پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
والیبال و راه آینده

شیاری: اتفاق خاصی نمی افتد اما...

سلسله گفت و گو های پایگاه خبری البرز ورزشی با کارشناسان و خبرگان والیبال همچنان ادامه دارد تا باشد که از خلال رهنمود ها و نقد هایی که ارائه می شود بهترین راهکار برای برون رفت از وضعیت کنونی این ورزش زیبا پیدا شود.

مرتضی شیاری یکی از مربیان موفق و شاغل ایرانی در آن سوی مرز ها که دستیار جان اسپرا در تیم ملی ایالات متحده است در گفت و گو با البرز ورزشی می گوید: زمانی که تیم ملی برای انجام لیگ ملت ها به آمریکا آمده بود چند بار در شهر آناهایم با آقای مرادی صحبت کردم و ایشان را شخصی پخته و مثبت دیده ام به همین دلیل انتظار دارم که تغییرات مثبتی در فدراسیون والیبال به وجود آورد به ایشان هم مانند آقای داورزنی گفته ام که والیبال باید از افراد کارکشته و تحصیلکرده این ورزش استفاده کند، حضور چهره های شاخص و پیشکسوتان خوشنام به نفع فدراسیون و والیبال ملی ما خواهد بود باید پست های کلیدی را به والیبالی ها بسپارند و فلسفه مدیریت نیز حکم می کند که از استخوان خوردکردها که شناسنامه این ورزش هستند بهره بگیرند و حرمت آنها را نگه دارند.

شیاری اضافه می کند: می دانم که آقای مرادی به دلیل اشرافی که دارد در جست و جوی یک سرمربی ورزیده است ولی بدانیم که هر تصمیم غلطی ممکن است والیبال ملی ما را یک گام به پرتاب سقوط نزدیک کند، ما یک سال بدی را در والیبال پشت سر گذاشته ایم و در سال جدید هم اتفاق خاصی نخواهد افتاد بنابراین برای خروج از بحران کنونی با آسیب شناسی و بازسازی وضعیت به المپیک آینده فکر کنیم. والیبال ایران پتانسیل بالایی دارد و عناصری که می توانند این ظرفیت را به فرجام برسانند یعنی مربی و بازیکن به حد مطلوب در اختیار فدراسیون است و به آسانی می توانیم بار دیگر جز شش تیم برتر دنیا باشیم.

سنگدوینی:  هیات های فعال نیازمند انگیزه اند

عیسی سنگدوینی، مربی بین المللی و رئیس هیات والیبال استان گلستان که چهار سال بهترین هیات والیبال کشور را اداره کرده است ابتدا تاکید می کند: در شرایط جدید باید به مناطق والیبال خیزی مانند گلستان، ارومیه و مازندران انرژی مثبت بدهد و با حمایت های مادی و معنوی خود انگیزه های خدمت را در این استان ها افزایش دهد. از نگاه من یکی از مهمترین های اولویت های سرپرست فدراسیون سازماندهی و تعیین و تکلیف کمیته هایی مانند آموزش است که روان نیست و همه ما از این بابت دچار چالش شده ایم.

سنگدوینی افزود: وضعیت داوری در لیگ مطلوب نمی نماید هرچند که آقای پورحسن نهایت مدیریت را برای بهبود شرایط به خرج داده است. باید هر چه زودتر سرمربی تیم ملی مشخص شود تا لااقل 5 درصد شانسی را که برای المپیکی شدن داریم از دست ندهیم.

سنگدوینی اضافه کرد: مربی تیم ملی نباید وطنی باشد چرا که بازخورد خوبی از این بابت به دست نیاوردیم، توصیه من استخدام مربیان ایتالیا، لهستان یا روسیه است و سرانجام اینکه فدراسیون والیبال نیازمند خانه تکانی است. باید جای تنگ شده برای آدم های فنی و تحصیلکرده را فراخ تر کرد و امور به دست خبرگان این ورزش بیافند.

صادقی: هیات های استان ها بلاتکلیف هستند

فریبا صادقی، نایب رئیس هیات والیبال استان اصفهان و مربی سابق تیم ملی بانوان در گفت و گو با البرز ورزشی می گوید: می دانیم دغدغه فدراسیون انتخاب یک مربی شایسته خارجی است البته که این نگاه باید معطوف به جوانان و امید ها هم باشد. از نگاه من اداره فدراسیون ها و هیات های ورزشی کار سختی نیست به شرط اینکه افراد سرجای خود قرار گیرند الان ما در اصفهان دو سال هیات را سرپرستی اداره می کنیم چرا که افراد مناسب در این زمینه پیدا نمی شود و شخصیت هایی که با کفایت هستند به دلیل تنگنا های اقتصادی ترجیح می دهند که کنار گود بنشینند و خود را دچار چالش نسازند.

مربی با تجربه بین المللی والیبال اضافه می کند: لیگ بانوان ما باید تعداد بیشتر و حمایتگران مالی کیفی تر شود، ما هم به مربی خوب خارجی نیاز داریم اما نه برای کوتاه مدت در زمان آقای داورزنی مربی خارجی به خدمت والیبال بانوان درآمد اما برنامه ریزی طولانی مدت وجود نداشت و سرانجام اینکه من هم به استخدام مربی خوب خارجی برای تیم ملی آقایان اعتقاد دارم اما یک مربی مانند ولاسکو که سوای مباحث فنی به امور فرهنگی هم اهتمام ورزد.

گفت و گو: جمشید حمیدی