پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
پای صحبت مهدی حاج محمد

مردی که در ۱۶ سالگی به پیراهن تیم ملی فوتبال رسید

درد فوتبال ما نداشتن مدیران با قدرت است این فوتبال مدیری چون دادکان را می طلبد.

شاید نسل فعلی فوتبال شناختی از مهدی حاج محمد نداشته باشد اما این پیشکسوت فوتبال در زمان خود از نابغه های فوتبال به شمار می امد.

در ۱۳ سالگی پیراهن تیم تاج، استقلال فعلی را بر تن کرد 

در ۱۶ سالگی به عضویت تیم ملی فوتبال در آمد ودر ۱۹ سالگی به دلیل درگیری با رئیس فدراسیون وقت، ( مکری)فوتبال را بوسید وکنار گذاشت وکفش هایش را اویخت.وی در شرایطی از فوتبال کناره گیری کرد که دو باشگاه بزرگ چون فنر باغچه ترکیه وکلن آلمان خواهانش بودند، اما چون هنوز به خدمت سربازی اعزام نشده بود ، به پیشنهاد دهندگان خارجی اش پاسخ منفی داد.

این پیشکسوت فوتبال که چندان هم اهل مصاحبه نیست، سابقه بازی با تیم منتخب ایران مقابل تیم سانتوز برزیل که همراه با سلطان پله به تهران امده بود در کارنامه دارد. با این پیشکسوت فوتبال در همه موارد فوتبال صحبت کردیم که در پاسخ ها نکات جالبی را ارایه داد.

★چرا فوتبال به این روز در آمده است؟

// تصویر روشنی دارد.ضعف اول واخرش به مدیریت در فوتبال بر می گردد.گروهی خود را به عنوان مدیران ورزشی وارد چرخه فوتبال شده اند که با الفبای فوتبال بیگانه هستند.هر چه درد ورنج وضعف در فوتبال است، علتش به حضور مدیران نا کار امد مربوط می شود.

★ چه راهکاری ارائه می دهید؟

//مدیران ورزشی باید از جنس ورزش باشند.دندانپزشک که نمی تواند مدیر ورزشی باشد.مدیر ورزشی یعنی دکتردادگان.در دوره این مرد ورزشی فوتبال دوران درخشانی را پشت سر گذاشت.هم در میدان موفق بود وهم ریشه دلال بازی را در فوتبال قطع کرد.شنیدم که اکنون نبض تیم ها واداره باشگاه در دست دلال ها است.

 باید اداره فوتبال را به دست مردانی چون دادکان سپرد تا سلامت وقدرت وفوتبال‌پاک در‌چرخه فوتبال حاکم شود.

★از دربی اخیر بگویید؟

نمی خواهم در این مورد حرفی بزنم، چون ان چیزی که من دیدم، حالم را خراب کرد.فوتبال در دربی دیده نشد.حاشیه های انهم تمام شدنی نیست ،چون کسی را راضی نکرد حتی بازیکنان وعوامل تیم را هم راضی نکرد، فقط سر هواداران کلاه رفت.یاد ندارم که دربی ابن مقدار بی ریخت انجام شده باشد.

★ اما حاشیه پر رنگی داشت وهمچنان ادامه دارد؟

//من هم شنیده ام که همه از هم شکایت کرده اند، این به ضعف مدیران باشگاه ها بر می گردد. شما ببینید چه کسانی اکنون نبض باشگاه را در اختیار دارند.این بحث را ادامه ندهیم بهتر است.

★در این بی نظمی فوتبال چه کسی مقصر است؟

// اول فدراسیون فوتبال دوم فدراسیون فوتبال سوم فدراسیون فوتبال. متاسفانه فدراسیون فوتبال توان مقابله ندارد.فکر می کند با سکوت همه چیز حل می شود.

★از تیم ملی فوتبال بگوئید؟

امیر قلعه نوعی به شایستگی سکان تیم ملی را در اختیار گرفته است باید حمایت شود، باید بهترین تدارکات را در اختیارش قرار داد، ترس من این است وتجربه ام می گوید، می ترسم پشت اورا خالی کنند. امید وارم چنین اتفاقی نیفتد.وقتی که برای تیم ملی بازی بزرگ تدارکاتی انجام نمی دهند بی اختیار ترس در دل راه پیدا می کند.اگر حمایت تا روز پایان جام ملتهای آسیا پشت سر قلعه نوعی باشد، شک نکنید که او در جام ملتها به نتایج دلخواه دست خواهد یافت.

★سوال اخر ، ازنحوه قضاوت داوران بگوئید؟

 داوران ما هنوز به مرز ایده ال نرسیده اند.بزرگترین عاملش عدم تامین انها است.مدیران فدراسیون باید در مورد داوران شرایطی را ایجاد کنند که به لحاظ تامین به امنیت برسند. سخت ترین وظیفه را داوران در داخل میدان بر عهده دارند اما انها تنها و بدون پشتوانه هستند.داوری که در مقابل دوربین تلویزیون به صراحت می گوید ۴۸ساعت است که در فضای مجازی فحش می خورم، فدراسیون فوتبال چه قدمی برای او برداشت.متاسفانه درد بزرگ ابنجاست که مدیران فدراسیون وباشگاه ها به خودشان وصندلی که بر ان تکیه زده اند بیشتر علاقه نشان می دهند تا به وظیفه ای که بر دوش دارند.از این رو سکوت اختیار کرده تا پایه های صندلی دچار لرزش نشود.

گفت وگو:اکبر عزیزی