چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه
گزارش سایت ESPN از بازی عراق - اردن

فغانی یک شخصیت معتبر بین المللی است

فوتبال همیشه فراخوان‌های بحث‌انگیز ایجاد می‌کند، اما با توجه به اینکه این اولین جام ملت‌های آسیا بوده است که در آن VAR برای کل مسابقات به کار گرفته شده است، تا کنون اوضاع نسبتاً آرام پیش رفته است.

همه چیز اکنون پس از یک لحظه بزرگ از جنجال تغییر کرده است و چهره دیدار روز دوشنبه مرحله یک هشتم نهایی بین عراق و اردن را تغییر داد  که در نهایت با پیروزی 3-2 به دومی پایان یافت و آنها یک بازگشت معجزه آسا با دو گل در عمق مصدومیت ایجاد کردند.

با این حال، درام و هیجانی که در طول بازی پخش شد، مطمئناً تحت الشعاع قرار گرفت و تعجب آور نخواهد بود که عراق برای سال های آینده ناراحت باشد.

در دیداری که نشان داد کارها در اصل به همان اندازه که می‌توانستند منصفانه بود و این اردن بود که با تلاش یازان النعیمات در نیمه دوم پیش بود.

آنچه بعد از این اتفاق افتاد به نظر می‌رسد که به عنوان یکی از به یاد ماندنی‌ترین جشن‌های گل در جام ملت‌های آسیا به حساب می‌آید، زیرا النعیمات قبل از جمع شدن با چهار هم تیمی دیگر از زمین بازی فرار کرد و با پای ضربدری پشت نیمکت‌های تعویضی نشست. تقلید عمل غذا خوردن با دست همانطور که در بسیاری از مناطق آسیا رایج است.

سعد ناطق در دقیقه 68 گل تساوی عراق را به ثمر رساند و هشت دقیقه بعد، لحظه جنجال فرا رسید.

با پایان بالینی، ایمن حسین، مهاجم ستاره عراق، گوشه پایینی را پیدا کرد تا شیرهای بین النهرین را 2-1 جلو بیاندازد و سپس به نزدیکی پرچم کرنر حرکت کند، جایی که دقیقا همان جشنی را که النعیمات انجام داده بود، انجام دهد. در نیمه اول به راحتی می توان تصور کرد که او این کار را به عنوان پاسخی به اردن انجام داده است، اما این صرفاً به تفسیر بستگی دارد.

حسین پیراهن خود را در نیاورد و زمین بازی را ترک نکرد، که در واقع همان کاری است که بازیکنان اردن انجام دادند.

حسین نیز روبه‌روی خط کناری بود، اما در موقعیتی از زمین که هیچ حریفی را در خط دید خود نداشت، بنابراین نمی‌توان دید که چگونه ممکن است «رفتار غیرورزشی» بوده باشد لازم به ذکر است که هیچ یک از تیم اردن به طور خاص از تکرار شادی خود توسط حسین آزرده نشدند.

بنابراین، قابل درک است که چرا حسین و بقیه تیم عراق وقتی علیرضا فغانی به او ضربه زد که با توجه به اینکه قبلاً کارت زرد دریافت کرده بود، به معنای اخراج او بود.

فغانی یک مقام معتبر است که به طور گسترده به عنوان یکی از بهترین داوران آسیا شناخته می شود، با بیش از دو دهه تجربه از جمله جام جهانی 2018 و 2022.

او باید قبل از تصمیم گیری خود یک فرآیند فکری کامل را طی می کرد اما با توجه به اینکه به نظر می رسد از یک موضوع تفسیری سرچشمه می گیرد، این مورد قابل بحث خواهد بود و به همین دلیل اختلاف نظر ایجاد شده است. با توجه به اینکه کارت زرد دوم بود و نه یک کارت قرمز مستقیم، به این معنی بود که VAR نمی‌توانست مداخله کند و به او پیشنهاد بازبینی بدهد.

علی رغم تلاش شجاعانه عراق، آنها گل تساوی را در دقیقه پنجم وقت اضافه به یازان العرب واگذار کردند و درست زمانی که به نظر می رسید ممکن است در وقت اضافه واقعاً با مشکل مواجه شوند، 30 دقیقه اضافی حتی لازم نبود. در دقیقه 97 مقابل نزار الرشدان حیرت زده شد.

در حالی که اردنی ها به دیدار یک چهارم نهایی با تاجیکستان می روند، عراق به خانه خود می رود و آن‌ها این کار را با نوعی احساس بی‌عدالتی انجام خواهند داد.

برگردان: هستی رفیعی