چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه
در حسرت کسب سهمیه

هندبال ایران نیازمند تغییر نگاه و سیستم

تیم ملی هندبال مردان ایران در آخرین مسابقه خود از مسابقات قهرمانی آسیا مقابل کره جنوبی به میدان رفت.

هندبالیست‌ها با نتیجه ۲۶ بر ۲۷ شکست خوردند و در رده ششم آسیا قرار گرفتند که نسبت به دوره قبل دو پله سقوط داشتند و سهمیه جهانی را نیز از دست دادند.

تیم ملی ایران در مسابقات دوره قبل با قرارگیری در رده چهارم بعد از هشت سال دوری از مسابقات جهانی توانست سهمیه جهانی بگیرد اما در این دوره با بازماندن از مرحله نیمه‌نهایی و شکست مقابل کره نتوانست سهمیه بگیرد. البته تیم ملی ایران با کسب رتبه پنجمی یک شانس دیگر برای کسب سهمیه داشت که از دست رفت.

به نظر می رسد که تغییر نسل به تیم ملی هندبال نساخته است و ملی پوشان ما نه تنها در جمع چهار سهمیه آسیا قرار نگرفته اند با شکست مقابل کره جنوبی سهمیه احتمالی پنجم را هم که شاید از قاره اقیانوسیه به آسیا تعلق گیرند را هم از دست داده اند.

بدون تردید در شان هندبال ایران نیست هرچند که در این دوره کره ای ها هم شرایط خوبی پیدا نکرده اند اما اعتقاد داریم که هندبال ایران در این شرایط که نسل جدیدی را به میدان آورده است نیازمند استخدام مربیان صاحب سبک اروپایی است کما اینکه ژاپن با به دست آوردن جواز حضور در بازی های پاریس همانند بحرین و عربستان از مربیان ایسلندی استفاده کرده اند.

در اینباره حسن پروانه کارشناس هندبال به البرز ورزشی می گوید: مشکلات اقتصادی شاید دست و پای فدراسیون را بسته است اما می توانیم با در اختیار گرفتن مربیانی از دانمارک، ایسلند و اصولا کشور های صاحب هندبال اسکاندیناوی استعداد های ایرانی را با سیستم و سبک جدید پرورش دهیم.

باتوجه به گفته ملی پوش سابق هندبال در مسابقات اخیر تیم ملی ایران در دقایق پایانی اغلب رقابت ها به دلیل نداشتن تاکتیک نوین و قابلیت تغییر در سیستم نتایج را واگذار کرده است بنابراین جا دارد که فدراسیون هندبال در نشست هایی کارشناسانه برای آینده هندبال ایران برنامه ریزی کند.

برنامه دیدارهای نیمه نهایی مسابقات هندبال قهرمانی مردان آسیا:

رتبه نهمی: عربستان - چین ساعت ۱۴:۳۰

نیمه نهایی: کویت - قطر ساعت ۱۶:۳۰

نیمه نهایی بحرین - ژاپن ساعت ۱۸:۳۰

رده‌بندی نهایی تیم های حاضر در مسابقات هندبال قهرمانی آسیا:

۵- کره

۶- ایران

۷- امارات

۸- عراق

۹ و ۱۰- دیدار عربستان - چین

۱۱- چین تایپه

۱۲- عمان

۱۳- هنگ کنگ

۱۴قزاقستان

۱۵- نیوزلند

۱۶- هند

گفت و گزار: ج - دوستدار