چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه
شرایط جدید و راه آینده

فقر مدیر در ورزش والیبال

فدراسیون والیبال بعد از حدود 15 سال شرایط جدیدی را تجربه می کند.

در این سال ها تلخ و شیرین های زیادی هم برای این ورزش آکروباتیک رقم خورده بود اما اینکه چگونه باید فرود کنونی را به فراز تبدیل کند و به راه پیشرفت برود بحثی است که با کارشناسان درمیان گذاشته ایم.

محمود چایچی بازیکن سابق تیم ملی، دکتری حقوق بین الملل که دوره طولانی مدت مربیگری را در ژاپن گذرانده بود در گفت و گو با البرز ورزشی می گوید: دلم نمی خواهد مسائل کهنه را نبش قبر کنم چرا که مشکلی را حل نمی کند، ایراد اصلی اینجاست که والیبال مدیر تربیت نکرده به جر ناصر میرفخرایی نمی توانم از فردی که بتواند سکان این ورزش را در دست بگیرد نام ببرم.

شخصی که می خواهد رئیس فدراسیون شود باید متکی به اعتبارات دولتی نباشد و درآمدزایی کند ولی کنار خود را با آدم های فنی و ورزش کرده پر سازد. یک سفر والیبال 10 میلیارد هزینه دارد چه کسی می تواند این پول ها را تامین کند.

چایچی اضافه می کند: با ورود آدم های سیاسی به فدراسیون والیبال به شدت مخالفم چون وارد شوند دیگر رها نمی کنند اما اگر یک مدیر صنعتی مثل مرحوم یزدانی خرم باشد می تواند با همفکری جامعه والیبال این ورزش را به پیش ببرد. آدم های خسته و کارمندان بازنشسته توانایی اداره این ورزش پرافتخار را ندارند.

خروج از بن بست

محمد عمده غیاثی بازیکن سابق تیم ملی و از مدرسان دانشگاه می گوید: انتخاب رئیس فدراسیون از عهده اهالی والیبال خارج است اما امیدوار هستم که فردی را که معرفی می کنند مدیریت بداند و مانند یزدانی خرم و نصف راه مدیریت داورزنی را در پیش بگیرد.

غیاثی افزود: برای بازگشت به اوج فدراسیون والیبال نباید به افراد غیرمتخصص تکیه کند رئیس جدید باید با بررسی نقاط ضعف و قدرت و راهکار های برون رفت از وضعیت کنونی والیبال ایران را از برزخ خارج کند، اکنون شرایط بسیار سخت است و تیم ملی برای صعود به المپیک در آمپاس قرار دارد از نگاه من سعید معروف می تواند گزینه میان مدت برای تیم ملی باشد و البته ارزش سرمایه گذاری و کسب تجربه را هم برای هدایت تیم ملی دارد.

روابط به جای ضوابط

اما نگاه بانوان تحصیلکرده و دارای سوابق ملی در اینباره چیست. سعیده سادات خلیلی، مربی بین المللی، مدرس کلاس های بین المللی و بازیکن پیشین تیم ملی می گوید: از نگاه من ساختار فدراسیون نیازمند بازسازی است اینکه افراد متولد 60 – 65 را مامور هدایت تیم های ملی می کنند نتیجه اش آنی می شود که دیدیم در بخش بانوان تشکیل یک کمیته فنی ضروری است.

خلیلی افزود: به لیگ بانوان نگاه کنید حتی برای فصل آینده نیز نمی شود حضور تیم ها را پیش بینی کرد، زمانی که آقای معمری مسئولیت امور پایه فدراسیون را برعهده داشت به اتفاق من و چند مربی دیگر ساختار خوبی را برای کار زیربنایی انجام داده بود اما خیلی زود ایشان را کنار زدند و دامنه کار متوقف شد. آقای دکتر مرادی، سرپرست فدراسیون باید به این مسایل ورود کند چگونه افرادی که حتی یک ماه با نوجوانان کار نکرده اند چگونه سرمربی تیم ملی می شوند.

خلیلی اضافه کرد: متاسفانه در این فدراسیون برخی روابط که گفتن آن الان جایز نیست در انتخابات مربیان تاثیر می گذارد و باعث می شود حق تبدیل به ناحق شده و آدم های تحصیلکرده و دوره دیده مایوس شوند. ما مربیان خوبی همانند خانم های شعبانیان، مولا هویزه یا حتی اعظم عیدی داریم اما والیبال ملی ما در بخش بانوان هم به یک مربی بزرگ نیاز دارد.

گفت و گو: جمشید حمیدی