چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه
چند برش از فوتبال ایران

شمس آذر گربه سیاه فوتبال شمال

تیم فوتبال شمس آذر دیروز هم دو بر یک نساجی مازندران را شکست داد.

یکم، این تیم هفته گذشته نیز ملوان بندر انزلی را مغلوب ساخت و گربه سیاه تیم های شمالی لقب گرفت. شمس آذر از لیگ یک خود را بالا کشید، قزوین اما در والیبال بیشتر از فوتبال شهرت داشته و دارد.

با این همه دو بازیکن مطرح گذشته قزوینی در تیم ملی مجید رضایی و سعید دقیقی بوده اند. آیا آنها موفق می شوند باز هم یک ملی پوش تحویل فوتبال ایران بدهند؟

دوم، موعد بنیادی فر طول بازی شب گذشته آنقدر در سوت خود دمید که بازی را از تب و تاب انداخت شهرآورد اگرچه به مدیریت نیاز داشت اما از بس که به نحوه قضاوت تیم داوری انتقاد شده این تصور را پیش آورده است که برای پایان دادن به هیاهوی بسیار و حواشی متعدد شاید بد نباشد که باز هم مانند برخی از دوران گذشته به داور خارجی رجوع کنیم.

سوم، تصاویر VAR توسط دوربین‌های صداوسیما به کمک‌داوران ویدیویی داده شد؛ به این صورت که صداوسیما تصاویر خام ۹ دوربین را برای استفاده VAR در اختیار اپراتورهای این تجهیزات قرار داد.

پیش از این، صداوسیما تجربه مشابهی در لیگ قهرمانان آسیا داشت که در آن رقابت‌ها تصاویر خام شش دوربین صداوسیما استفاده شده بود و دو دوربین خط دروازه هم توسط AFC در ورزشگاه آزادی به کار گرفته شده بود. با این حال در داربی ۱۰۲ از دوربین خط دروازه استفاده نشد.

تجهیزات VAR استفاده‌شده در داربی همانند بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا به شرکت EVS تعلق داشت. البته یک مدل از تجهیزات اسلوموشن شرکت EVS در صداوسیما وجود دارد اما فیفا و AFC تنها به تجهیزات تاییدشده از سوی خودشان مجوز استفاده می‌دهند و به همین دلیل تجهیزات VAR دوباره وارد ایران شد.

گزارش: حسن امامقلی