چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه
انتظار جامعه ورزش از دولت و رئیس جمهوری؛

اختصاص یک در صد مالیات به ورزش را نهایی کنید

در روزهای پایانی سال و در آستانه سال جدید،جامعه ورزش منتظر تصمیم انقلابی دولت و رئیس جمهوری هستند تا اختصاص یک درصد از مالیات اشخاص غیر دولتی به ورزش محقق شود.

ورزش و فعالیت های جسمانی از نیازهای جدی جامعه امروزی است.

زندگی ماشینی ،کم تحرکی ، تغذیه نامناسب و اپارتمان نشینی شرایط سختی برای خانواده ایجاد کرده است‌در این‌میان اقشار کم سن و سال و آینده سازان کشور در معرض خطرات جدی قرار دارند.

موضوع کرونا هم مزید بر علت شد تا دوسه سالی مردم از حضور در اماکن عمومی و سالنهای ورزشی خودداری کنند.از طرفی کمبود منابع مالی، مانع از تکمیل طرحها و پروژه های  نیمه تمام شده و ایجاد امکانات ورزشی جدید و حضور موثر در رخدادهای بین المللی و توسعه زیر ساخت‌ها را با مشکل جدی روبرو کرده است.

شاید بارزترین و ملموس ترین مشکل جدی وزارت ورزش در برهه کنونی محدودیت منابع در بازسازی و تعمیر و مرمت ورزشگاه آزادی است که مدتها به درازا کشیده شده است.اخیرا در جریان بررسی برنامه هفتم توسعه و با پیشنهاد تنی چند از نمایندگان مجلس،مصوب شد یک درصد از مالیات اشخاص غیر دولتی به بخش ورزش اختصاص یابد.مقرر شده بود این منابع جدید مالی برای توسعه زیر ساخت‌های ورزش و حضور موثرتر نمایندگان ورزش ایران در رخدادهای ملی و بین المللی اختصاص یابد.

انتشار این خبر در رسانه ها مایه امیدواری اهالی ورزش شد و موجی از نشاط و شادی را به همراه داشت.این مصوبه مجلس برای تایید نهایی به شورای نگهبان ارجاع شد.شورای مذکور در جریان بررسی و رسیدگی به این‌مصوبه  به موضوع مهمی اشاره داشت و تصریح کرد: موافقت رئیس برنامه و بودجه در جریان رسیدگی به موضوع  در مجلس به صورت شفاهی بوده است.از طرفی این مصوبه بار مالی برای دولت دارد و با ایراد اصل ۷۵ مواجه می باشد.

پس از رد شدن این مصوبه از سوی شورای نگهبان،رایزنی ها و تلاشهایی جدی از سوی مدیران کمیته ملی المپیک،وزارت ورزش، کارشناسان و اهالی رسانه صورت گرفت.نمایندگان‌محترم مجلس هم به جد‌ پیگیر این مساله اساسی ورزش کشور بودند.از قرار اطلاع ۶۰ عضو شورای عالی استانها،تقاضای دوفوریتی به هیئت وزیران داده اند .هیئت  دولت  در هفته آینده با تشکیل کمیسیون برنامه و بودجه به این تقاضا رسیدگی خواهد کرد.

از رئیس جمهور محترم که همواره حامی ورزش و قهرمانان بوده اند و مطالبه اقشار نوجوان و جوان  کشور را در اولویت برنامه های دولت دارند،انتظار داریم با حمایت از  تقاضای اهالی ورزش ،یک بار دیگر عزم جدی دولت خدمتگزار را‌ عینیت بخشیده و در روزهای پایانی سال و در آستانه سال جدید هدیه ای به مردم و جامعه ورزش تقدیم کنند.

نویسنده:احمدمیرزاییان