پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
والیبال باشگاه های جهان

درخشش ژاپن و پیشتازی غول ایتالیایی

قهرمان جهان، سر سیکوما پروجا، اولین حضور قدرتمندی در مسابقات قهرمانی باشگاه‌های والیبال مردان FIVB در سال 2023 داشت و ثابت کرد که مصمم است از عنوانی که سال گذشته به دست آورد، دفاع کند.

غول ایتالیایی که روز پنجشنبه در مسابقه ای که در ورزشگاه سرپوشیده کورامانگالا در بنگالورو هند برگزار شد، بر ایتامبه میناس برزیل پیشی گرفت و هر سه تیم گروه A را در رقابت برای کسب دو مقام در نیمه نهایی زنده نگه داشت.

در گروه B، سادا کروزیرو برزیل، سانتوری را در اولین مسابقه خود در مسابقات شکست داد، اما ژاپنی ها همچنان اولین تیم تضمین شده در دور بعد شدند.

رهبران سوپرلگا ایتالیا، یعنی پروجا نمایش خوبی مقابل میناس داشتند و بازی را از ابتدا تا انتها کنترل کردند تا در اولین پیروزی بدون دردسر 3-صفر (25-18، 26-24، 25-22) به پیروزی برسند.

آنجلو لورنتستی، سرمربی تیم گفت: اولین مسابقه هر رویدادی همیشه سخت است، اما فکر می کنم ما واقعاً خوب به آن نزدیک شدیمما عملکرد خوبی با مهار خود و تیم خود انجام دادیم و لحظات سختی را پشت سر گذاشتیم که سرویس های ما به اندازه کافی موثر نبود. خطاهای زیادی مرتکب نشدیم و این به ما برای بازی بعدی اعتماد به نفس می دهد.

پروجا ویلفردو لئون، فوق ستاره لهستانی را در تمام طول بازی روی نیمکت نگه داشت، اما دو بازیکن خارجی تیم متشکل از کامیل سمنیوک لهستانی و اولی پلوتنیتسکی اوکراینی به ترتیب با 11 و 8 امتیاز کار را به پایان رساندند. دو بازیکن میانی آنها، فلاویو گوالبرتو برزیلی و سباستین سوله آرژانتینی به ترتیب 9 و 8 امتیاز کسب کردند.

میناس بهترین آبشارزن مسابقه را در بازیکن خارجی پائولو وینیسیوس فریرا داشت که 17 امتیاز (12 کشتن، چهار آس، یک بلاک) به دست آورد، در حالی که کوبایی مقابل مایکل سانچز نیز با 10 امتیاز دو رقمی شد.

این پیروزی پروجا را با همان سه امتیاز میناس به صدر جدول رده بندی رساند، اگر روز جمعه ساعت 20:30 به وقت محلی (15:00 به وقت گرینویچ) مدافعان احمدآباد هند را شکست دهند، ایتالیایی ها و برزیلی ها به نیمه نهایی راه خواهند یافت.

وضعیت گروه B پس از دومین روز بازی در بنگالورو کمی ساده‌تر است، زیرا با امتیاز 3-2 آنها (25-21، 31-29، 28-30، 22-25، 15-12) با شکست به سادا، Sunbirds به چهار رسید و در پایان دور اول در بین دو تیم برتر گروه قرار گرفت.

به این ترتیب، دوئل بین سادا و هالک بانک ترکیه در روز جمعه، ساعت 17:00 به وقت محلی (11:30 به وقت گرینویچ)، تیم دوم صعود کننده را مشخص خواهد کرد. با دو امتیاز، سادا در صورت کسب حداقل دو پیروزی، پیشرفت خواهد کرد. ست ها، در حالی که هالک بانک که در بازی ابتدایی خود مقابل ژاپنی ها امتیازی کسب نکرد، باید 3-صفز یا 3-1 برنده شود تا هر سه را به دست آورد و از سد برزیلی ها عبور کند.

میگل آنجل لوپز، مهاجم خارجی کوبایی، نقش مهمی در پیروزی سادا مقابل سان بردز داشت و اولین بازیکنی شد که 30 امتیاز یا بیشتر در مسابقات قهرمانی باشگاه های جهان با مجموع خروجی 31 (27 کشتن، دو آس، دو بلاک) به دست آورد، کاپیتان تیم و در مقابل والاس د سوزا 22 نفر اضافه شد.

الکساندر الیاس لیبرو گفت: این یک تورنمنت بسیار دشوار است و ما نمی توانیم تمرکزمان را کاهش دهیم. هر امتیاز می تواند در اینجا تفاوت ایجاد کند و ما خوشحالیم که موفق شدیم 3-2 برنده شویم، ما تا پایان برای آن جنگیدیم. ما یک بازی بسیار سخت دیگر در روز جمعه داریم و به دنبال یک برد دیگر خواهیم بود.

سان بردز عملکردی قوی از ستاره مقابل دیمیتری موزرسکی داشت که با 27 امتیاز زمین را ترک کرد (23 کشتن، چهار بلاک)، و همچنین دید که مهاجم خارجی کوبایی آلن جونیور 'ای جی' دی آرماس با امتیاز 14 برای تیم خود به دست آورد.

دو تیم برتر هر گروه به مرحله نیمه نهایی راه می یابند که روز شنبه در بنگالورو برگزار می شود. مسابقات فینال و رده بندی روز یکشنبه به پایان می رسد.

برگردان: هستی رفیعی