پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
نیم نگاه

نسخه جدید مانچینی و کلینزمن در مستطیل سبز

تمام نگاه‌ها در دوحه متوجه ترفندها، مهره چینی‌ها و مقابله تاکتیکی دو مربی بزرگ جهان در پیکار حساس کره و عربستان معطوف شده است که به جهات مختلف فینال زود رس جام‌ملت‌ها تلقی می شود.

کسی باور نداشت شرایط دو تیم در دور مقدماتی به تقابل دو مدعی در مرحله یک‌هشتم و حذف یکی از آنها منجر شود. عجیب تر آنکه برنده این دیدار بازی حساس تری را پیش رو خواهد داشت و باید با استرالیا دیگر مدعی جام رو به رو شود.

موضوع دیگری که ابهامات فراوانی به همراه داشت، تمایل کره ای ها برای اجتناب از تقابل با ژاپن در این مرحله بود. برخی نمایش کره در دیدار سوم دور مقدماتی را ابهام آمیز می شمارند اما کلینزمن با رندی خاصی این برداشت رسانه ها را رد کرد!

کره اگر چه در مرحله مقدماتی در امور دفاعی مشکلاتی داشت، اما در خطوط میانی و حمله نفرات قابلی دراختیار دارد.

سون کاپیتان و مهاجم تیم‌ تاتنهام انگلیس در اوج آمادگی است که بخوبی از سوی هافبک ها تغذیه می شود. سرعت خیره کننده و کارهای ترکیبی کره ایها زبانزد است. باید دید کلینزمن برای عبور از سد مدافعان کند عربستان چه تدابیری دارد؟

مانچینی دیگر مربی مبرز جهان فوتبال که حالا هدایت تیم عربستان را عهده دار است برای مقابله تاکتیکی با شاگردان کلینزمن به طور قطع نسخه شفا بخشی خواهد داشت. عربستان در دوحه ترکیب ایتالیایی سه دفاع مرکزی را برگزید.

این ‌شیوه دفاعی ابتدا با مخالفت کارشناسان عربستانی مواجه شد. آنها در اجرای این تاکتیک مشکلاتی داشتند، اما رفته رفته با این شیوه بازی مانوس شدند.

مانچینی با اصرار به ساختار دفاعی و تهاجم با برنامه و نمایش مبتنی بر صبوری و دوندگی در صدد احیا فوتبال عربستان برآمده است. این تفکر و عدم دعوت از چند بازیکن قدیمی و پا به سن گذاشته با انتقادهای فراوانی رو به رو شد.

مانچینی پای این تفکر ایستاد و مخالفان خود را دعوت به صبوری کرد. در خط حمله عربستان الدوساری همه کاره است.

او همچون سون، عصای دست مانچینی به حساب می آید. کانو در مرکز میدان دیگر بازیکن تاثیر گذار عربستان است که با الدوساری همخوانی خوبی دارد.

امشب سکوهای ورزشگاه دربست در اختیار عربستان خواهد بود و از این بابت کره در منگنه جدی قرار خواهد گرفت.

شاید حضور کثیر علاقه‌مندان عربستانی گره گشای نمایش مانچینی و شاگردانش باشد و کلینزمن در این مرحله از گردونه رقابت ها حذف شود.

هر چه هست این تقابل را باید شگفت انگیز و حساس تلقی کرد و پای نمایش این دو تیم ‌نشست و لذت برد.

نویسنده: حسین علی اسماعیلی - دوحه