چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه
از سالن های اجاره ای تا مربیان تحصیلکرده و پرانگیزه

آملی ها و تسخیر کشتی فرنگی جهان

از دامنه البرز تا نوک قله؛ خورشید کشتی آمل دنیا را روشن کرد.

اکنون دو سنگین وزن کشتی آزاد و فرنگی از کرانه کاسپین تا اوج قله البرز پرواز کرده اند و جهان را به تسخیر خود در آورده اند.

این بسیار مهم است زمانی که سبک وزنه‌ای ایران بر سکوهای جهان جولان می‌داده اند و کشور در فقر و حسرت مدال سنگین وزن آرزو بدل گشته بود ناگهان انفجاری از ساحل مازندران روشنی بخش سنگین وزنه‌ای دنیا شد.

شهر پر آوازه آمل که در بسکتبال و والیبال در کشور جایگاه ویژه ای داشت، گه گاهی با تک ستاره های خود فقط در کشتی استان خود نمایی می‌کرد اگرچه کشتی فرنگی بر خلاف کشتی آزاد با افتخاراتش در استان مسبوق به سابقه بود اما کمتر اتفاق می‌افتاد که در کشور مهره های انگشت نمایی داشته باشد ولی به هر حال قطب کشتی فرنگی استان بود.

مازندران کماکان در کشتی آزاد بهمراه خراسان و کرمانشاه و تهران رکن کشتی آزاد کشور بود و کشتی فرنگی گاهی به دوستدارانش و گاهی به نفرات دوم انتخابی واگذار می شد، تا اینجا عموما استان‌ها با مربیان سنتی و با تجربه بهمراه جوانان با استعداد و علاقمند برای کسب افتخار تلاش می کردند.

با تشکیل تیم کشتی نوجوانان توسط فدراسیون وقت پایه کشتی آکادمیک رفته رفته به مربیان جوانی سپرده شد که درس خوانده و تحصیل کرده و اغلب از قهرمانان و یا عاشقان با انگیزه بوده اند، مربیانی که خود زمانی عنوان دار استان و کشور بوده اند در انتقال تکنیک و تاکتیک کشتی نقش موفقترین داشتند و به تدریج کشتی نوجوانان در شهرستان‌ها و استان‌ها رونق گرفت تا کشتی کشور پر رونق تر شود.

در شهر آمل حمید آقاجانی که اواخر روز های قهرمانی خود را طی می‌کرد توسط مسئول جوان وقت هیات کشتی بسمت مربیگری سوق داده شد و از این به بعد بازار درخشش نوجوانان آمل گرم تر شد و رضای پهلوان زاده، رضای عظیمی، بهرام عابدی، احسان علیپور، مصطفی امیر موسوی و ....افرادی بودند که از کلاس حمید آقا به کشور معروفی شدند و الحق در دوران تصدی گری اصغر ثمر بخش و اسدالله رضایی در هیات کشتی استان به مربیان جوان بهاء ویژه ای داده شد که این توجهات حاصل پر باری داشت.

بهمراه موفقیت آقاجانی انگیزه و تاسی در مربیان جوان در آمل و دیگر شهرها افزایش یافت. وحید منصوری، سعید صیاد منش و علی بحری مربیانی بودند که هم شاگردی آقاجانی را کرده بودند و هم شاگردانی در سطح ملی و کشور پرورش دادند. امیر حسین زارع که از نوجوانان دست پرورده حمید آقا است، دانش آموز مدرسه نمونه بود که با هوش و جسارت سرشارش به مدد مربی توانمندی امروز بر بام کشتی دنیا حکمرانی می‌کند و آمل به مدد مربیانی عاشق و کم ادعا امروز یکی از قطب های کشتی آزاد استان مازندران و کشور است و یقینا این روند ادامه دار تر خواهد بود. در کشتی فرنگی به لحاظ سوابق درخشانتری که از قبل در شهر آمل حاکم بود و به مدد مربیان با تعصب به این رشته قهرمانان بیشتری در استان عرض اندام می کردند ولی همچون کشتی آزاد که در نوجوانان بسوی تعالی رفت کشتی فرنگی هم بلافاصله مربیانی جوان و عاشق روند صعودی را طی کرد.

سعید شیرزادرا که خود یکی از شاگردان با استعداد و موفق مرحوم قدرت عربزاده زاده بود را می‌توان اولین مربی درس خوانده آملی دانست که تحت سواد دبیرستانی خود روند موفقیت آمیزی را طی کرد و در این راستا محمد حیدر پور، سعید عباس زاده و علیرضا اکبری نوجوانانی بودند که در آسیا عنوان دار شدند و بعدا قاسم رضایی که از نوجوانان دانش آموخته مکتب شیرزاد بود اولین المپیکی آملی و اولین نود کیلویی جهانی المپیکی ایران شد و بهمین مناسبت و با استقبال بی نظیر از قاسم رضایی کم کم مربیان جوانی با تشکیل باشگاهای استیجاری به تربیت نوجوانان پرداختند و امروز آمل دارای بیش از ده باشگاه اختصاصی کشتی فرنگی است که مربیان تحصیل کرده ای همچون دکتر عادل بالی تبار و دکتر هادی حسن نژاد با عشق خاص به تعلیم می‌پردازند و مربیان سازنده دیگری همچون بختیار تقوی نیار که در سازندگی نوجوانان بی‌نظیر است از جمله مربیان سازنده آملی و استان مازندران است.

فردین هدایتی که در ۵ کیلومتری آمل و در بخش امامزاده عبداله زندگی می‌کند دوران نونهالی را با جعفر عربزاده آغاز کرد و بعدا با تقوی نیا و بالی تبار و حسن حسین زاده به تکامل رسید. حسن حسین زاده که آغاز کارش با نوجوانان بود امروز رکن کشتی فرنگی تیم ملی است. در حال حاضر آمل با خیل مربیان جوان و عاشق و با انگیزه و تحصیل کرده خود در حال تسخیر کشتی فرنگی دنیا است؛ فردین هدایتی و امیر حسین زارع هر دو از جوانان با اخلاق و بدون حاشیه ای هستند که به لطف خانواده ای پیگیر و علاقمند از آمل؛ دیار آرش کمانگیر تیر خلاص سنگین وزن‌ های دو رشته آزاد و فرنگی را از قله البرز به آن سر دنیا رها کرده اند و آمل پر افتخار را پر افتخار تر و ایران عزیز را نام آور تر نموده اند..

نویسنده: قدرت الله نهاوندیان داور بین المللی کشتی