پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
گفت و گو با بازیکن سابق تیم ملی بسکتبال

قراگوزلو: بازیکن نباید فراتر از تیم باشد

مربی خارجی باید فرصت کافی داشته باشد و بازیکنان مورد نظر خود را به طور مستقیم برای تیم ملی انتخاب کند.

مصطفی قراگوزلو، بازیکن سابق تیم ملی بسکتبال با بیان این مطلب به البرز ورزشی افزود: من هاکان دمیر را زیاد نمی شناسم اما وقتی تعدادی بازیکنان را برمی گزینیم و به دست او می رسانیم چه انتظاری می توان داشت؟ مربی چه ایرانی و چه خارجی نیازمند زمان برای شناخت و آزمون بازیکنان است.

قراگوزلو گارد سابق تیم ملی بسکتبال که درسال 1957 آخرین بازی ملی خود مقابل تیم ملی روسیه انجام داد و سپس راهی کشور انگلستان شد سه سال در تیم حرفه ای لیورپول ایم کشور بازی کرد و در اینباره گفت: زمانی که من وارد تیم های انگلیسی شده بودم اعتقاد بسیاری بر این بود که بسکتبال ایران از انگلیس قوی تر است اما آنها در سایه ی برنامه ریزی درست پای مربیان و بازیکنان برجسته خارجی را به کشور خود باز کردند و امروز صاحب یک لیگ صد در صد حرفه ای هستند.

ما در این زمینه چه کرده ایم به درستی نمی دانم ولی اعتقاد دارم بهترین دوران بسکتبال ملی ایران زمانی بود که برادران نیکخواه بهرامی، حامد حدادی و... در تیم ملی بازی می کردند لازم بود که از همان دوران پشتوانه سازی مطلوبی را انجام دهیم و از بابت داشتن بازیکنان تاپ احساس خلاء نکند.

قراگوزلو که هنوز هم صلابت بازیکنان قدیم را با خود دارد گفت: برگزاری دیدار های تدارکاتی با تیم های مطرح اروپایی و آمریکایی از ضروریات آماده ساختن یک تیم ملی برای رویداد های مهم است و تا هنگامی که به این اصل توجه نکنیم مربی هر کسی که باشد نمی تواند کار مهمی انجام بدهد.

به اعتقاد من فردی مانند سعید ارمغانی که در مجارستان مربیگری می کند و لول بالایی دارد می توانست در تیم ملی منشا تاثیرات مثبت باشد اما مهمترین ایرادی که در ورزش ایران از جمله بسکتبال وجود دارد این است که بازیکنان خود را بالاتر از تیم می دانند درصورتی که بهترین بازیکنان دنیا هم نمی توانند به تنهایی کار یک تیم را به پیش ببرند.

قراگوزلو اضافه کرد: امیدوار هستم که بسکتبال ایران رفته رفته پیشرفت کند و دوباره اوج بگیرد اما آن چیزی که به عنوان نکته تاکیدی می گویم اعمال مدیریت صحیح در اداره فدراسیون های ورزشی در انگلیس اول دنبال مدیر می گردند و برای اداره فدراسیون های ورزشی اگر مدیری ورزشکار باشد اولویت دارد.

گفت و گو: ج - دوستدار