پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
پیام سفر گروه قلم ورزش به فرح آباد و سورک مازندران؛

مسئولان و خیرین به کمک ورزش استان بشتابند

بهانه سفر خبرنگاران و عکاسان ورزشی به شهرستان فرح آباد و سورک مازندران اگر چه فوتبال و دیدار با پیشکسوتان منطقه بود، اما انتظار می رود،‌ مسئولان و خیرین و افرادی که تمکن مالی دارند به صحنه آمده و برای ایجاد امکانات ورزشی در نقاط کم برخوردار اقدامی ماندگار انجام دهند.

دوستان و همکاران گروه اعزامی قلم ورزش هر یک از زوایای مختلف به تفصیل اخبار و حواشی حضور خبرنگاران و عکاسان ورزشی به منطقه فرح آباد و سورک مازندران را پوشش دادند.

آنچه که از سال ۷۷ دغدغه و هدف اصلی پایه گذاران این گروه فرهنگی بوده، آشنایی با اوضاع و چگونگی امکانات ورزشی در شهرها و شهرستانها و مناطق دورافتاده بوده است.

دو دهه پیش  در مجله دنیای ورزش نوشتم و در گفتگویی رادیویی هم گفتم: در مناطق شمالی کشور همه  جا سرسبز است و وجود چمنزارهای طبیعی و سرزندگی درختان چشمها را مسحور می کند.

عجیب تر آنکه حتی کوهها و کوهپایه ها هم سبز است ، اما زمینهای فوتبال ورزشگاهها چمن مصنوعی است!!

جای امیدواری است که بالاخره تیم‌های نساجی و ملوان صاحب یک زمین چمن طبیعی و استاندارد شدند.اما لازم است این امکانات و زمین‌چمن در اماکن دیگر هم ایجادشود.البته احداث سالن فوتسال و امکانات برای دیگر رشته ها هم باید در اولویت باشد.

در سالهای اخیر پدیده شوم کرونا و هزینه هایی که این بیماری مهلک به کل جهان از جمله به کشور ما تحمیل کرد، جبران ناپذیر بود.

در مواجهه با این بیماری منحوس، امکانات کشور از جمله تجهیزات پزشکی و بیمارستانی بسیج شد تا سلامت مردم تامین شود ...

امروز با گذر از این بلیه تاکید می کنیم برای حفظ سلامت قشر نوجوان و جوان و ایجاد بستر لازم در کشور لازم است امکانات ورزشی برای آینده سازان کشور ایجاد شود.

متاسفانه  با فقر حرکتی در میان  قشر نونهال و نوجوان کشور مواجه هستیم.

گسترش فضای مجازی و بازیهای رایانه ای و تغذیه نامناسب و آپارتمان نشینی باعث کم تحرکی نوجوانان و جوانان کشور شده است.

همانطور که خیرین و افراد دلسوز جامعه برای احداث بیمارستان و مدرسه به صحنه می آیند و هنرمندان و ورزشکاران و آحاد افرادجامعه  در بروز سیل و زلزله برای کمک به هموطنان بسیج می شوند، لازم است ورزش و تحرک و پویایی در خانواده و مدرسه و دانشگاه را جدی بگیریم.

به عنوان عضوی کوچک از خانواده بزرگ رسانه تاکید می کنم که امروز احداث ورزشگاه و اماکن ورزشی حتی از ساخت مسجد هم اولویت بیشتری دارد.

در بحث پر کردن و غنی سازی اوقات نسل  نوجوان و جوان و در باب مسائل فرهنگی و تهاجم غرب ، هیچ جایی بهتر از ورزش پیدا نمی کنیم.

مقام معظم رهبری اخیرا در دیدار با قهرمانان و مدال آوران جهانی و آسیایی فرمودند: ایران قوی باید ورزش قوی داشته باشد.

لازم است این فرمایش رهبری  سرلوحه اقدامات‌دولتمردان ،دست اندرکاران  و متولیان امور فرهنگی و ورزشی کشور قرار گیرد.

در همین سفر کوتاه و در سالن فوتسال و زمین گل آلود  فوتبال سورک به عینه دیدیم که نونهالان ۱۲ و ۱۳ ساله با چه انگیزه ای در زمین‌جولان می دهند.

ورزش کشور در شمال تنها به کشتی خلاصه نمی شود. توجه به تیم‌های فوتبال نساجی و ملوان و امثالهم نباید ما را از  مناطق کم برخوردار دورکند.

جای جای کشور مهد استعداد ورزشی است و نمونه آن را در تیم نوجوانان ایران در مسابقات جهانی در اندونزی دیدیم.

بسیاری ازنفرات تیم حسین عبدی را بازیکنان شهرستانی تشکیل می دادند.

ما هم جلوه هایی از این غنای تکنیکی و استعداد را در میان دو تیم نونهال را دیدیم که قبل از بازی پیشکسوتان سورک و قلم ورزش به میدان آمدند.

چهره هایی مصمم و باانگیزه که  البته با فقر امکانات روبرو بودند.

باز باید دست و بازوی سید مجتبی سرمدی،لطیف شجاعی ، اسفندیاری و مربیان تیم‌های نونهال و دست اندکاران ورزش این خطه را بوسید و به آنها دست مریزاد گفت که این چنین در صحنه حاضر شده و آینده سازان کشور را زیر بال و پر گرفته اند.

امیدواریم بزودی شاهد تحول بنیادین و عمران و آبادی اماکن ورزشی در این خطه زرخیز و مهد استعداد در مازندران و محله فرح آباد،‌سورک و میاندرود باشد.

نویسنده: احمد میرزاییان