چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه
والیبال و راه آینده

سرحدی: رئیس فدراسیون مالک الرقاب نباشد

شرایط جدیدی پیشرو ورزش والیبال گشوده شد، پایان حدود 17 سال ریاست داورزنی در این تشکیلات و آغاز فصلی جدید که باید با دور اندیشی و همدلی آغاز شود تا ورزش محبوب جوان های ایران به راه رستگاری برود.

به شرط اینکه مسئولان ورزش و هیات های استانی اراده مثبتی در زمینه ایجاد تحولات سازنده داشته باشند.

کاوه سرحدی، داور ارشد بین المللی مردی که سرپرست کاروان های ورزشی ایرانی بود، در کمیته قوانین کنفدراسیون آسیا نقش داشت و بالاترین سطح قضاوت در والیبال آسیا انجام داد و سرشار از تجربه و برخوردار از مدیریتی بالااست وی در گفت و گو با البرز ورزشی گفت: همه چیز در ورزش والیبال بستگی به نظر وزارت ورزش دارد، برداشت من این است که این وزارت ورزش نام نویسی کاندیدا های وزارت را تجدید خواهد کرد و در این رهگذر البته جوان ها شانسی نخواهند داشت مگر اینکه مجمع انتخابات فدراسیون دارای قدرت تصمیم گیری و انگیزه تحول پذیری باشد.

استاد سرحدی اضافه کرد: تمامی اعضای مجمع باید درصدد انتخاب اصلح باشند و مهمتر از همه برای اصلاح نقص اساسنامه موجود که رئیس فدراسیون را مالک الرقاب والیبال می داند همت گمارد وگرنه ساختار کنونی مجمع انتخابات نمی تواند بلبشو موجود را برطرف سازد.

اما درباره اینکه فدراسیون والیبال تعلیق می شود یا نه باید گفت که این نیز بستگی به نوع گرا و اطلاعاتی که به فدراسیون جهانی از داخل داده می شود دارد، با این همه به نظر من فدراسیون جهانی والیبال هرگز حاضر به تعلیق والیبال ما نخواهد شد و در نهایت با رایزنی و تذکر قضیه را به پایان خواهد برد.

کارشناس و پیشکسوت والیبال درباره انتخاب مربی تیم ملی نیز می گوید: یک مربی خوب مانند ولاسکو یا پایین تر از وی از الزامات تیم ملی است اما مربی خارجی نیز وقت و اختیار لازم را طلب می کند در مجموع باید دید که وزارت ورزش و مجمع صلاح ورزش والیبال را چگونه پی خواهند گرفت.

دامغانی؛ فضایی برای انتخابات سالم

محمدرضا دامغانی، یکی از کامل ترین بازیکنان اسبق تیم ملی و مربی بین المللی در گفت و گو با البرز ورزشی می گوید: انتظار می رود که با حضور آقای مرادی فضایی به وجود آید که انتخابات سالمی را برگزار کند دوستانی که کاندیدای ریاست شده اند به این مسئله بیاندیشند که به اندازه آقای داورزنی می توانند کار کنند و توانایی اداره فدراسیون را دارند یا نه، کم لطفی است که زحمات و حمایت آقای داورزنی را در زمینه کسب کرسی های زیاد بین المللی در امر مربیگری و داوری نادیده بگیریم پشت میز نشستن والیبال را به پیش نخواهد برد فرد جدید باید بتواند به دور از هرگونه گرایشی چرخ های کنونی والیبال ایران را روغن کاری کند.

دامغانی اضافه کرد: با یک مدیریت صحیح، سالم و قدرتمند می توانیم به روز های طلایی برگردیم و البته که با کمک پیشکسوتان و دلسوزان واقعی این ایده آل امکان پذیر خواهد شد. والیبال باید بار دیگر به جمع خانواده ها بازگردد نسل جوان خوبی داریم و با آوردن یک مربی خوب بین المللی در چارچوب برنامه ریزی بزرگ آب رفته والیبال را به جوی برگردانیم.

دامغانی افزود: مربی بلوک شرق نمی تواند خواسته های والیبال ملی ما را برآورده سازد و چه بهتر که نگاه فدراسیون به ایتالیا، لهستان و اروپای غربی باشد. از خانواده بزرگ والیبال خواهش می کنم که صبور باشند تا بتوانیم جانشینان شایسته برای نسل طلایی که از دست داده ایم تربیت کنیم.

بلوری زاده؛ آرزو هایی پشت درد تحقق

پدیده بلوری زاده از نوادر ورزش بانوان ایران بود او در دو رشته به عضویت تیم ملی درآمد، قهرمان دوومیدانی آسیا شد و در والیبال سمت کاپیتانی تیم ملی بانوان را برعهده گرفت وی در گفت و گو با البرز ورزشی اظهار کرد: در دوره انتقالی کنونی فرصت سوزی نکنیم نمی شود مشکلات را به طور مطلق برعهده سرپرست یا یک فرد دانست اما رئیس یک فدراسیون باید فردی دلسوز باشد و والیبال ما را از نظر فنی و اخلاقی بازسازی کند. بازیکن سالاری حتی به ورزش بانوان را رسیده است و این یکی از موانع بزرگ پیشرفت والیبال ما است.

بلوری زاده افزود: برای پرورش نسلی جدید باید صبر کنیم و برنامه داشته باشیم، هیات های ورزشی استان ها اصل و اساس را بر اعتلای والیبال ملی بگذارد، در والیبال بانوان باید برنامه بلند مدت داشته باشیم باتوجه به شاخصه هایی که در آسیا وجود دارد بازیکنانمان را از پایه بسازیم ودر جهت دانش افزایی مربیان وطنی اقدام کنیم. این کلیات والیبال ما است اما واقعیت این است که بعضی چیز ها در حد آرزو می ماند شاید هرگز تحقق پیدا نکند.

گفت و گو: جمشید حمیدی