پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
نگاه ویژه سایت AFC به دیدار امروز

ایران با طارمی به سلطنت قطر پایان می دهد

ایران پس از پیروزی دو بر یک مقابل ژاپن در مرحله یک چهارم نهایی، دست بالایی دارد و قلعه‌نویی در حال طراحی یک برنامه بازی موفق دیگر در ورزشگاه الثومه برای پایان دادن به سلطنت قطر به عنوان قهرمان است.

ایران یک رکورد بی عیب و نقص اخیرا در برابر قطر دارد و هر 6 بازی را در تمام رقابت ها برد که به سال 2013 بازمی گردد، اما تاکتیک 60 ساله نمی خواهد که در تیمش راضی باشد.

 در واقع قلعه‌نویی از بازیکنانش می‌خواهد که بیشتر از زمانی که صرف حذف ژاپن کرده اند تلاش کنند، زیرا ایران به دنبال رسیدن به اولین فینال جام ملت‌های آسیا از سال 1976 است.

رسیدن قطر به این مرحله به معنای کیفیت بالایی است. ما نمی توانیم به نتیجه ژاپن نگاه کنیم و فکر کنیم که این نتیجه ما را به پایان خواهد رساند.

 ما باید تمرکز بیشتری داشته باشیم، کیفیت بیشتری نشان دهیم و مسافت بیشتری را طی کنیم. با تمام این اوصاف امیدوارم بتوانیم برای اولین بار بعد از مدت ها به فینال برسیم.

 می توانید از واکنش (مهدی) طارمی در دو بازی اخیر ببینید و ببینید چقدر به عنوان یک تیم متحد هستیم و چقدر می خواهیم در این رقابت ها عملکرد خوبی داشته باشیم.

طارمی پس از گذراندن یک جلسه محرومیت امروز در دسترس خواهد بود و مهاجم پورتو به دنبال افزودن به سه گل خود است.

طارمی تنها یکی از بازیکنانی خواهد بود که قطر باید در اختیار داشته باشد و تیم ملی نیز می تواند روی بازیکنانی مانند علیرضا جهانبخش، سردار آزمون و سامان قدوس برای گلزنی حساب کند.

 با این حال، لوپز سرمربی قطر تیم کاملی برای انتخاب دارد و با اکرم عفیف، حسن الحیدوس و المعز علی که 8 گل در این رقابت ها به اشتراک گذاشته اند، قطر زرادخانه ای برای آسیب رساندن به ایران دارد.

رکورد چشمگیر

ایران در 6 بازی اخیر خود مقابل قطر پیروز شده است، از جمله برد 1-0 در مرحله گروهی جام ملت های آسیا 2015. ایران در آن 6 بازی 11-1 از قطر پیش افتاد.

 این هشتمین بازی نیمه نهایی جام ملت های آسیا برای ایران خواهد بود که مشترکاً بالاترین بازی با جمهوری کره است.

 برد نیمه نهایی به تعویق افتاد

تیم ملی، با این حال، در شش تلاش آخر خود که به سال 1980 بازمی‌گردد، از مرحله نیمه نهایی عبور نکرده و ژاپن در این مرحله در نسخه 2019 آنها را شکست داد.

ایران بین سال های 1968 تا 1976 سه دوره پیاپی قهرمان شد، شاهکاری که هیچ تیم دیگری موفق به آن نشده است. عنوان چهارمی آنها را با ژاپن در صدر فهرست تاریخ هم تراز می کند.

 لیست نخبگان

قطر نهمین تیمی است که در دو دوره متوالی به نیمه نهایی جام ملت های آسیا راه یافته است.

 همیشه در هدف

قطر در هشت بازی مرحله حذفی جام ملت های آسیا موفق به گلزنی نشده است.

گل عقب افتاده

سردار آزمون ایران در سه بازی اخیر خود در جام ملت‌های آسیا موفق به گلزنی نشده است که طولانی‌ترین روند بدون گل او در این رقابت‌ها است. با این حال، او در سه بازی اخیر خود سه پاس گل داده است، دو پاس بیشتر از 11 بازی اولش.

نیروی خلاق

اکرم عفیف قطری با شروع بازی های جام ملت های آسیا 3.5 موقعیت در هر بازی ایجاد کرده است (38 موقعیت در 11 بازی) که بیش از هر بازیکن دیگری است که از سال 2007 حداقل هفت بازی را شروع کرده است.

خطوط فوروارد قوی

هر دو طرف به نیروهای ضربتی بسیار قدرتمندی می بالند و ایران آماده است تا مهدی طارمی را از محرومیت بازگرداند و انتظار می رود این مهاجم با آزمون شریک شود. قطر در عین حال عفیف، المعز علی و حسن الحیدوس را رهبری خواهد کرد.

 خطوط پشتی محکم

ایران با دریافت تنها 4 گل وارد مرحله نیمه نهایی می شود در حالی که قطر در خط دفاعی محکم تر شده است و دروازه آنها تنها دو بار در پنج بازی شکسته شده است.

برگردان: هستی رفیعی