چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه
راه آینده و افق پیش رو

صالحیه: والیبال نیازمند فداکاری است

والیبال و راه آینده؛ این سلسله گفت و گو هایی است که برای کمک به شرایط بحرانی کنونی والیبال کشور آغاز کرده ایم.

می خواهیم با ارائه دیدگاه ها و رهنمود های کارشناسان بی تفاوتی نسبی به وجود آمده در حومه توپ و تور را جبران کنیم که در سال های اخیر خاک بی توجهی را در فضای این ورزش آکروباتیک پراکنده ساخته بود.

مسعود صالحیه ملقب به عقاب تیزچنگ والیبال ایران در دهه 50 و سرمربی پیشین تیم ملی در گفت و گو با البرز ورزشی می گوید: والیبال ایران در این برهه نیازمند فداکاری است و آقای مرادی اگرچه در والیبال نبود اگر بتواند فداکارانه در جهت سر و سامان بخشیدن والیبال تلاش کند نام نیکی از خود برجای می گذارد.

اعتقاد من بر این است که باید دست به دست هم بدهیم و والیبال را درست کنیم و اینکار مستلزم برگزاری انتخابات ریاست فدراسیون است. می دانیم که ژاپنی ها از ما جلو زده اند و ما در گذشته گام به گام این فاصله را پر کرده بودیم و اکنون نیز باید آرام و آرام تلاش کنیم تا بتوانیم یکبار دیگر از سد ژاپنی ها بگذریم، مربی خارجی در این زمان اولویت ندارد باید فدراسیون و والیبال را درست بسازیم.

قوچان نژاد: در انتخابات فدراسیون سریع عمل کنیم

جبار قوچان نژاد، مربی بین المللی و سرپرست هیات والیبال خراسان رضوی از چهره های نام آشنای والیبال کشور ما است. سال ها در سطح اول والیبال ایران تیمداری کرد و مردی به روز و آگاه است او می گوید: متاسفانه حق امسال من را نادیده گرفته اند، چون نگاه ما به والیبال ملی است پیشنهاد می کنم هرچه سریعتر انتخابات فدراسیون را برگزار کنند تا تیم ملی لطمه نبیند. اول برنامه کوتاه مدت و سپس برنامه ریزی چهار ساله با استفاده از خرد جمعی در اتاق فکر واقعی انجام پذیرد.

کارشناس کم نداریم اما باید به نظرات آنها احترام گذاشت، توجه به استان ها از اهمیت به سزایی برخورد دارد هرچند که آقای داورزنی به استان ما کمک کرده و من به 34 شهرستان خراسان رضوی حداقل 15 – 20 توپ اهدا کردم اما استان ها نیازمند توجه بیشتری هستند.

قوچان نژاد با تایید این قضیه که تیم ملی باید هرچه زودتر سرمربی خود را بشناسد تاکید می کند که جوان های خوبی در لیگ داریم که باید هرچه زودتر مورد شناسایی و جمع آوری شوند نباید اجازه داد که جوان ها حیف شوند و دیر مورد توجه قرار گیرند.

قوچان نژاد خود از کاندیدا های ریاست فدراسیون نیز است.

صابری: بانوان مربی اروپایی می خواهند

مهسا صابری، کاپیتان سابق تیم ملی و یکی از تکنیکی ترین ملی پوشان بانوان ایران در گفت و گو با البرز ورزشی می گوید: فردی که رئیس فدراسیون می شود باید به بانوان اهمیت بیشتری دهند، توجه به والیبال زنان بر محبوبیت رئیس فدراسیون نیز می افزاید.

آقای داورزنی توجه خوبی داشت اما والیبال ما کمبود بازیکنان و نقصان در امر آموزش استعداد ها است استعداد ها را درست پرورش نمی دهیم و اصولی نیز از آنها استفاده نمی کنیم ما در آسیا زمانی می توانیم خودنمایی کنیم که ضعف موجود در امور پایه را جبران کنیم و برای تیم ملی ما برنامه ریزی اصولی دنبال یک مربی خوب اروپایی باشیم، مربیانی که به والیبال بانوان ایران وارد شده بودند یا دستشان برای انتخاب بازیکنان باز نبود یا اینکه شرایط زندگی در ایران را مناسب نمی دیدند اما همه این نواقص به برنامه ریزی ربط پیدا می کند.

مربی خارجی هم که بیاوریم اگر قرار باشد برخی ها ذهنیت بد به وی بدهند و در حذف و جذب بازیکنان خط بدهند از مشکلی از مشکلات ملی والیبال ما حل نخواهد شد.

گفت و گو: جمشید حمیدی