چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه
شگفتی سازان جام؛

عراق و اردن را باید جدی گرفت!

پیروزی عراق برابر ژاپن و توقف کره مقابل اردن به معادلات و پیشداوریها خط بطلان کشید.احتمالاجام برای شرقی ها سخت و دشوارتر از گذشته خواهد بود.در قطر سکوی تماشاگران دربست در اختیار کشورهای حوزه خلیج فارس است.عربستان، اردن و عراق و حتی عمان بیشترین تماشاگران را در ورزشگاه‌ها دارند.

این موضوع به لحاظ روانی به سود کشورهای منطقه رقم خورده است.شرایط اقلیمی و آب و هوایی را هم باید مدنظر داشت که جملگی به نفع تیمهای مزبور است.

بازی روان و تهاجمی اردن و توقف کره با آن همه ستاره و بازیکن نام آور زنگ خطری بودبرای کلینزمن و کادر فنی آنها.

پیش از آن هم عراق در یک جدال سخت و جنگ‌تمام عیار ژاپن را از پیش رو برداشته بود.خسوس کاسوس تیم عراق را متحول کرده است.

علی عدنان در خط دفاعی رهبری شایسته است.در خط حمله ایمن حسین ومهند علی خودنمایی می کنند.اردن هم در خطوط حمله و هافبک نفراتی‌قابل دراختیار دارد.میزان دوندگی اردنی ها و جنگندگی آنها زبانزد همگان است.

نمایش فوق تصور اردنی ها ، کره را در منگنه قرار دادو کلینزمن تا ثانیه‌ های پایانی برای گریز از مهلکه شکست نگرانی جدی داشت.

امروز و فردا هم باید شاهد نمایش عربستان واسترالیا بود تا چهره صعود کنندگان و مدعیان جام مشخص شود.

در این‌میان نمایش،ضعیف ایران مقابل هنگ کنگ باعث دغدغه و دلمشغولی هواداران  فوتبال شد.یکی از ویژگی‌های جام ارتقا سطح کیفی تیم‌های درجه سوم آسیا است.تیم‌های رده دوم قاره هم با طراحی و برنامه ریزی سطح کیفی خود را بالا برده اند.حتی برای تیمهایی که جایگاهی برای آنها متصور نبودیم ، در پیکارها به پرو پای تیم‌های بزرگ‌پیچیدند.فلسطین، هنگ‌کنگ، اندونزی  و ویتنام هم نمایش خوبی در این دوره داشتند.تحول و ایجاد ساختار مناسب را در تیم‌های عراق و اردن و عبور از دوره گذار را بخوبی می بینیم.

فوتبال ما برای جبران ماندگی در تیم‌های پایه باید موضوع مهم استعدادیابی و جوانگرایی را جدی بگیرد و در این زمینه طراحی و سرمایه گذاری بیشتری داشته باشد.برای دوره بعدی جام ملت‌ها خیلی از بازیکنان فعلی که به مرز سی سالگی رسیده و تعدادی از آنها سی و اندی سال راهم گذرانده اند،بازنشسته خواهند شد.

تیم ما بعد از پیکار پایانی با امارات در مرحله مقدماتی به احتمال فراوان  به عنوان تیم اول راهی دور بعد خواهدشد.

در مراحل مهم و سرنوشت ساز حذفی عیار تیم ما و رقبا مشخص خواهدشد.نتایج اولیه مسابقات حکایت از ثبت شگفتی ها و فراز و فرود تیمها دارد.شاید حسن ختام مسابقات با قهرمانی تیمی همراه باشد که هیچ کارشناسی به آند رای نداده باشد و...

و کلام اینکه در مباحث اجرایی و ایجاد امکانات نرم افزاری و سخت افزاری برای تیم‌های شرکت کننده باید قطری‌ها را ستود.

آنها بعد از برگزاری عالی جام جهانی، برای  رقابتهای جام ملهتای آسیا هم سنگ تمام گذاشتند و همه را به ستایش و تمجید واداشتند.درباره تیم قطر نمی توان تحلیل درستی ارائه داد.آنها مانند گذشته نمایش مطلوبی ندارند و در دوره گذار در حال پوست اندازی هستند.در مراحل حذفی توانایی و ظرفیت میزبان مشخص و آشکار خواهد شد.

نویسنده:احمدمیرزاییان