پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
ناصر ابراهیمی مربی اسبق تیم‌ملی ایران؛

فوتبال باشگاهی و ملی ما  نیاز به بازسازی دارد

مشکل تیم ملی در جام ملتها، فراتر از بازی گرفتن از چند بازیکن و نیمکت نشینی نفرات دیگر بود. فوتبال ما مشکل ساختاری و مدیریتی دارد.

در مسابقات فوتبال چهار جانبه در عسلویه که با حضور چهار تیم پارس جنوبی، فجرجم، پارسیان و قلم ورزش برگزار شد، فرصتی دست داد تا دقایقی با ناصر ابراهیمی سرمربی اسبق تیم‌ ملی ایران و یکی از میهمانان این مسابقات هم صحبت شویم.

ابراهیمی نمایش تیم‌ملی و عملکرد کادر فنی و بازیکنان در جام‌ملتها را ناکافی خواند و معتقد بود: این عملکرد سینوسی و ناهماهنگی  بازیکنان دلایل ریشه ای دارد.

باید بررسی شود چگونه است تیم‌های ملی در تمامی رده ها و نمایندگان باشگاهی ما در رقابت‌های بین المللی نتیجه نمی گیرند و در مراحل پایبن تر حذف می شوند؟

فهم و درک دلایل نزول فوتبال ما باید موشکافی شود. بنده خیلی معتقد نیستم که اشتباهات را گردن این و آن بیاندازیم و از اصل ماجرا غافل شویم. فوتبال ما در تمامی زمینه ها نیاز به طراحی و بازسازی دارد. موضوعات مدیریتی و سبک اداره فوتبال باید تغییر کند.

 سرمایه گذاری و برنامه ریزی اساسی در باشگاهها باید صورت گیرد. در آکادمی ها و مدارس فوتبال باید کار زیر بنایی انجام شود.

در مسابقات اخیر در قطر به عینه دیدیم که تیم‌های درجه دوم و سوم آسیا تا چه اندازه پیشرفت کرده اند. متاسفانه از قافله فوتبال آسیا عقب مانده ایم و نیاز به تلاش بیشتر و برنامه ریزی دقیق تر داریم.

ابراهیمی در خصوص تحول بنیادین در تیم ملی هم گفت: پس از پایان جام‌ ملت‌ها، باید به آرامی تغییراتی در تیم‌ملی ایجاد کرد. البته جوانگرایی منوط به توجه باشگاهها دارد .

اگر باشگاهها به استعداد یابی توجه کنند و بازیکن بسازند قطعا کار برای کادر فنی در تیم ملی آسانتر می شود.

امروز همه قبول داریم که معدل تیم‌ملی بالا است. اما سوال اینجا است، آیا در باشگاهها بازیکن لایق و شایسته پرورش داده ایم که حالا آن را از مربیان تیم ملی مطالبه می کنیم.

ابراهیمی در خصوص تقویت کادر فنی تیم‌ملی هم گفت: علی رغم مشکلات  و‌کاستی های فوتبال، اعتقاد دارم در قطر شرایط قهرمانی داشتیم. اگر اندکی مربیان هوشیارتر بودند و کمک ها مشاوره درستی به قلعه نویی می دادند قهرمانی در دسترس بود.

در ادامه هم باید قبول کنیم این کادر همانند بازیکنان باید تغییر کند. فکر می کنم کادر فنی با این نفرات راه مشکلی پیش رو داشته باشد. بنابراین ضرورت تقویت کادر احساس می شود.

ابراهیمی در پایان از برگزاری مسابقات در عسلویه و با حضور ‌پیشکسوتان و اهالی رسانه تمجید کرد و یاد آور شد: نباید موسپید کرده ها و قدیمی های ورزش را فراموش کرد.

گفت و گو: احمد میرزاییان