چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه
شگفتی دیگری در جام سیزدهم رقم خورد؛

صعود اردن و حذف عراق، با تصمیم شجاعانه فغانی!

دیدار زیبا، جنجالی و پرفراز و نشیب اردن و عراق با اخراج آقای گل مسابقات از سوی فغانی به مهمترین و تاثیرگذارترین تصمیم جام مبدل شد.

در تحلیل روز گذشته اشاره داشتیم که دیدار دو تیم حوزه خلیج فارس به جهات مختلف دارای حساسیت ویژه ای است. اردن و عراق در دیدارهای گذشته رقابت هایی نزدیک و پرفشار داشتند.

حضور پرشمار هواداران دو تیم در دوحه و تعیین تیم پیروز در مرحله حذفی جام، باعث حساسیت مضاعف شده بود.

خسوس کاساس مربی عراق که با پیروزی تیمش مقابل ژاپن اولین شگفتی جام را رقم زده بود، برای تقابل با اردن تاکتیک خاصی را انتخاب کرده بود. روش بازی شناور عراق ۱-۳-۲-۴ بود.

دوندگی و جنگندگی در مرکز میدان، استفاده از سرعت و انتقال توپ در تهاجم و بانفوذ از کنار ها توسط علی جاسم از چپ و تغذیه آیمن حسین در نوک حمله از عمده تدابیر کاساس بود.

در آن سوی میدان هم حسین عموته مربی مراکشی تیم اردن مقابله تاکتیکی ویژه ای داشت.

استفاده از سه مدافع مرکزی و دو بازیکن کناری و اتخاذ روش ۲-۵-۳ ، از نگاه دقیق مربی فهیم اردن خبر می داد. با شروع بازی مشخص بود که اردنی ها در صدد حفظ میانه میدان و مهار مهاجمان حریف هستند.

آنها آنالیز درستی از نقاط ضعف و قوت عراق داشتند. پوشش خوب و‌ مهار علی جاسم و آیمن حسین در نیمه اول عملا عراق را با مشکل جدی رو به رو کرده بود.

از طرفی بهره گیری از ابزار ضد حمله و نشانه گرفتن قلب دفاع عراق به عنوان نقطه آسیب پذیر از فهم و شناخت خوب کادر فنی حکایت داشت.

گل یزنان النعیمات و فرار او از مرکز میدان و عبور از سد مدافعان کند عراق دقیقا بر اساس تاکتیک متخذه به دست آمد. جلال حسن دروازه بان عراق در نیمه اول دو بار حرکات موسی التعمری و یزدان العرب راخنثی کرد.

در وقت دوم، عراق با تغییر تاکتیک کاساس و تعویض های موثر او حالتی هجومی گرفت.

ورود مهند علی جوان و قرار گرفتن او در کنار آیمن حسین، ضریب تهاجمی عراق را افزایش داد و اردن راعقب زد. دو گل سعد ناطق الناجی و آیمن حسین به یک باره ورق بازی را به نفع عراق تغییر داد.

اوج شادی هواداران و بازیکنان عراق و نمایش عجیب آیمن حسین که تمسخر گرفتن هواداران اردن را تداعی می گرد با کارت مجدد فغانی همراه شد. این تصمیم عجیب و شجاعانه فغانی عراق را در نفره کرد.

اردن در ده دقیقه پایانی حاکم‌مطلق میدان شد و با دو گل عجیب یزدان العرب و الرشدان در دقایق اضافی عراق را به مسلخ کشید و صاحب مهمترین پیروزی ورزشی اردنی ها شد.

بعد از حذف امارات توسط تاجیکستان، این بار عراقی ها هم وداعی تلخ با جام داشتند. با ثبت این شگفتی قطعا  پرونده کاساس مربی عراق هم بسته شد و یکی از مدعیان جام هم از گردونه خارج شد.

نویسنده: احمد میرزاییان