پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
رویه مدیریت تیم‌ های ملی را اصلاح کنید؛

تفکرات غلط و باتلاق فوتبالی!

با تحلیل های آبکی و پاک کردن صورت مساله از سوی کادر فنی تیم ملی و مدیریت غلط تاج و همراهانش به جایی نخواهیم رسید اگر تغییر رویه ندهیم قطعا در باتلاق عجیبی گرفتار خواهیم شد.

پس از پایان مسابقات جام ملت‌های آسیا و عملکرد ضعیف تیم‌ملی از جهات مختلف از جمله مباحث ساختاری، تشکیلاتی، مدیریتی، فنی و فرهنگی توقع و انتظار این بود که ماحصل عملکرد این مجموعه را به صورت اصولی واکاوی کنیم.

مباحث آسیب شناسی و تحلیل و بررسی عملکرد را باید از تیم‌های کره و ژاپن بیاموزیم. آنها هم مانند ما نتیجه نگرفتند. محور اصلی مباحث هر دو تیم روی ساختار دفاعی خلاصه شد.

ژاپنی ها در نشست ها و کارشناسی های متعدد رسانه ای و تلویزیونی به معایب دفاعی و ضرورت اصلاح آن تاکید داشتند.

کره ای ها هم معتقد بودند، ضعف دفاعی و ناهماهنگی در امور حمله و دفاع باعث شکست شد.

مسئولان این دو تیم آسمان ریسمان را به هم نبافتند، بلکه با واقع بینی راه آینده را ترسیم کردند و...  

متاسفانه ما راهی غلط را انتخاب کرده ایم. آمار و اطلاعات نادرست به مردم ارائه می کنیم و مانند گذشته به بی راهه ‌می رویم. عده ای را بخیل و حسود و برخی را بی سواد و بدون آگاهی قلمداد می کنیم. کادر فنی علی رغم تاکید به اصلاح ساختار دفاعی راه خود را رفتند.

در دیدار با ازبکستان و یکی دو دیدار تدارکاتی این ضعف مشهود بود اما قلعه نویی و دستیارانش این معایب دفاعی را قبول نداشتند. در جام ملت ها، سوریه با دو تعویض مربی و فراخوانی دو مهاجم دوضرب به ما زد. اولی گل تساوی را زد و دومی باعث اخراج طارمی شد.

در بازی با قطر هم دفاع ما عملکرد افتضاحی داشت. اکرم عفیف یک تنه تیم ما را به هم ریخت. جالب اینکه قلعه نویی دیشب گفت: تیم ما در قطر بهترین عملکرد را داشت؟

از طرف دیگر عذرخواهی بدون‌ محتوا که در آن تغییر رویه و نگاه وجود نداشته باشد، دردی از فوتبال دوا نمی کند!!

مهدی تاج که در کوچکترین‌ مسائل فوتبال ملی مداخله می کند ترجیح داد، در این فضا سکوت اختیار کند و دیگران را به میدان مناقشه بفرستد (این هم نوعی از مدیریت است که مختص فدراسیون فعلی است).

محمد نبی به عنوان نایب رئیس فدراسیون جایگاه خطیری دارد. اگر مقررشده در پست سرپرستی و مدیریتی تیم ملی هم نقش آفرینی کند باید با قدرت و احاطه کامل اینکار را پیش ببرد.

باید پرسید انتخاب کادر فنی در کنار قلعه نویی آیا با پذیرش هیات رئیسه و فدراسیون فوتبال و مدیر تیم همراه بوده است یا قلعه نویی هر آنکه را تشخیص داده به صحنه آورده بود؟

در حال حاضر اگر از قلعه نویی طرح و برنامه می خواهید و تصمیم به حفظ وی دارید، قطعا قبول نکنید که او با کادر فنی به فعالیت بپردازد. این کادر الزاما باید تقویت شود و تغییر بنیادین در آن بوجود بیاید. این موضوع را باید هیات رئیسه به جد پیگیری کنید و قویا پای آن بایستید!

در موضوعات فرهنگی و اعزام نفرات هم شاهد پراکندگی و از هم گسیختگی در  فعالیت‌ها بودیم. لازم است این نوع اقدامات با طراحی درست و با معرفی متولی اصلی انجام شود.

با اقدامات هرکی هرکی و کارهای هیاتی نتیجه نمی گیریم و همه چیز را به حاشیه می بریم.

نویسنده: احمد میرزاییان