پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
ضیافت سده المپیک از نگاهی دیگر

تجلیل از چهره های ماندگار ورزش ایران

سالن اجلاس سران محل برگزاری مراسم «ضیافت سده المپیک» است، این مراسم از صبح امروز در شرایطی آغاز شد که قرار بود مراسم از ساعت ٩ آغاز شود اما بارش باران و دیر رسیدن بسیاری از مهمانان آن را به تاخیر انداخت.

به گزارش پایگاه خبری البرز وزرشی: رییس کمیته ملی المپیک تصریح کرد: عکس‌ها و فیلم‌هایی که امروز در این مراسم رونمایی و منتشر می‌شود همگی واقعی است. امروز از موسیقی المپیک ساخته استاد انتظامی هم رونمایی می‌شود که یک قطعه ماندگار خواهد بود. او هیچ هزینه‌ای برای ساخت این قطعه نگرفت و این قطعه را برای ایران ساخت و ایران قوی یک کار موسیقی قوی می‌خواهد.

خسروی‌وفا با اشاره به انتخاب ۵ چهره ورزشی به‌عنوان چهره‌های ماندگار فرهنگی گفت: ۵ نفر از ورزشکاران به عنوان چهره ماندگار فرهنگی انتخاب شده‌اند که توسط انجمن آثار و مفاخر فرهنگی مورد تقدیر قرار می‌گیرند. این دورهمی امروز را مدیون شهدا هستیم که آرامش را به جامعه ما دادند. ما هرچه داریم از قبل شهدا داریم.

بعد از برطرف شدن مشکل فنی ایجاد شده و اتمام هنرنمایی گروه مرشد خوانی، «ضیافت سده المپیک» ادامه پیدا کرد. تجلیل از مدال آوران المپیک محور اصلی مراسم امروز بود. بر همین اساس فیلم هایی پخش شد از ورزشکارانی قدیمی که در ادوار مختلف المپیک (المپیک های دور) صاحب مدال شده بودند.

«به یاد معماران ورزش ایران». این عنوان بخش دیگری از تصاویر پخش شده در ضیافت سده المپیک بود، این بخش از برنامه مروری داشت به مسوولانی که در سال های بسیار دور ورزش ایران را مدیریت می کردند و همچنین خبرنگاران و عکاسان روایتگر فعالیت هایشان بودند.

در یکی از کلیپ های پخش شده مروری شد بر اتفاقات رخ داده پیرامون ورزش ایران در سال های دور. در این بخش مرگ سرپرست کاروان ایران یک روز پیش ار المپیک هلسینکی یادآور شد. ابوالفضل صدری سرپرست کاروان اعزامی به آن بازی ها بود که یک روز پیش از المپیک درگذشت.

بعد از اتمام پخش کلیپ ها، مراسم تقدیر از عبدالله موحد و نصیری  به عمل آمد. تقدیر از این دو  پیشکسوت با حضور وزیر ورزش، رییس کمیته ملی المپیک و خانواده مرحوم تختی انجام شد. در جریان تقدیر از نصیری، مجری برنامه صحبت تاریخی امام خمینی(ره) در مورد وی را  یادآور شد که فرموده بودند: شما چرا اینقدر کوچولویی!

شاهرخ شهبازی بازیگر نقش جهان پهلوان تختی در فیلم «غلامرضا تختی» از مهمانان ضیافت سده المپیک بود. او در  بخشی از برنامه به حضور بر روی سن فراخوانده شد، همزمان با حضور او تصاویری از تختی پخش شد.

زینت ضیافت سده المپیک مربوط به رونمایی از صدای مرحوم غلامرضا تختی بود. این صدا مربوط به حضور  مرحوم تختی در المپیک ١٩٦٤ توکیو  و گفتگوی  استاد بهمنش با وی بود. تختی در این گفت و گو که بین کشتی های تختی صورت گرفته بود او تنها به این جمله بسنده که کرد که: به مردم تعظیم می کنم».

پخش تصاویر متعدد از کیمیا علیزاده از بخش های جالب توجه ضیافت سده المپیک بود؛ کیمیا در المپیک ٢٠١٦ ریو با کسب مدال برنز تکواندو اولین مدال آور تاریخ ورزش بانوان در المپیک لقب گرفت، وی اما  در ادامه فعالیت های خود را خارج از کشور دنبال کرد.

بخش پایانی ضیافت سده المپیک به تقدیر از مدال آوران ادوار مختلف المپیک اختصاص داشت. المپیک ١٩٤٨ اولین دوره المپیک بود که کاروان ایران در آن حضور داشت، بر این اساس ابتدا از مدال اوران این المپیک تقدیر شد و این روند تا المپیک ٢٠٢٠ توکیو ادامه داشت. اگر مدال اوری در مراسم حضور نداشت یا در قید حیات نبود، از خانواده او تقدیر به عمل آمد.