پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
منصور رشیدی دروازه بان سابق آبی ها و تیم‌ ملی ایران؛

من و ناصر خان هم رقابت داشتیم و هم رفاقت

منصور خان رشیدی در خصوص خاطرات خود از سه بازی تکراری با کره شمالی در سال ۱۹۶۶ و شرایط، فعلی‌ فوتبال ایران به نکات جالبی اشاره دارد که بسیار شنیدنی است و دارای پیام ویژه برای نسل جوان.

در مسابقات چهارجانبه در عسلویه و شهر جم که با حمایت مدیران شرکت های  پالایش گازکشور و مجیدخان سعیدی همکار رسانه ای ما برگزار شد ،چند پیشکسوت و موسپید کرده فوتبال هم مهمان ویژه مراسم بودند.

ناصر ابراهیمی، اصغر حاجیلو، منصور رشیدی، حمید درخشان و نادر فریاد شیران در زمره مدعوین رقابت‌ها بودند. حسین فرکی، محمد مایلی کهن، محمود حقیقیان و حسن روشن هم به دلایل مشکلات خانوادگی و سفرهای از پیش تعیین شده نتوانستند گروه قلم ورزش را همراهی کنند و..

در کوران مسابقات و چند روزی که در عسلویه و منطقه سیراف بودیم فرصت را مغتنم شمرده و خاطرات گذشته را با این چهره های قدیمی مرور کردیم. البته در باره عملکرد تیم ملی در جام‌ملت‌ها هم مباحث کلی داشتیم که به مرور از نظر مخاطبان گرامی می گذرد:

منصور رشیدی را بسیار متین، با وقار و کم‌حرف دیدیم. صحبت های او دارای پیام ویژه برای نسل جوان بود. او عمدتا از ضرورت بهره بردن از تجارب قدیمی ها صحبت به میان آورد و ضرورت حفظ بزرگان و موسپیدکرده های  ورزش را پیش کشید و گفت: من و ناصر خان حجازی در تیم تاج و تیم ملی هم رقابت داشتیم و هم رفاقت.

اگر ناصر خان درون دروازه می ایستاد، من با تمام وجود از ایشان حمایت می کردم و شب مسابقه با هم تبادل نظر می کردیم.

در بازی با کره شمالی در پیونگ یانگ که بعد از جام جهانی ۱۹۶۶ برگزار شد کره تیمی قبراق داشت که در جام‌ جهانی درخشیده بود. ناصر خان در آن بازی کولاک کرد و پنج موقعیت تک به تک را گرفت.

در بازی برگشت در تهران من درون دروازه بودم. با ناصر خان در باره این بازی صحبت کردیم و او تمام نکات خاص مهاجمان کره را به من ‌گفت. در آن بازی من ستاره بازی بودم و بارها موقعیت گلزنی را از کره ایها گرفتم. آن دیدار هم مساوی بدون گل تمام شد. در دیدار سوم و در زمین بی طرف تیم ایران در پاکستان دو بر صفر کره را شکست داد.

رشیدی درباره شرایط آن روزهای دروازه بان ها و قیاس با اوضاع فعلی هم گفت: اصلا قابل قیاس نیست. در دوران ما امکانات در حد صفر بود. پولی در میان نبود. فوتبالیست ها به ویژه دروازه بانها با عشق و انگیزه والا کار می کردند. در زمین های خاکی ما همیشه زخمی و آسیب دیده بودیم.

خیلی ها دستکش هم نداشتند و با لباسهای ساده در درون دروازه جست و خیز می کردند. امروز تمام امکانات برای گل‌ها فراهم شده است. تمام تیم ها مربی خاص دروازه بانی دارند.

لباس کامل و مکمل ها و شرایط خوب بدنسازی و استخر و ماساژ هم فراهم شده است. متاسفانه برخی حواشی و پرداختن به فضای مجازی و پول سالاری بلای جان فوتبال ما شده است. به همین جهت در پست دروازه بانی هنوز نفرات شش دانگی نداریم.

رشیدی درباره عملکرد تیم‌ملی هم گفت: در مجموع نمایش تیم ایران در مسابقات قابل قبول نبود. علی رغم داشتن بازیکنان با تجربه و لژیونر در ارائه فوتبال گروهی موفق نبودیم.

رشیدی برگزاری مسابقات و به مناسبت های مختلف در جای جای کشور و با حضور پیشکسوتان و قدیمی های فوتبال را اقدامی موثر بر شمرد و تصریح کرد: از مدیران و مسئولان برگزاری مسابقات به ویژه از مجید خان سعیدی و اعضای تیم قلم ورزش هم تشکر می کنم که ما را دعوت کردید.

اعتقاد دارم امر ورزش و پرداختن به فعالیت‌های ورزشی از سوی نهادها و ادارات کاری پسندیده است.

امروز حفظ سلامت خانواده ها و کارکنان سازمان‌ها و ادارات و توجه به ورزش همگانی از ملزومات کار است. در کنار آن برگزاری مسابقات شرایطی فراهم می کند تا قدیمی ها دور هم باشند و خاطرات گذشته را مرور کنند. در این ‌مسابقات بسیاری از بازیکنان قدیمی خوزستان،نفت آبادان و شهر جم را دیدم و خاطرات گذشته زنده شد.

شایان ذکر است در اقدامی فرهنگی و به منظور قدرشناسی از زحمات بزرگان و مهمانان پیشکسوتان امر مربیگری تیمهای پارس جنوبی و پارسیان به ناصر ابراهیمی و اصغر حاجیلو سپرده شد.

منصور رشیدی در کنار کامبیز هوشمند هدایت تیم خبرنگاران( قلم ورزش) را عهده دار شدند.

حمید درخشان ‌برای تیم فجر بازی کرد. نادر فریاد شیران جدا از هدایت تیم فجر در بازی رده بندی هم به میدان رفت و آمادگی اش را به رخ کشید.

گفت و گو: احمد میرزاییان