چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه
کسی درمورد تصمیم اولیه داور دربی حرف نمی زند

آینه تمام نمای قضاوت های لیگ...

اولین حضور وی ای آر در فوتبال باشگاهی ایران آنقدر تاثیرگذار بود که نه تنها در تغییر نتیجه یک بازی مهم و سرنوشت ساز نقشی پررنگ ایفا کرد، بلکه شاید همین قدرتنمایی اش در دقایق تلف شده دربی ۱۰۲، در تعیین قهرمان لیگ بیست و سوم هم سهم پررنگی داشته باشد.

به جدول رده بندی لیگ برتر تا اینجای کار نگاهی بیندازید و تصور کنید بدون کمک وی ای آر، پرسپولیس پنجشنبه شب برنده از زمین خارج می شد. در اینصورت سرخپوشان ۲۳ امتیازی می شدند، به سپاهان و استقلال می چسبیدند و با روحیه ای مضاعف به بازیهای پیش روی خود می اندیشیدند.

استقلال هم دومین شکست فصل را در دومین میدان بزرگ و سرنوشت ساز خود متحمل می شد، از لحاظ روحی به نقطه زیر صفر می رسید و پس از توقف مقابل ذوب آهن و فولاد، به معنای واقعی بحران را بغل می کرد.

یک سوت اشتباه و یک تصمیم نادرست، می توانست همه چیز را در کسری از ثانیه بهم بریزد، مثل صدها بار دیگر که در این فوتبال، ناعادلانه معادلات را بر هم زده و حق را از حقدار گرفته است.

اینجاست که اهمیت کمک داور ویدئویی دو صد چندان می شود و افسوس و صد افسوس که قرار است در ادامه راه، باز هم سوتها و قضاوتهای اشتباه در نبود این ابزار، ناعدالتی هایی را رقم بزند و نتایج را تغییر دهد.

البته موردی که در سایه تصمیم دقیقه نود و چندم مسابقه پنهان ماند و کسی بدان اشاره نکرد، عملکرد داور در صحنه خطای واضح نعمتی روی رضاوند بود. چندین و چند بار تصاویر مربوط به این لحظه را مرور کنید و ببینید بنیادی فر چگونه در چند قدمی صحنه، خطایی تشخیص نمی دهد و قاطعانه دستورِ ادامه بازی را صادر می کند.

این اتفاق به واقع قابل تامل است و البته مایه تاسف که داور سرشناس کشور، در موقعیتی کاملاً مناسب و مسلط به اوضاع، پنالتی واضح را نمی بیند و با حرکت دست، صراحتاً اعلام می کند هیچ خطایی رخ نداده است!

این یک صحنه، آینه تمام نمای داوری فوتبال ایران است و بس، داوری و قضاوتهایی که در همین لیگ، توپی که با چشم غیر مسلح هم مشخص بوده از خط دروازه عبور کرده را منکر شده یا آفسایدهای واضحی که منجر به گل های ۳ امتیازی شده را نادیده گرفته است.

جالب اینجاست افرادی که به شدت از این وضعیت آشفته و فقدان کمک داور ویدئویی سود برده اند، دیروز بعد از پایان دربی به شدت علیه وی ای آر موضع گرفتند و اعلام کردند این ابزار از سرعت و جذابیت مسابقه می کاهد!

آری، وی ای آر که نباشد، به راحتی می توان در موقعیت آفساید گل زد، توپِ نیم متر رد شده از خط دروازه را نادیده گرفت و از خطاهای مشهود در محوطه جریمه خودی گذر کرد. چه چیزی بهتر از این؟

ای کاش عوامل پرسپولیس، بازی با هوادار، گل گهر، ذوب آهن و آلومینیوم در همین لیگ را بخاطر می آوردند که چگونه از اشتباهات داوری سود برده و امتیاز جمع کردند، بعد در مورد معایب وی ای آر سخن می گفتند تا انقدر "تابلو" نمی شدند و انگشت های اتهام را متوجه خود نمی کردند.

مربی پرسپولیس که عادت دارد ضعفهای فنی تیمش را پشت مسائل حاشیه ای پنهان کند و بابت حذف از آسیا، حتی از هوادار و منتقدان، طلبکار شود، بعد از دربی هم خودزنی کرد و با بیان صحبتهایی که بسیار تعجب برانگیز بود، نشان داد مسیر اصلی را گم کرده است.

نمی خواهیم وارد این بحث شویم و ترجیح می دهیم در مطلبی جداگانه به آن بپردازیم اما آیا اینکه در دقیقه نود و پنج، پنالتیِ درست حریف گرفته شده، اینقدر جار و جنجال دارد؟ اعتراض به جلوگیری از حق خوری، به واقع معنایش چیست...؟!

نویسنده: حامد فرضعلی بیک