پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
نیم نگاه

ورزش، اخلاق و معرفت

دیدار تیم های ملی ایران و ژاپن یک بازی سرنوشت ساز است چرا که بازنده ناچار به ترک جام ملت های آسیا خواهد شد.

اینکه چند بار ایران چشم بادامی ها را شکست داد و یا اینکه آمار پیروزی های ژاپن بیشتر است همه مربوط به گذشته است، باید دید امروز تدبیر مربیان و میزان آمادگی روحی و روانی بازیکنان دو تیم چگونه خواهد بود.

تیم ایران مهدی طارمی را ندارد و در تیم ژاپن هم بازیکنی به نام جونیا ایتو را ندارد، بازیکن ما از داور کارت زرد دوم گرفت ولی بازیکن ژاپنی را فدراسیون فوتبال این کشور به اتهام مسائل اخلاقی برکنار کرد.

اینگونه مبارزه با پلیدی ها و زشتی ها فقط از ژاپنی ها بر می آید که حاضر نیستند تحت هر شرایطی به پیروزی دست پیدا کنند شاید اگر هر کشور دیگری بود این یکبار مسابقه را دندان روی جگر می گذاشت و...

یکی از درس های مهم جام ملت ها همین رفتار قاطعانه ژاپنی ها است، برای آنها تا آنجا که می دانیم هدف وسیله را توجیه نمی کند! در آن سو تر تماشاگران کشوری با دمپایی به سر و کله داور ایرانی می زنند که قانون را اجرا کرده است، این تفاوت فرهنگ ها است و نگاهی که مسئولانش به ورزش دارند البته که میادین ورزش بهترین محل تجلی هیجانات ملی است ولی در ورزش کمتر کشوری به یاد داریم که اخلاق را زیر پا بگذارند.

در این بین خبر رسید که فغانی به دلیل برخی تهدیدات که علیه خانواده اش به وجود آمده ناچار به ترک قطر شده است، راستی چه کسانی آدرس منزل و شماره تلفن داور ایرانی را به تماشاچیان معترض داده است؟ اما از همه بدتر اظهار نظر رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال ایران بود که به جای دفاع از فغانی ناراحت است که داخل هواپیما برخی تماشاگران عراقی به وی اعتراض یا اهانت کرده اند! فدراسیون جهانی از فغانی حمایت کرد ولی ما...

واقعا باید گفت که وسعت نظرمان آرزو است!

نویسنده: حسین علی اسماعیلی - دوحه