پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
آماده باش برای انتخابات فدراسیون ناشنوایان

خسروی: تاکید وزیر بر گرفتن کرسی های بین المللی است

فرآیند برگزاری انتخابات فدراسیون ناشنوایان به پایان رسید و این تشکیلات روز 21 اسفندماه آماده تشکیل مجمع است.

محمد پرگر، مسعود فراهانی، قادر تیموری، مصطفی نکولعل آزاد و امیر سعید نانسرایی پنج کاندیدای احراز سمت ریاست فدراسیون هستند.

دکتر علیرضا خسروی مرد نام آشنای مدیریت ورزش که مردمداری و تدبیر حسنه ایشان را در زمان ریاست در دفتر امور مشترک فدراسیون های ورزشی به یاد داریم به عنوان سرپرست فدراسیون ناشنوایان ماموریت تام و تمام خود را برای برپایی یک انتخابات سالم به خوبی انجام داده است.

خسروی در پاسخ به پرسش البرز ورزشی که آیا قانون مربوط به شرکت فقط افراد ناشنوا در انتخابات فدراسیون جنبه بین المللی دارد یا اقدام داخلی است می گوید: در اینباره با مراجع بین المللی این ورزش گفت و گو کرده ایم و آنها به صراحت اعلام کرده اند که طبق اساسنامه بین المللی داوطلبان باید ناشنوا باشند و در ادامه این سیاست 60% اعضای هیات رئیسه فدراسیون ناشنوا بوده و فقط 40 % افراد شنوا می توانند در تشکیلات فدراسیون مربوطه شرکت کنند.

البته از نظر من در این اساسنامه جغرافیا کشور ها و سیاست هایی که بر ورزش هر کشوری حاکم است در نظر گرفته نشده است به طور مثال در ایران فدراسیون های ورزشی از بودجه دولت و وزارت ورزش تغذیه می کنند در سایر کشور ها شاید اینگونه نباشد.

دکتر خسروی درباره اقداماتی که در زمان سرپرستی خود انجام داده است گفت: آقای دکتر هاشمی وزیر ورزش لطف کردند تا جوایز قهرمانان ناشنوا را با سایر قهرمانان ورزشی برابر کنند و این امتیاز ارزشمندی است که در این مدت صورت گرفته است و خوشحالی در جامعه ورزش ناشنوا را به وجود آورده است.

خوشبختانه نگاه وزارت ورزش به فدراسیون ها حمایتی است در صورتی که سایر کشور ها اینگونه نیستند، از این بابت که برخی روسای فدراسیون های ورزشی سعی می کنند پای دخالت مجامع بین المللی را به ورزش بکشانند کم لطفی است، ما در کشور اسلامی زندگی می کنیم و قوانین آن باید با موازین اسلامی همراه باشد و این را روسای فدراسیون های ورزشی باید لحاظ کند. این درحالی است که هیچگاه وزارت ورزش در امور فدراسیون ها دخالت نکرده است.

من به یاد ندارم که وزیر محترم به فدراسیونی درباره انتخاب مربی یا افراد فنی دخالت کرده باشد بنابراین فدراسیون های جهانی نیز باید بدانند که موازین داخلی با موارد فنی اجرایی فدراسیون ها تداخلی ندارد و بی جهت اذهان را مشوش نسازند.

خسروی که خود در رشته های مختلف به ویژه در ورزش های رزمی فعالیت داشته است می گوید: ورزش های رزمی در دنیا به شاخه های مختلفی تقسیم می شود اما نگاه اصلی به ورزش های مانند جودو، تکواندو، کاراته و بوکس است که البته کاراته و ووشو تلاش می کنند که المپیکی شوند و دیده ایم که به دلیل برخی مسایلی که در جودو به وجود آمده این فدراسیون تعلیق شده است و چهارسال با افت فیزیکی و فنی دست به گریبان بود.

تا زمانی که ما در ورزش های مختلف کرسی های تاثیر گذار نداشته باشیم نمی توانیم از حقوق ورزش ایران دفاع کنیم خوشبختانه دکتر هاشمی تاکید کرده است که فدراسیون های ورزشی در جهت گرفتن کرسی ها تلاش کنند.

سرپرست فدراسیون ناشنوایان درباره حضور یک شخصیت ورزشی در سمت ریاست وزارت ورزش گفت: از 35 سال پیش تاکنون دکتر کیومرث هاشمی در ورزش کشور حضور داشته است، از کار پایه تا سطوح عالی دانشگاه را طی کرده است و چون رئیس کمیته المپیک نیز بوده همه ورزش کشور را می شناسد بنابراین اعتقاد داریم اگر تیم خوبی کنار ایشان پا بگیرد المپیک 2024 شاهد درخشش قهرمانان ایرانی خواهیم بود. من واقعا به آینده ورزش ایران اعتقاد دارم و درباره جوانگرایی در بدنه وزارت ورزش نیز معتقدم فردی که تازه فارغ التحصیل شده و تجربه ندارد نمی تواند سمت های کلیدی را در دست بگیرد البته جوانی به دلیل داشتن انرژی زیاد می تواند عامل جنب و جوش بیشتر وزارت ورزش شود، تکنولوژی را می شناسند ولی در مجموع مشکل ورزش ما کمبود مدیر خوب است و آنهایی هم که شم و قدرت مدیریتی دارند خیلی آسان وارد بدنه ورزش کشور نمی شوند چون موانع زیادی برسر راه آنها وجود دارد.

ما در زمان دکتر عباسی که ورزشی هم نبود بیشترین مدال ها را گرفتیم ولی طی دو سه دهه اخیر افرادی هم وارد بدنه تشکیلات ورزش کشور شدند که ورزشی نبودند و بعد از اینکه چند سالی ماندگار شدند خود را مدعی تربیت بدنی خوانده اند.

با این همه به آینده ورزش کشور و المپیک رو به رو پیش رو امیدوار هستم به شرط اینکه نیرو های ورزش کشور ما صد در صد توان خود را به کار بگیرند، ما حتی با 99% نیز موفق نخواهیم شد چرا که ممکن است 1% نیز نقطه ضعف ما برای پذیرش شکست های ناباورانه باشد.

توضیح اینکه دکتر خسروی به اتفاق دکتر فرهاد سلگی، میهمان البرز ورزشی بودند.

سلگی برای احیای ورزش فوتبال و فوتسال در بین ناشنوایان بسیار تلاش کرد و از جیب خود هزینه های کلانی را در جهت رسیدگی قهرمانان این ورزش مایه گذاشت و حتی به عنوان قهرمانی المپیک ناشنوایان نیز نایل آمد اما در نهایت مورد کم لطفی رئیس پیشین فدراسیون ناشنوایان قرار گرفت.

از قضا سرپرست کنونی فدراسیون اعتقاد دارد که افرادی مانند دکتر سلگی جزو نوادر ورزش هستند و برای ارتقای ورزش در بین ناشنوایان حضورشان بسیار ذیقیمت است.

گفت و گو: ج - دوستدار