‌های نجومی به چشم می‌خورد.

برای اینکه بدانیم چه کسی مسئول توزیع بلیت‌های غیرقانونی به افراد سودجو و در نتیجه تشکیل بازار سیاه است ابتدا از طریق سازمان لیگ موضوع را پیگیری کردیم. جالب اینکه اغلب افراد حاضر در این سازمان از شرایط بلیت‌فروشی‌ها، اتفاقاتی که درخصوص حواشی آن رخ می‌دهد و حتی بازار سیاه بی‌خبر بودند. این نشان می‌دهد که با وجود اخباری که در این خصوص منتشر می‌شود سازمان لیگ علاقه‌ای به پیگیری، نظارت یا حل مشکل ندارد. یکی از اعضای سازمان لیگ در این مورد به ما گفت:

«مسئولیت بلیت‌فروشی با ما نیست بلکه با شرکت برهان مبین است. ما هیچ دخل و تصرفی در این موضوع نداریم در نتیجه نمی‌دانیم چه اتفاقی رخ می‌دهد. ما حتی از بازار سیاهی که در این خصوص تشکیل شده بی‌خبریم؛ چراکه به اعتقاد ما اگر بلیت‌فروشی به‌صورت الکترونیکی و با کد ملی صورت گرفته باشد امکان صدور بلیت غیرقانونی وجود ندارد چون هر فردی باید با نشان دادن کارت ملی و تطابق کد ملی وارد ورزشگاه شود

طبیعی است که امکان تشکیل بازار سیاه برای بلیت‌هایی که با کد ملی خاص خریداری شده وجود ندارد و همچنان بیشترین اتهام متوجه بلیت‌های کاغذی است اما مهم این است که این بلیت‌های کاغذی توسط چه کسی در اختیار سودجویان قرار می‌گیرد. در این خصوص تلاش کردیم با عوامل شرکت برهان مبین، مسئول بلیت‌فروشی مسابقات فوتبال در ایران گفت‌وگو کنیم که پاسخ‌گو نبودند. درنتیجه با توجه به بازی پیش‌روی پرسپولیس و الدحیل با مسئولان باشگاه پرسپولیس تماس گرفتیم اما آنها نیز حاضر به گفت‌وگو نشدند. درنهایت فقط مصطفی لشگری، مدیر روابط‌عمومی این باشگاه پاسخگو شد. بعد از مدتی پشت خط ماندن بالاخره لشگری تصمیم گرفت تا جواب ما را بدهد اما درنهایت او نیز همه‌چیز را به گردن شرکت برهان مبین انداخت و بدون اینکه پاسخ درستی حتی به اندازه چند کلمه بدهد گوشی را قطع کرد. به نظر می‌رسد پاک کردن صورت‌مساله همیشه از حل کردن آن راحت‌تر است.

شاید جالب باشد بدانید که از بازار سیاه فروش بلیت می‌توان به‌عنوان کاسبی بوقچی‌ها نام برد. در بسیاری از صفحات مجازی بوقچی‌ها ادعا می‌کنند بلیت مسابقات را دارند و می‌توانند در اختیار هواداران قرار دهند.

هواداران علاقه‌مند پس از تماس با این بوقچی‌ها متوجه می‌شوند که باید در ازای خرید این بلیت مبلغ قابل‌توجهی بپردازند. در نتیجه بازار سیاه از همین جا شکل گرفته و گسترش پیدا می‌کند. برای اینکه بدانیم چه تعداد بلیت در اختیار چه افرادی قرار می‌گیرد و چطور این بلیت‌های کاغذی در بازار سیاه به فروش می‌رسند با چند باشگاه معتبر لیگ برتری صحبت کردیم؛ هرچند آنها علاقه‌ای نداشتند تا نام‌شان فاش شود اما درمورد اطلاعات تقریبا همه موارد مشابهی را متذکر شدند.

این‌طور که پیگیری‌ها نشان می‌دهد گویا سازمان لیگ تعدادی بلیت بین فدراسیون فوتبال، تیم میهمان، تیم میزبان، وزارت ورزش و برخی نهادهای خاص توزیع می‌کند که سهم تیم میهمان ۵۰۰ بلیت و سهم تیم میزبان ۵۰ بلیت است. بلیت‌های بازار سیاه می‌تواند از میان همه بلیت‌هایی که این سازمان توزیع می‌کنند، باشد اما اغلب بلیت‌ها آن ۵۵۰ بلیتی است که بین تیم‌های میزبان و میهمان توزیع می‌شود.

این‌طور که به نظر می‌رسد، هشدارها برای نخریدن بلیت از افراد سودجو بی‌فایده است و این بازار سیاه همچون گذشته رونق دارد. از این رو بیانیه اخیر وزارت ورزش درخصوص خرید نکردن از افراد سودجو نمی‌تواند راه‌حل این موضوع باشد بلکه نیاز به اقدامی جدی اولا در توزیع بلیت‌های غیرقابل فروش در ثانی جلوگیری از بازار سیاه است

گزارش:نیلوفرمژدهی