چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه
دلایل شکست سامورایی ها از نظر کارشناسان ژاپنی - قسمت دوم

ایرانی ها خط میانی ما را از کار انداختند

بعد از شکست تیم قدرتمند ژاپن برابر تیم‌ ملی فوتبال ایران و حذف آنها از گردونه مسابقات جام ملت‌های آسیا، میزگرد های کارشناسی در رسانه ها و شبکه های تلویزیونی برگزار شد.

مربیان، بازیکنان و کارشناسان این کشور در این‌ نشست ها و مصاحبه ها دلایل این ناکامی را به تفصیل مورد واکاوی و بررسی قرار دادند. ژاپنی ها مانند همیشه با واقع بینی و صراحت انگشت نشانه را روی نقاط ضعف گذاشتند و با رعایت اخلاق و آداب ورزشی تنها نکات فنی را بیان کردند. از این بابت باید آنها را ستود که مانند همیشه از شکست ها درس می گیرند و با پیروزی ها دچار غرور نمی شوند.

از جمله نکات فنی ارائه شده که مهم بود: غرور کاذب بازیکنان در بازی با ایران، تعویض های نادرست مربی ژاپن و تغییر تاکتیکی ایران بود. آنها جملگی تصریح کردند ما تیم‌های بزرگ دنیا از جمله آلمان و اسپانیا و...شکست داده بودیم. در این دیدارها سبک بازی ما هجومی و روی زمین بود. ما بازی هوایی و مستقیم و روی دفاع را تجربه نکرده بودیم. ایرانی ها با توفیق در نبردهای هوایی شکنندگی دفاع ما در عمق نشان دادند و هافبک‌ها را ‌از کار انداختند.

در دیدار با عراق هم تاثیر پذیری دفاع ژاپن آشکار شد و کادر فنی باید روی نقاط ضعف دفاعی کار می کردند. این نقطه نظرات صریح و تحلیلی نشان‌ می دهد که: ژاپنی ها با هدف گذاری و طراحی راهی اصولی برای کسب موفقیت برگزیده اند و چشم به آینده دارند.

در ادامه نقطه نظرات کارشناسان را با هم مرور می کنیم.

مکینو بازیکن اسبق تیم ملی ژاپن: مکینو بازیکن اسبق خط دفاعی تیم اوراواردز و تیم ملی ژاپن که سابقه قهرمانی در جام باشگاههای آسیا را هم دارد اذعان داشت که فضای پشت خط دفاعی ژاپن را تیم ایران خوب آنالیز و روی آن کار کرده بود و از این نقطه تیم ایران موفق به گلزنی شد و فرصت های دیگری را نیز خلق کردند که منجر به گل های بیشتری نشد.

اوچیدا بازیکن اسبق تیم ملی ژاپن: دفاع چپ تیم ملی و تیم کاشیما آنتلرز درسالیان اخیر که بعنوان کارشناس  در استادیوم حضور داشت وقتی مجری برنامه نظر وی را در پایان مسابقه جویا شد ایشان با سکوت طولانی به عدم تعویض به موقع سرمربی تیم  و بازی خوب ایران اشاره نمود و دوباره  با سکوت مجدد صحبتی برای گفتن نداشت.

ناکایاما بازیکن اسبق تیم ملی ژاپن : ناکایاما که خود سابقه  حضور  در ترکیب تیم ژاپن در مقابل ایران را در سالیان گذشته داشته و در استودیو تلویزیون آساهی حضور داشت با اشاره به اینکه ایران همیشه قوی و حریفی سرسخت برای ما بوده و همانطور که بازی را دیدیم این تیم ژاپن بود که در دقایق پایانی بی برنامه بود و تاکنون شاهد این نوع افت تاکتیکی و نوع بازی از جانب تیم ژاپن نبودم و این حذف از جام برایم غیر قابل هضم است.

ناکاتا کوجی بازیکن اسبق تیم ملی ژاپن :وی که در تیم کاشیما آنتلرز در سالیان متمادی در پست دفاع و کاپیتان این تیم دیگر میهمان تلویزیون آسانی بود به عدم تمرکز و ناهماهنگی خط دفاعی اشاره کرد و در درون دروازه  نیز سوزوکی هنوز دروازه بانی مسلط و با تجربه نیست و در ضربات ایستگاهی از جانب ایران هر آن امکان باز شدن دروازه ژاپن پیش بینی می شد.

موریتا گلزن ژاپن در بازی  با ایران: موریتا گلزن تیم ژاپن در گفت و گو با خبرنگاران  ورزشی حاضر در قطر اذعان داشت که موری یاسو سرمربی تیم  باید در زمانی که تیم ژاپن تحت فشار حملات  ایران بود با تعویض ها ی تاًثیر گذار خود شاید می توانستیم از تک گل خود دفاع کنیم و زمانی که ایتاکورا با کارت زرد داور مواجه شد تیم ایران ببشتر نفوذهای خود را از سمت ایتاکورا انجام می داد تا وی با عدم تمرکز و خطا روی مهاجمان تیم ایران با دریافت کارت زرد دوم از بازی اخراج شود و اکثر بازیکنان تیم ژاپن از اینکه موری یاسو از سوزوکی دروازه بان جوان و کم تجربه در میدان های بین المللی در تمامی دیدارهای این رقابت ها در درون دروازه استفاده نمود ابراز تعجب می کنند و از نظر بنده باید بعد از بازی با اندونزی از دروازه بان با تجربه همچون نیشی گاوا که در تیم اوراواردز عضویت دارد و سال ها در تیم ملی بهترین عملکرد را داشت به تیم حاضر در دوحه فرا می خواند تا در دیدارهای سرنوشت ساز با عراق و ایران در درون دروازه با عملکرد خوب خود اعتماد بنفس ویژه ای در کالبد تیم ژاپن ایجاد می شد تا خط دفاعی تیم با آرامش و تمرکز بالا به بازی ادامه دهند.

گزارش اختصاصی: رضا مقدم - ژاپن