پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
‌با چه تدابیری باید به مصاف قطری ها برویم؛

این تقابل را نباید ساده انگاشت!

نمایش زیبا مقابل ژاپن را باید فراموش کرد. این مصاف اصلا ساده نیست. باید با تدبیر، درایت و انگیزه مضاعف قطر را در حضور هوادارانش از پیش رو برداشت و به فینال رسید.

در دیدار فردا باید هدف اصلی رسیدن به ‌فینال و استفاده از تمام ظرفیت ها برای پیروزی بر قطر باشد.

حوادث بازی، مباحث میزبانی و رندی خاص قطری ها را باید به تک تک بازیکنان گوشزد کرد. در امور دفاعی باید مراقب تحرکات اکرم عفیف و معز علی بود. این دو در گرفتن خطا به ویژه در داخل هجده قدم رندی خاصی دارند. نباید گرفتار حواشی بازی و حساسیت های خاص در این‌مرحله شد.

برد چهار بر صفر در دیدار گذشته برابر قطر را نباید دلیل ضعف حریف پنداشت و از شرایط ویژه این مرحله غافل شد. در آن مقطع کی روش تفکرات دفاعی داشت اما با روی کار آمدن لوپز اسپانیایی شاهد تحول جدی و رویکرد قطری ها به فوتبال مالکانه و هجومی هستیم.

حسن الهیدوس مکمل حرکات اکرم عفیف و معز علی در فاز تهاجمی است. این نفرات نباید زوج سازی کنند و یا با تشکیل مثلث های ترکیبی به خط هجده‌ قدم نزدیک شوند. در خط دفاعی آنها لوکاس مندز و پدرو میگل حضور دارند.

در یک نگاه کلی باید گفت: خط دفاع قطر کندی خاصی دارد. با اصل سرعت در تهاجم و کارهای ترکیبی به راحتی می توان شکافی در خط دفاع آنها ایجاد کرد.

نقطه قوت قطر در فاز تهاجمی است و با پوشش و مراقبت از عفیف و معز علی می توان بر بازی تسلط یافت.

الهیدوس هم بازیکن نود دقیقه ای نیست. بحث میزبانی و حضور هواداران بیشمار قطری در ورزشگاه و احاطه میزبان بر AFC را نباید انکار کرد. هوشیاری و فهم شرایط حساس این بازی -  ما را برای پیروزی آماده می کند. خیلی ها در یکی دو روز گذشته صحبت از چگونگی ترکیب تیم‌ملی می کنند.

به نظر می رسد کادر فنی و گروه آنالیز تیم‌ملی احاطه کاملی به این موضوع دارند. حضور طارمی در زمین در کنار آزمون قطعا باعث عقب نشینی و احتیاط بیشتر مدافعان قطر خواهد کرد.

این موضع دفاعی و عقب نشینی را می توان با پرس از جلو تکمیل کرد .در مرکز خط میانی استفاده همزمان از ابراهیمی و عزت اللهی کارگشا بود و قدوس جلوتر از این دو مثلث تیم ما را در گرفتن فضا کامل کرد.

قطر اگرچه از کنار ها پایه گذار حملات است اما لوپز بخوبی می داند که با حضور محبی و جهانبخش و حرکات‌ پا به توپ آنها نمی توان به وینگرهای کناری اجازه نفوذ داد.

چه بسا قطر با پنج مدافع برابر ما صف آرایی کند و با بازی بسته و مسدود کردن راه نفوذ مهاجمان، در پی ضد حملات و استفاده از تک موقعیت‌ها و حوادث بازی باشد.

این نکات ویژه را باید مدنظر داشت و با تحمیل برتری در فاز تهاجمی، مانع از طراحی بازی از سوی قطری ها شد.

در خط دفاع به پوشش کنعانی و شجاع و برگشت به عقب رضاییان در فاز دفاعی نیاز داریم تا گرفتار اصل غافلگیری نشویم. در پست دفاع چپ میلاد محمدی عملکرد خوبی داشت. احتمالا حاج صفی جانشین او شود .

در پست هافبک‌ چپ و در صورت اتخاذ روش های تهاجمی از سوی قلعه نوعی و دادن وظایف خاص شاید قائدی جایگزین محبی شود. مجموعه این جا به جایی ها و احتمالات را بر اساس برداشت های خودمان قلمی می کنیم.

اعتقاد داریم کار فنی کاملا بر اوضاع تیم مسلط است. شرایط حریف را می شناسد. به فضای کلی ورزشگاه و مسابقات و حساسیت این دیدار احاطه دارد. در این ‌گیر و دار باید بازیکنان مراقب اوضاع باشند و گوش به فرمان کادر فنی.

به امید موفقیت و پیروزی یوزهای ایرانی و رسیدن به‌فینال جام‌ملت‌های آسیا و کسب جام قهرمانی.

نویسنده: احمد میرزاییان