پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
گفت و گو با دکتر ثریا یگانه ملی پوش سابق والیبال

یگانه های والیبال بیگانه در دنیای توپ تور

در بین ملی پوشان والیبال بانوان خواهران یگانه جایگاه بسیار خوبی داشتند یکی از این دو همشیره ثریا یگانه بود که به تشویق خواهر بزرگتر گیتی به والیبال روی آورد و از قضا هر دو دو برهه هایی در تیم ملی توپ زدند.

ثریا یگانه خیلی زود به تیم پاس پیوست در سال 1353 در بازی های آسیایی تهران و پیش از آن در تورنمنت های کشور مصر، چین، ژاپن و لبنان بازی کرد اما آسیب دیدگی مهره های کمر سبب شد که جایش را به مهوش کمالی در تیم ملی بدهد.

ثریا یگانه هم اینک عضو هیات علمیه دانشگاه علامه طباطبایی است اگرچه دوران بازنشستگی را طی می کند کما اینکه گیتی یگانه هم با داشتن لیسانس زبان انگلیسی معلم بازنشسته آموزش و پرورش است.

دکتر ثریا یگانه در مراسم کتاب استاد اشرف وحیدیان دیدیم و از هر دری سخن گفتیم اما به یک جمله معترضه رسیدیم و او گفت: خیلی دوست داشتم از خانم طاهریان که از پیشرفت والیبال بانوان در سه چهار دهه اخیر گفته بود بپرسم کدام پیشرفت؟ ما در همان جایی ایستادیم که بودیم، آن زمان هم به چین، ژاپن و کره می باختیم الان هم نه تنها به این تیم ها بلکه مقابل تایلند و ... شکست می خوریم مقایسه گذشته با حال درست نیست ولی واقعا می پرسم کدام پشتوانه سازی در والیبال صورت گرفته که ما نمی بینیم.

خانم یگانه که دکتری مدیریت تربیت بدنی دارد افزود: در قبال این همه تجربه که در والیبال آموخته ام و دانش علمی را که فراگرفته ام حتی یکبار از ما دعوت به عمل نیامد که فقط نظر بدهیم آیا احترام گذاشتن به جایگاه کسوت بی توجهی است؟

ثریا یگانه که درواقع بعد از ستاره های سرشناس و تابناک 1966، پری فردی، فرخنده صالح، مینا فتحی، ماری تت، روحی پندنواز و مهری خرازی جزو چهره های جوان آن دوران محسوب می شود، بازی در تیم های تاج، هما و دیهیم را در سطح باشگاهی تجربه کرده است حرف های زیادی داشت از جمله اینگه پارک سون سو مربی کره ای تیم ملی از وی خواسته بود تا به این کشور برود و در باشگاه های این کشور توپ بزند. آن موقع انگیزه ما فقط ملی بود از پدرمان پول جیبی می گرفتیم تا خودمان را به خیابان حافظ و سالن قدیمی برسانیم. مردان ملی پوش ما مانند مسعود صالح، محمد حیدر خان، امیر حیدری، هوشنگ ملک نور و... آنها نیز همین طرز تفکر را داشته اند و انصاف نیست که این شخصیت ها و نیز بانوان ملی پوش گذشته غریبانه بیرون از گود بنشینند و جایگاهی که حق آن ها است نادیده گرفته شود.

شرح عکس: سمت راست دکتر ثریا یگانه، سمت چپ فریبا حاجیها بازیکنان سابق تیم ملی و عکس پیوست گیتی یگانه پاسور سابق تیم ملی

گفت و گو: جمشید حمیدی