پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
هزینه بی‌کفایتی چگونه پرداخت می‌شود

تغییرات مکرر فوتبال ایران دلیل بی‌ثباتی لیگ

هر ساله لیگ را به امید دستورالعمل‌های حرفه‌ای آغاز می‌کنیم اما هر بار عملکرد غیرحرفه‌ای مسئولان در فوتبال، علاقمندان را دل‌زده‌تر می‌کند.

یکی از مواردی که طی یکی دو فصل اخیر بیش از پیش توی ذوق می‌زند تغییرات مکرر روی نیمکت برخی از تیم‌ها است. برخی تیم‌ها تا یک فصل از لیگ را به پایان برسانند چندین تغییر انجام می‌دهم و عملاً جذابیت و ثبات لیگ را فلج می‌کند.

فصل جاری این پدیده به اوج خود رسیده و شاهد تغییرات مکرر و بدون فکر و برنامه مربیان از سوی برخی باشگاه‌ها هستیم. البته مربیان نیز در این پدیده‌ به شدت مقصر هستند که نشان می‌دهد مسئولان فوتبال یا چشم‌های خود را بسته و یا نسبت به آن بدون اطلاع هستند.

در چنین شرایطی این سوال به وجود می‌آید که در فوتبال زیانده ما هزینه این همه تغییر از کجا تامین می‌شود؟ باشگاه‌هایی که در هزینه یومیه خود مانده و برای تامین مخارج دست گدایی به سوی ارگان‌های دولتی دراز کرده‌اند چطور از پس هزینه‌های تغییرات مکرر مربیانشان برمی‌آیند؟

اینکه فوتبال ما نمی‌تواند مالکیت خصوصی داشته و برای خود درآمد کسب کنند بررگترین مشکلی است که اجازه نمی‌دهند مدیران این باشگاه‌ها تصمیم درست گرفته هزینه‌های بیت المال را اینگونه هدر ندهند. حتی اگر باشگاهی به شکل خصوصی بخواهد هزینه‌های این چنینی کرده و مدام تیم را با سکته‌های موقت روبرو کنند بدون شک نمی‌تواند رضایت هواداران را به همراه داشته باشد.

اغلب باشگاه‌های نیمه پایینی جدول باشگاه‌های ریشه‌دار و مردمی هستند و حتی اگر با مالک خصوصی نیز اداره شوند اجازه ندارند به صرف اینکه هزینه‌ها را از جیب پرداخت می‌کنند هر بلایی که می‌خواهند سر تیم و باشگاه بیاورند چرا که این باشگاه مالکانی معنوی دارند که خود را در سرنوشت تیمشان سهیم می‌دانند.

در چنین شرایطی  فیفا و AFC حق دارند از نوع باشگاه داری ما ایراد گرفته و به دلیل عدم مالکیت صحیح این باشگاه و هزینه‌ها و مخارج هر ساله جریمه‌هایی را به فوتبال ما تحمیل می‌کنند.

باشگاه‌های ما در حالی که پول ندارند بازیکن می‌خرند، مربی را عوض می‌کنند و حضوری فعال در همه نقل و انتقالات دارند. در نتیجه با ارائه چنین بیلانی طبیعی است که از سوی AFC ورشکست قلمداد شوند و برای جلوگیری از پولشویی با سدی به عنوان کنفدراسیون فوتبال آسیا روبرو شویم. روزگاری فوتبال ایران مدیران کشورهای عربی را به دلیل تغییرات مکرر روی نیمکت تیم‌هایشان به سخره می‌گرفت اما بدون شک این روند ما را به زودی به مضحکه فوتبال آسیا تبدیل خواهد کرد.

گزارش: نیلوفر مژدهی