پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
گزارش الجزیره اسپورت از بازی ایران و ژاپن

بازیکنانی که دچار اسپاسم شده اند!

ایران در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت های آسیا 2023 در قطر به مصاف ژاپن می رود.

ژاپن، قهرمان چهار دوره جام ملت‌های آسیا، در جام ملت‌های آسیا مقابل ایران شکست نخورده است (، از جمله پیروزی 3-0 مقابل تیم آسیای مرکزی در نیمه نهایی 2019.

آیاسه اوئدا پس از به ثمر رساندن چهارمین گل خود در تورنمنت امسال در پیروزی 3-1 مقابل اندونزی، اولین بازیکن ژاپنی است که از سال 2000 در یک دوره جام ملت های آسیا پنج بار گلزنی می کند.

آخرین بازیکنان ژاپنی که هر کدام پنج گل زدند آکینوری نیشیزاوا و نائوهیرو تاکاهارا بودند.

فضای بیرون از استادیوم شهر برای ایجاد چالش بزرگ آماده است. از جمله هنرمندان، رقص‌های سنتی و آواز 90 دقیقه قبل از شروع بازی در حال اوج‌گیری هستند.

ایران در بازی امروز مهدی طارمی بهترین گلزن تورنمنت خود را که سه گل به ثمر رسانده است، از دست داد به دلیل کارت قرمز در بازی یک هشتم نهایی مقابل سوریه محروم شد.

اگرچه حملات ایران در غیاب طارمی می‌تواند ضعیف باشد، موریاسو سرمربی ژاپن معتقد است که آنها همچنان می‌توانند برای تیمش چالشی ایجاد کنند.

ما می دانیم که او محروم است، اما ایران سردار آزمون و سایر گزینه های تهاجمی بزرگ را در اختیار دارد.

خط دفاعی ما باید 100 درصد تمرکز داشته باشد، اما چون طارمی بازی نمی‌کند، تاکتیک‌های متفاوتی را به کار نمی‌برم.

گل های فراوان ایران

ایران در مرحله حذفی جام ملت های آسیا 6 بار یا بیشتر سه گل به ثمر رسانده است.

در واقع، ژاپن در 9 بازی آخر مرحله حذفی خود در گلزنی شکست نخورده است که به سال 2011 باز می گردد، طولانی ترین دوره گلزنی در این رقابت ها.

موریتا هافبک می گوید: ژاپن کلین شیت می خواهد، ژاپن در 4 بازی خود رکورد دفاعی پایین‌تری داشته و 6 گل دریافت کرده است.

هیدماسا موریتا هافبک دفاعی اعتراف می کند که این موضوع برای قهرمان چهار دوره آسیا نگران کننده است.

بازی با بحرین [در مرحله یک هشتم نهایی] سخت بود، اما همانطور که دیدید، ما موفق شدیم سه گل به ثمر برسانیم و این یک نکته مثبت برای ما بود.

این بازیکن 28 ساله که فوتبال باشگاهی خود را برای تیم پرتغالی اسپورتینگ سی‌پی بازی می‌کند، گفت: با این حال، ما همچنان گل خوردیم و فکر نمی‌کنم در مسابقات دروازه خود را بسته نگه داریم و این چیزی است که باید در آن پیشرفت کنیم.

هاجیمه موریاسو، سرمربی ژاپن گفت: بازی یک چهارم نهایی روز شنبه یک نمایش عالی بین دو تیم برتر آسیا خواهد بود. بازی سختی خواهد بود، برنامه سختی است. اما ما باید در شرایطی که به ما داده می‌شود عمل کنیم. من فکر می کنم ما به اندازه کافی حرفه ای هستیم که این کار را انجام دهیم.

ایران به همین تعداد روز برای استراحت دارد، پس همینطور است، ژاپن ممکن است از نظر دقیقه کمی بیشتر وقت داشته باشد.

همه ایران یا ژاپن را برای قهرمانی در این مسابقات انتخاب می کنند، اما ما همچنان باید برای قهرمانی در این رقابت ها بجنگیم.

ایران و ژاپن روز چهارشنبه بازی های مرحله یک شانزدهم پایانی خود را برگزار کردند و تنها سه روز استراحت به آنها داد.

در حالی که ژاپن بازی خود را در حدود 90 دقیقه وقت قانونی به پایان رساند، ایران بیش از 120 دقیقه قبل از پایان بازی در ضربات پنالتی بازی کرد.

ما زمان ریکاوری کمتری نسبت به ژاپن داشتیم. امیر قلعه نویی سرمربی تیم ملی ایران گفت: باید بازی با سوریه را در دقیقه 70 تمام می‌کردیم، اما از موقعیت‌هایمان استفاده نکردیم و بدشانسی آوردیم.

من فکر می کنم قانون فیفا حداقل 72 ساعت [استراحت بین بازی ها] است، اما ما زمان کافی برای ریکاوری برای ژاپن نداشتیم. اولین چیز جنبه جسمانی و دوم بهبودی از بعد روحی است.

علیرضا بیرانوند دروازه بان تیم ملی ایران نیز از کمبود زمان ریکاوری گلایه کرد اما از کادر پزشکی آنها برای آماده سازی آنها برای بازی تمجید کرد.

بازی با ژاپن بعد از 139 دقیقه مقابل سوریه آسان نیست، برخی از بازیکنان ما دچار اسپاسم شدند. اما آنچه مهم است این است که چگونه از نظر روحی ریکاوری می کنیم و من امروز بازیکنان را دیدم، آنها بسیار خوشحال هستند.

ژاپن مبارزات خود را با پیروزی 4-2 مقابل ویتنام آغاز کرد اما در بازی دوم شکست 2-1 را از عراق متحمل شد. آبی های سامورایی سپس با پیروزی 3-1 مقابل اندونزی به مقام دوم گروه D رسیدند.

در مرحله یک شانزدهم نهایی، ژاپن با نتیجه 3 بر 1 بحرین را شکست داد و راهی نیمه نهایی شد.

برگردان: هستی رفیعی