چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه

دلیل تفاوت در برخورد با دو باشگاه متخلف

کمیته نظارت بر قراردادها مدعی است دلیل تفاوت در برخورد با دو باشگاه تراکتور و گل‌گهر این است که گل‌گهر بلافاصله ایرادات را اصلاح کرد اما تراکتور مجبور به اصلاح شد.

اخیرا خبرهایی درخصوص شکایت باشگاه تراکتور و حتی پرسپولیس از کمیته نظارت به گوش می‌رسد. گویا تراکتوری‌ها مدعی هستند مالیات خود را پرداخت کردند اما باز هم کارگروه نظارت بر قرارداد‌ها این باشگاه را به کمیته انضباطی ارجاع داد اما از تخلف گل‌گهر در شرایط مشابه گذشتند. یکی از اعضای کارگروه نظارت بر سقف قراردادها در این مورد به ما گفت: گل‌گهر پرداخت پول به کارگزار را اصلاح کرد و از تخلف او گذشتند و پرونده‌اش را به کمیته انضباطی ارسال نکردند. اگر یادتان باشد وقتی فولاد خوزستان در روزهای آخر، قرارداد بازیکنانش را برای ثبت به سازمان لیگ آورد متوجه شدیم که این باشگاه مالیات بازیکنان را برعهده گرفته، به همین دلیل در همان بازی فولاد خوزستان با گل‌گهر به چند بازیکن این تیم اجازه بازی ندادیم. درنتیجه وقتی قرارداد بازیکنان فولاد را ثبت نکردیم برای بازی دوم اصلاح کردند و بازیکنان‌شان اجازه بازی گرفتند. برای ما فرقی نمی‌کند که چه باشگاهی باشد، با تخلف برخورد می‌کنیم.

وی ادامه داد: درباره بازیکنان گل‌گهر ‌باید بگویم که فقط دو بازیکن قراردادشان مشکل داشت. وقتی که برای ثبت قرارداد به سازمان لیگ آمدند همان موقع مسئول مربوطه به آنها اعلام کرد و از آنها خواست هر موقع قراردادها را اصلاح کردند، برای ثبت بیایند. آنها هم قرارداد را اصلاح کرده و ثبت کردند. اگر سپاهان، تراکتور و دیگر باشگاه‌ها هم همان زمان با نظر سازمان لیگ قراردادها را اصلاح می‌کردند اصلا پرونده‌ای به کمیته انضباطی نمی‌رفت.

این عضو کمیته نظارت درخصوص شکایت احتمالی باشگاه تراکتور از آنها عنوان کرد: در دفاعیه تراکتور هم آمده که آنها گفتند طبق قانون‌، مالیات بازیکن خارجی با باشگاه است. ما همین مورد را به کمیته انضباطی فرستادیم و کمیته انضباطی تایید نکرد. اگر هر باشگاهی همان اول قبول می‌کرد که قراردادها را اصلاح کند، مشکلی برایش پیش نمی‌آمد. هدف رعایت دستورالعمل بود و ما نمی‌خواستیم به هیچ باشگاهی صدمه بزنیم. حتی پرسپولیس هم تذکرات را قبول نکرد و درنهایت به کمیته انضباطی ارجاع شد. در دفاعیه پرسپولیس آمده بود طبق قراردادی که نوشتند مالیات به عهده بازیکن است درحالی که این بند را در نسخه فارسی نوشته بودند و در نسخه لاتین این‌طور نبود. چون بازیکن خارجی بود نسخه لاتین از سوی نهادهای بین‌المللی مورد تایید است، درنتیجه دفاعیه پرسپولیس پذیرفته نشد. کمیته انضباطی با مشورتی که با کارشناس مالیاتی داشت دفاعیه پرسپولیس را نپذیرفت.

وی با اشاره به شکایت‌های دیگر تصریح کرد: در مقطعی گل‌گهر از تراکتور شکایت کرده بود و درخصوص پرونده نادری مدعی شد قرارداد او غیرقانونی بوده و کارگروه نظارت حق نداشته به این بازیکن مجوز دهد. تراکتور هم از گل‌گهر شکایت کرده بود که هزینه دو کارگزار را باشگاه پرداخت کرده که ما هر دو پرونده را با توجه به مستندات به کمیته انضباطی ارجاع دادیم و هر دو تبرئه شدند؛ چراکه سازمان لیگ مدعی شد ما به باشگاه گل‌گهر تذکر دادیم و آنها اصلاح کردند و سپس قراردادشان ثبت شد. در مورد نادری هم ما مدعی شدیم که دستور هیات‌رئیسه رسیده و نادری در لیگ برتر ترکیه نبوده و بندی که به آن اشاره می‌کنند فقط مخصوص لیگ برتر بوده. درنتیجه دو شکایت متقابل بدون مشکل حل شد.

گزارش: نیلوفر مژدهی