پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
عملکرد فنی بیرانوند در سراشیبی سقوط...

از حاشیه فاصله بگیر آقای کاپیتان!

این روزها علیرضا بیرانوند و حرفها و عملکردش بیش از پیش زیر ذره بین است.

گلر اول تیم ملی و پرسپولیس که امیر قلعه نویی برایش سنگ تمام گذاشت و او را بهتر از مادر و پدر خوب دانست، روزهایی را پست سر می گذارد که پیشتر به این شکل تجربه اش نکرده بود و به نظر هم می رسد که شرایط روز به روز برای او سخت تر شود.

بیرانوند چندی پیش طی اظهارنظری جنجالی عنوان داشت او و همبازیانش در تیم ملی، طلایی ترین نسل تاریخ فوتبال ایران را تشکیل می‌دهند و بدین ترتیب انتقادات زیادی را متوجه خود کرد.

قطعاً فردی که بازیکنان فعلی را اینچنین تصور می کند، خود را نیز بهترین گلر تاریخ فوتبال ایران می داند و امثال مرحوم حجازی یا احمدرضا عابدزاده را پشت سر خود می بیند اما آنهایی که بازیهای این دو اسطوره را به خاطر دارند، قطعاً نظرشان با بیرانوند متفاوت است.

دروازه‌بان ملی پوش پرسپولیس که در جام ملتها، به ویژه در بازی با قطر، انتظارات را برآورده نکرد، در اولین بازی باشگاهی پس از بازگشت به ایران، در اراک گلی دریافت کرد که سوال برانگیز و محل انتقادات فراوان بود.

بیرانوند پیش از این گل نیز در مجموع عملکرد قابل قبولی از خود چه در پرسپولیس و چه در تیم ملی از خود به جای نگذاشته و رد پای او در حذف سرخپوشان از لیگ قهرمانان آسیا و نتایج داخلی این تیم مشهود بود اما ای کاش حواشی اطراف این دروازه‌بان تماماً فنی بود...

وقتی یحیی گل محمدی از پرسپولیس کنار رفت و نام گزینه های مختلف برای جانشینی او مطرح شد، خبر رسید که بیرانوند در انتخاب سرمربی بعدی نقش پررنگی دارد. در نهایت نیز وقتی اوسمار به صورت رسمی معرفی گشت، معلوم شد این اتفاق بعد از تایید شخص بیرانوند افتاده است.

هر قدر هم که او بخواهد منکر شود، همه می دانند بیرانوند در انتخاب کمک مربی برزیلی یحیی به عنوان سرمربی، نقش داشته چرا که چند روز بعد از آن در رابطه با رشید مظاهری هم خبر رسید در حالی که او تا پرسپولیسی شدن فقط چند قدم فاصله داشته، بخاطر مخالفت گلر اول این تیم، حضورش در جمع سرخپوستان منتفی شده است.

از سوی دیگر، در پرونده کلاهبرداری اخیر در حوزه موبایل، نام بیرانوند و چند فوتبالیست دیگر در شکایت نامه شاکیان به چشم می خورد و آنها معترضند چرا این فوتبالیست ها تبلیغ یک کلاهبردار را به عهده گرفته اند! یعنی به نوعی هر جا خبری منتشر می شود، نام علیرضا بیرانوند هم به گوش می رسد، ضمن اینکه از برنامه های زنده غیر فوتبالی گرفته تا رئالیتی شو شبکه خانگی، بیرانوند به هیچکدام نه نمی گوید و مهمانشان می شود!

این حواشی قطعاً روی عملکرد فنی و بازده او تاثیر داشته و خواهد داشت. لازم است بیرانوند به عنوان بازیکن باتجربه و تاثیرگذار تیم ملی کمی از حاشیه های متنوع و پرشمارش دوری کند تا در نتیجه بتواند به ادعایش مبنی بر بازیکنی ماندگار در تاریخ فوتبال ایران نزدیک شود...

نویسنده: حامد فرضعلی بیک