چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه
تغییر روش بازی آبی ها

نقشه راه نکونام برای برتری در دربی

استقلال شنبه شب در جریان هفته دوازدهم رقابت های لیگ برتر در برابر فولاد خوزستان در اهواز متوقف شد تا دومین تساوی پی در پی خود را به دست آورد اما با این وجود همچنان با صدر نشینی به استقبال شهرآورد صد و دوم پایتخت می‌رود.

اما به هرحال نکته مهم در عدم کسب سه امتیاز برای استقلالی ها در دو دیدار متوالی برابر ذوب آهن و فولاد را باید در کمبود یک یا دو بازیکن خلاق و تعیین کننده در ترکیب اصلی آبی پوشان جست و جو کرد، موردی که جواد نکونام سرمربی محبوب آبی ها هم در پایان دیدار با فولاد به آن اشاره کرد و با بیان اینکه کنترل و جریان بازی در اختیار تیمش بود ولی بازیکنی خلاق که بتواند در چنین شرایطی، که راه های منتهی به دورازه حریف با تدابیر تاکتیکی کادر فنی آنها بسته شده گره گشای استقلال باشد را ندارد.

چرا که به کرات در دنیای فوتبال دیده ایم که تیم های بزرگ هنگامی که در چنین شرایطی اسیر تاکتیک و روش بازی خانی حریف مقابل قرار می‌گیرند و به نوعی از کسب برتری عاجز می‌مانند از نبوغ و خلاقیت های فردی یکی دو بازیکن خلاق خود بهره می برند و در نهایت همین بازیکن یا بازیکنان خلاق بازی را برای تیمشان در چنین وضعیتی در اصطلاح در می آورند.

لذا باید پذیرفت که استقلال جواد نکونام با فقر و کمبود بازیکن خلاق، کلیدی و تعیین کننده رو به رو است نقیصه ای که پیش از شروع لیگ هم با توجه به جدایی مهدی قایدی و محمد محبی و نبود یک پلی میکر به معضل اول آبی پوشان در نقل و انتقالات تبدیل شده بود و حالا در چنین مسابقاتی همین مسئله جلوی روند برد های آبی ها را درست در مقاطعی که نیاز به کسب حداکثر امتیازات برای  رسیدن به قهرمانی است می گیرد.

البته در این بین کادر فنی آبی پوشان و در رأس آنها جواد نکونام نهایت تلاش فنی و تاکتیکی خود را برای حفظ روند صعودی و جایگاه تیمشان در صدر جدول و دست یابی به هدف اصلی که همانا کسب جام برای هواداران در این فصل است به کار گرفته اند و باید اذعان کرد که با بضاعت موجود عملکرد قابل قبولی را از استقلال تا به این جا شاهد بودیم و همان بس که فعلاً بالاتر از پرسپولیس و سپاهان قرار دارند اما قطع به یقین نکونام و یارانش برای حفظ جایگاه خود کار سختی را در پیش دارند جایی که باید پنجشنبه دیداری حساس و تعیین کننده را برابر پرسپولیس رقیب سنتی خود برگزار کنند، پرسپولیسی که این روزها بعد از حذف از لیگ قهرمانان آسیا حال و روز چندان خوبی را سپری نمی کند و قطعاً یحیی گل محمدی و بازیکنان این تیم برای دربی پیش رو انگیزه های بالایی را دارند تا با برتری برابر استقلال مجدداً به مسیر اصلی خود باز گردند.

مع الوصف نکونام باید برای نتیجه گیری در این دیدار تدابیر و نقشه راه مناسبی را اتخاذ کند چراکه راه برتری برابر قرمز های پایتخت علی رغم اوضاع نه چندان مساعد آنها به این راحتی ها ممکن نیست. زیرا در دو دیدار گذشته آبی ها به ترتیب برابر ذوب آهن و فولاد مشاهده کردیم که اندیشه های تاکتیکی ربیعی و مارتینز و آنالیز فنی و دقیق نقاط قوت و ضعف استقلال عملاً باعث شد که مهاجمان و فاز تهاجمی این تیم کم اثر باشد و هافبک های آبی ها هم نتوانند آن طور که باید و شاید بازیکنانی مانند گوستاوو بلانکو و مهرداد محمدی و دیگر عناصر تهاجمی تیمشان را به خوبی تغذیه کنند.

بنابراین به نظر می رسد که رقبا کم کم دارند با شناخت و آنالیز دقیق روش بازی استقلال، راه امتیاز گیری از این تیم را میسر می کنند و نکونام باید برای اینکه همچنان تیمش و هوادارانش را برای فتح جام در این فصل امیدوار نگه دارد از بعد فنی راه کاری جدید را برای نتیجه گیری مثبت استقلال بیابید. چرا که اگر به برد های آبی پوشان در بازی‌ها اخیر نگاهی بیندازیم می‌بینیم که اکثر گل های به ثمر رسیده این تیم روی ضربات ایستگاهی و ارسال از جناحین و بازی هوایی صورت گرفته است. هرچند همین روش بازی را هم  در بسیاری از تیم های سطح اول فوتبال اروپا مشاهده می کنیم اما مسلمأ همیشه نمی‌تواند این مدل بازی کردن برای کسب سه امتیاز کارگشا باشد.

 لذا اینک در فاصله دو روز مانده تا شهرآورد پایتخت شاید چندان این روش و سبک بازی نتواند برابر پرسپولیس نتیجه بخش باشد زیرا علی رغم وجود برخی ضعف ها در خط دفاعی قرمز ها، حداقل مدافعان گل محمدی در جنگ های هوایی به این راحتی ها به حریفان باج نمی‌دهند و همین امر کار بازیکنان استقلال را برای گل زنی با این سبک و سیاق و رسیدن به برتری دشوار خواهد کرد.

بنابراین مجدداً تأکید می‌کنیم که نکونام به عنوان مرد اول فنی نیمکت آبی ها باید برای این دیدار حساس و حیثیتی سبک و روش بازی تیمش را حداقل در برخی از دقایق مسابقه تغییر دهد و شاید لازم باشد با جا به جایی پست برخی از نفرات در ترکیب تیم، پاتک فنی را به رقیب سنتی وارد کند، زیرا گل محمدی از حیث داشتن بازیکنان خلاقی که بتوانند در چنین دیدارهایی که تعداد موقعیت های ایجاد شده روی دروازه ها در آن کم است نتیجه بازی را به سود پرسپولیس عوض کند نسبت به استقلال بیشتر در اختیار دارد.

 لذا در این بین هم نکونام می‌تواند از داشته های فنی و پتانسیل بازیکنان استقلال بهره بیشتری را برای دربی پیش رو بگیرد به عنوان نمونه شاید گماردن کامل کوین یامگا در فاز تهاجمی در کنار میلاد محمدی و جدا کردن وی از پست مدافع راست و جایگزینی حردانی به عنوان مدافع سمت راست در ترکیب اصلی بتواند مدل بازی آبی ها را در برخی از دقایق مسابقه عوض کند البته شاید استفاده از بازیکن دربی بازی هم مانند ارسلان مطهری که چند صباحی است او را کمتر با پیراهن استقلال در میادین رسمی دیده ایم بتواند حداقل برای دقایقی برای این دیدار مد نظر نکونام قرار گیرد.

نویسنده: آتور چهاربخشی

 ‏

 ‏