پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
تاکید بر عدم حضور غیر ورزشی ها در فدراسیون ها

هاشمی: پرسپولیس و استقلال واگذار می شوند

کیومرث هاشمی امروز با حضور در محل تالار شهدای دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه تهران با دانشجویان به گپ و گفت پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری البرز ورزشی؛ در ابتدا حسین نوری، عضو هیات دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه تهران ۴ مسئله را مطرح کرد:

- ایجاد سازمان نظام ورزش چند مرتبه طی سالیان گذشته کلید خورد اما هر بار به دلایلی مغفول ماند. ورزش هم مانند رشته پزشکی و رشته های فنی یک تخصص است و نیازمند آن هستیم که افراد غیر ورزشی در ورزش جایگاهی نداشته باشند.

- موضوع بعدی بحث آموزش است. فدراسیون های ورزشی به مقوله آموزش به عنوان یک بیزینس نگاه می کنند.

- نکته سوم بحث آمایش سرزمینی در حوزه ورزش است که این مسئله هم چند بار مطرح شد اما باز هم مغفول ماند. کشور ما از تنوع ژنتیکی برخوردار است و کشورهایی که تنوع ژنتیکی دارند جایگاه بسیار خوبی در ورزش دنیا پیدا کرده اند.

- دهکده ورزش دانشجویی دیگر مسئله ای است که در تمامی کشورهای توسعه یافته، دانشگاه ها به عنوان محلی برای پرورش ورزشکاران شده‌اند و امیدوار هستیم این مسئله از سوی هیات وزیران و دولت مدنظر قرار گیرد.

کیومرث هاشمی، وزیر ورزش و جوانان در بخش اول این نشست، با بیان اینکه وقتی قهرمان کشور روی سکو قرار می‌گیرد پرچم کشور به اهتزاز در می آید، اظهار کرد: این ظرفیت در ورزش وجود دارد و فرصتی است که ورزش برای کشور ایجاد می‌کند و ما باید از این ظرفیت استفاده کنیم. نیازمند گفتمان در حوزه ورزش و تربیت بدنی هستیم و باید ورزش قوی ایران قوی تبدیل به یک گفتمان عمومی شود تا مردم بدانند ورزش از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.

وی در مورد پیشنهاد مطرح شده در مورد ایجاد سازمان نظام ورزش، بیان کرد: کلیات سازمان نظام ورزش را قبول دارم اما اگر به سازمان هایی نظیر نظام مهندسی و...اشاره می‌کنیم باید بدانیم که به شکل متناظر در عرصه بین‌المللی چنین سازمانی وجود ندارد در حالی که فدراسیون های جهانی، کمیته بین المللی المپیک و... در ورزش فعالیت می کنند.

وزیر ورزش و جوانان با تاکید بر اینکه امیدوار هستیم شاهد حضور غیرورزشی ها در ورزش نباشیم، اظهار داشت: با تغییرات در آینده، بحث آموزش را تقویت و از ظرفیت دانشگاه ها استفاده می کنیم.

وزیر ورزش و جوانان در بخشی از صحبت های خود با اعلام اینکه استقلال و پرسپولیس تا پایان سال به بخش خصوصی واگذار می شوند، گفت: این اتفاق در حد شعار نخواهد بود و عملیاتی می‌شود و به عنوان یک دستاورد بزرگ با راهکارهای سازمان خصوصی سازی مدنظر قرار می‌گیرد و یک خدمت بزرگ به ورزش است و باعث می‌شود وزارت ورزش و جوانان به دیگر وظایف اصلی وزارت ورزش بپردازیم؛ همه این شرایط باعث شده وزارت ورزش و جوانان از وظایف خود مانند عمومی کردن ورزش غافل بماند.

هاشمی در ادامه با اشاره به اینکه طرح شهرک مدال در دستورکار قرار گرفته و زمین به صورت رایگان در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار می‌گیرد و قهرمانان واجد مدال به صورت رایگان صاحب واحد مسکونی می شوند، خاطرنشان کرد: صنعت ورزش موضوع مهمی است که در ورزش دنیا مطرح می شود و ما نیز به صورت جدی به این مسئله توجه داریم اما تا زمانی که نظام باشگاه داری تهیه و به قانون تبدیل نشود نمی‌توانیم به هدف اصلی برسیم.

هاشمی همچنین با بیان اینکه قبول داریم درآمد مربیان ورزشی در باشگاه های ورزشی مطلوب نیست، خاطرنشان کرد: باید نظامی تالیف شود که وضعیت حقوقی مربیان مدنظر قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه نظارت بیشتر بر باشگاه ها در دستورکار قرار گرفته است، عنوان کرد: تاکنون نظارت به خوبی صورت نگرفته و برخی باشگاه‌ها هزینه زیادی را به علاقمندان تحمیل می کنند.

وزیر ورزش در جریان این نشست اظهار امیدواری کرد که آدم های غیر ورزشی را در تشکیلات ورزشی کشور به کار نگیرند و از کارشناسان تربیت بدنی در تمام شوون اداری و اجرایی ورزش استفاده شود.