پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
پیشنهاد یک کارشناس ایرانی

سرویس و امتیاز ویژه در والیبال

والیبال طی یک قرن گذشته دستخوش تغییرات زیادی شد و از بازی 12 نفره گرفته تا وضعیت کنونی این ورزش همواره از پیشنهادات کشور های مختلف برای تکامل و تعالی این ورزش زیبا استفاده شده است.

بدون تردید بیشترین نوآوری در زمان ریاست روبن آکوستا، وزیر پیشین نفت مکزیک در این ورزش به وجود آمده بود که شاید استفاده از لیبرو که فضای جدیدی را برای بازیکنان کوتاه قد دنیا به وجود آورده یا پینگ پنگی شدن امتیازات سرآمد همه این تغییرات باشد.

اما سهم والیبال ایران در این رهگذر چه بوده است؟ و کمیته های پژوهش و آموزش فدراسیون های ما به ویژه در دو دهه اخیر کدام نوآوری یا پیشنهادات سازنده را ارائه داده اند. هرچه بود دوره های آموزشی کوتاه مدت مبتنی بر درآمدزایی بود و از خلاقیت خبری به گوش نرسید.

اینکه می گوییم والیبال باید خبرگان اندیشمند این ورزش استفاده کند مقصود فقط کرسی ریاست نیست بلکه بهرگیری از تجارت و ابتکارات شخصیت هایی است که در یک ورزش دانشگاهی حضور دارند. نمونه بارز این ادعا پیشنهاد رسول آوازی بازیکن تراز ملی و کارشناس ارزشمند این رشته است که می خوانید.

همانطور که می دانید در گذشته در بسکتبال پرتاپ دو امتیازی بود که بعدا پرتاپ سه امتیازی از منطقه تعیین شده هم وارد بسکتبال شد که باعث تنوع و رشد بازی بسکتبال شد.

اما پیشنهاد من برای ورزش والیبال که می تواند باعث تنوع و پیشرفت ورزش والیبال شود این است که دفاع روی تور دو امتیازی گردد که عملی شدن این پیشنهاد دارای مزایایی به شرح زیر است :

۱- ارزش انجام دفاع در نزد بازیکنان افزایش یافته و گرایش به آن بیشتر خواهد شد و توجه به مدافعان در تیم ها بیشتر خواهد شد .

۲ - توجه به از دست ندادن امتیاز از جانب آبشار زدن ها بیشتر شده و تلاش در نزد آنها افزایش یافته و ارتفاع آبشار زدن نیز افزایش خواهد یافت و بازیکنانی که در آبشار توانمند تر هستند بیشتر مورد توجه خواهندبود.

۳- حمایت از آبشار زن در زمین برای ندادن دو امتیازی بیشتر خواهد شد .

۴- زمان بازی کاهش یافته و پخش تلویزیونی برای مسابقات مفیدتر خواهد شد .شاید با این پیشنهاد بازی والیبال هیجانی تر و تماشای آن دلچسب تر گردد .شاید در آینده جای خالی انداختن در والیبال حذف شود و یا لیبرو هم حذف و تعداد آبشار زنها افزایش یابد.

به هر حال همه چیز در ورزش در حال تغییر اصولی است تا بازیها و تماشای در هر رشته ورزشی لذتبخش تر شود.

گزارش: ج - دوستدار