چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه

تدبیر باشد، سپاهان نجات پیدا می‌کند

برخی مخالفان خارجی و تعدادی نامطلع داخلی با رفتارهای نادرست می‌توانند هزینه سنگینی را به فوتبال ایران وارد کنند.

سپاهان به‌ عنوان تنها نماینده ایران در مرحله گروهی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا به فاصله چند روز پس از پایان جام ملت‌های قاره کهن باید در مسابقه رفت مرحله یک‌هشتم نهایی از یکی از سه تیم الهلال و النصر‌ عربستان یا العین امارات میزبانی کند. یکی از مهم‌ترین چالش‌ها و البته نگرانی‌ها در این میان مربوط به محل برگزاری این مسابقه و چگونگی میزبانی تیم اصفهانی است.

شاگردان مورایس در این فصل هنوز نتوانسته‌اند در یک بازی آسیایی و در ورزشگاه خانگی میزبان باشند؛ چرا‌ که پس از اتفاقاتی که در جریان دیدار خانگی نخست این تیم برابر الاتحاد‌ عربستان رخ داد و عدم ‌برگزاری بازی به‌دلیل سیاسی‌بازی حریف و همچنین کنفدراسیون فوتبال آسیا، نتیجه این بازی از سوی AFC به‌سود تیم عربستانی اعلام شد و جریمه 200 هزار دلاری و همچنین محرومیت از دو بازی خانگی دیگر تبعاتی بود که تصمیم‌گیری‌های اشتباه پیش از این بازی برای سپاهانی‌ها به‌دنبال داشت.

حالا محرومیت این باشگاه از دیدارهای خانگی به پایان رسیده است و البته باید در‌نظر داشت که در رأی AFC یک محرومیت تعلیقی نیز برای این تیم در‌نظر گرفته شده است که در برای مدت سه سال در‌صورت تخلف از سوی این باشگاه اعمال خواهد شد. تردیدی نیست که هواداران سپاهانی حق دارند که در زمین خود و در ورزشگاه خانگی به تماشای بازی آسیایی تیم محبوب خود بنشینند و از سوی دیگر مسلما ادای احترام به سردیس قهرمان ملی ایران و پاسداشت رشادت‌های این چهره محبوب در اولویت قرار دارد. در چنین شرایطی شاید اینطور برداشت شود که تصمیم‌گیران در سپاهان و اصفهان در دو راهی دشواری قرار دارند که هر انتخابی می‌تواند برایشان تبعاتی به‌دنبال داشته باشد.

در چنین اما گروه آن‌طرف آبی از محرومیت فوتبال ایران و باشگاه‌هایش ذوق‌زده می‌شوند و همچنان حاشیه‌سازی می‌کنند که این اوضاع را بدتر خواهد کرد و از طرفی برخی داخلی‌ها که شناخت زیادی از مناسبات در ورزش ندارند و با رفتارها و بعضا پافشاری‌های خود به برخی مواضع هزینه‌های سنگینی را به کشور و به‌خصوص ورزش ایران تحمیل می‌کنند.

همه می‌دانیم که AFC کوتاه نمی‌آید از این رو می‌توان به عنوان راهکاری درست، با تدبیر و مدیریت شرایط و احتمالا با کمترین تغییرات در ورزشگاه نقش‌جهان هم میزبانی را حفظ کرد و هم مانع از بی‌احترامی به این چهره ملی شد تا هواداران اصفهانی این‌بار از یک بازی آسیایی در زمین خود لذت ببرند.

گزارش: نیلوفر مژدهی