پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
لغزش های اخلاقی، زندگی یک ورزشکار را به مخاطره می اندازد؛

از کار خطا نباید دفاع کرد !

یک ورزشکار ملی جدا از نکات فنی باید مباحث اخلاقی و فرهنگی را بیاموزد و در همه حال مراقب رفتار و سکنات خود باشد.

طیف گسترده ای از بازیکنان ما علی رغم آنکه مدیر برنامه جداگانه دارند و برای عقد قرار داد و انتقال به یک باشگاه شرایط متعددی را پیشنهاد می کنند،اما در مباحث فنی،فرهنگی و اجتماعی مشاورانی ندارند.

فقدان این راهنمایان و مشاوران گاه زندگی یک ورزشکار را به مخاطره می اندازد و تمام زحمات او را به باد می دهد. حرکت ناشایست زین الدین زیدان بازیکن تیم‌ملی فرانسه در برخورد با ماتراتزی هافبک ایتالیا را می توان نمونه بارز این خبط و خطا نام برد.

زیدان یک لحظه از گروه در رفت و با اخراج از زمین باعث شکست تیمش شد. این نکته تاریک در زندگی ورزشی زیدان هیچگاه از یادها نمی رود .زیدان همواره با تلخی و ناراحتی از آن رویداد یاد می کند.

برخی از ورزشکاران ما هم در مقاطعی از یاد برده که چه وظایف و نقش خطیری در جامعه دارند و به بیراهه می روند!

اقدامات حاشیه ای مجاهد خذیراوی و محسن‌مسلمان را در سنوات گذشته از یاد نبرده ایم. این دو بازیکن خلاق و تکنیکی به دلیل گام گذاشتن در موضوعات ناصحیح بفوریت از صحنه خارج شدند!

معتقدیم شجاع خلیل زاده و کنعانی بیش از دیگران در حواشی سیر کرده و هم به خودشان ضربه زده و هم به باشگاه و تیم‌ ملی لطمه وارد کرده اند.

شاید مناسب باشد لیست اسامی ایران مقابل انگلیس در جام‌جهانی را به رویت مخاطبان عزیز و مسئولان باشگاهها و تیم‌ملی رسانده و سوالاتی را مطرح کنیم؟

اسامی ایران: بیرانوند، محرمی،حاج صفی، پورعلی گنجی، مجید حسینی، میلاد محمدی، نورالهی، علی کریمی، روزبه چشمی، جهانبخش و طارمی.

دلایل عدم حضور شجاع و کنعانی در آن دیدار حساس و خروج از لیست اصلی را مسئولان و دست اندرکاران تیم‌ملی می دانستند.

ما هم از آن اطلاع داشتیم اما به دلایل حفظ منافع و مصالح کشور  آن را رسانه ای نکردیم.

پس از گذشت ‌ماهها از آن وقایع تلخ هم حرفی نزدیم و موضوع را مراعی نگه داشتیم.

اما در اینجا این سوال را مطرح می کنیم، آیا در چند ماه گذشته تغییری در رفتار و اقدامات این دو بازیکن دیده ایم؟

کنعانی در بازگشت از جام‌جهانی، در پرسپولیس پیشقراول حرکت های غیر انضباطی بود و از سوی گل محمدی چند بازی نیمکت ‌نشین شد. جرائمی که اخیرا برای کنعانی هم در نظر گرفته شد، بی تاثیر است و نامربوط.

رفتار اخیر شجاع در مواجهه با خبرنگاران هم متاثر از تفکرات نامناسب و ادبیات ناصحیح است. در واقع حضور او در تیم ‌ملی و اردوهای اخیر هم‌تغییری در نگاه شجاع ایجاد نکرده و در باشگاه تراکتور سازی هم باعث ایجاد حواشی شده است.

ورزشکار حرفه ای، باید زندگی حرفه ای داشته باشد و جدا از دریافت پول‌های کلان باید صبوری، خویشتنداری و شکیبایی را تمرین کند. اقدام پرخاشگرانه در هنگامه بازی و بعد از آن گاه اساس یک باشگاه را به هم بریزد و باعث بروز مشکلات عدیده شود!

ما اهالی رسانه همواره از هواداران پرشور تراکتور به نیکی یاد می کنیم. انتظار می رود مسئولان این باشگاه هم  مراقب موضوعات فرهنگی و اخلاقی باشند. از کار خبط و خطای یک بازیکن دفاع نکنند و همواره مسائل انضباطی را در اولویت قرار دهند.

این مطالبه از مدیران و مسئولان تیم‌های دیگر و بازیکنان هم وجود دارد. مجموعه این اقدامات باید در میادین برون‌ مرزی بروز و ظهور کند و به مرحله عمل برسد.

نویسنده: احمد میرزاییان