پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
اصغر حاجیلو بازیکن اسبق استقلال و تیم‌ملی ایران

ساختار دفاعی تیم ملی ایراد اساسی داشت!

تیم‌های درجه دوم و سوم آسیا رشد چشمگیری داشته و قدرت‌های نخست این قاره هم مراتب بالای جهانی را طی می کنند،اما فوتبال ما با عقب ماندگی عجیبی مواجه است.

اصغر حاجیلو بازیکن با اخلاق و با تعصب  استقلال و تیم ملی ایران در سال‌های گذشته از جمله مهمانان مسابقات چهار جانبه در عسلویه و شهر جم بود.

در کوران مسابقات روز دوم رقابت‌ها  گفتگویی با این‌پیشکسوت فوتبال داشتیم.

حاجیلو که در  دوران بازیگری اش  مدافعی پرنفس ،سمج و رونده بود،در خصوص عملکرد مدافعان تیم‌ملی در جام باشگاه‌های آسیا گفت: اساسا ساختار دفاعی تیم‌ما دارای ایراد بود.

این نقیصه تا پایان ادامه داشت و در دیدار با قطر به اوج خود رسید.باید کادر فنی چاره جویی می کردند.

در دفاع چپ که پست اختصاصی بنده  بوده، حاج صفی و محمدی به تناوب بازی کردند. معایب این منطقه هیچگاه رفع و رجوع نشد.

در دفاع راست رامین رضاییان در نفوذ و پایه گذاری حملات موفق بود،اما بارها در برگشت ها عقب ماند.

در برابر سوریه از این  ناحیه ضربه خوردیم و طارمی در همین منطقه جای خالی رضاییان را پرکرد واخراج شد.

آیا معتقد هستید در بازی با قطر نباید اجازه نفوذ به بازیکنان کناری می دادیم؟

قطعا.

تیم قطر روی کاکل اکرم عفیف می چرخید.بعد از گل زود هنگام باید مراقب سایه به سایه با او می گذاشتیم.

عجیب بود که در وقت نخست بارها جای رضاییان خالی بود.

شجاع به عنوان مدافع مرکزی جناح راست و امید ابراهیمی و عزت الهی در پست هافبک دفاعی هم در جمع بازی کردن و مسدود کردن شکاف های دفاعی تعلل داشتند.

در زمان‌ما برای مراقبت از بازیکنان کلیدی حریف به نکته ای ظریف اشاره و تاکیدمی کردند،در بین نیمه و در حال رفتن به سوی رختکن هم با مهاجم حریف حرکت کن.

این موضوع بارها تکرار می شد تا مدافع روی مهاجم حریف و شیوه حرکات او تمرکز کند.

تعجب می کنم که کادر فنی و دستیاران قلعه نویی چرا این نکات کلیدی را به مدافعان و هافبک‌های دفاعی گوشزد نکردند.

در واقع تاکید دارید،اگر اکرم‌عفیف مهار می شد ،تیم‌ما به فینال می رسید؟

بله. اکرم عفیف ستاره قطر بود و باید به جد مراقبت می شد. دقیقا کاری که اردنی ها انجام دادند. کاپیتان کره و ستاره تیم تاتنهام مهار شد و کره به بن بست خورد.

آیا در امور تهاجمی مشکلی نداشتیم؟

در مجموع تیم‌ما عملکرد یکسانی در رقابت‌ها نداشت.  طارمی افت چشمگیری داشت. با توجه به ضعف مدافعان کناری قطر باید از قائدی استفاده می کردیم.

در جناح راست هم در وقت دوم بجای فراخوانی اسدی و مغانلو جا داشت قلی زاده را به میدان می فرستادیم. در وقت دوم بی جهت به بازی مستقیم روی آوردیم،چون نقطه قوت حریف در عمق دفاع و قدرت سرزنی بود  .

شرایط فوتبال در آسیا را چگونه ارزیابی می کنید؟

 کره و ژاپن خود را از آسیا جدا کرده اند.

ساختار فوتبال آنها عالی است.عربستان با سرمایه گذاری روی باشگاهها و بخدمت گرفتن ستاره های فوتبال جهان در حال پوست اندازی است. عراق و اردن فوتبالی متحول شده ارائه دادند.

حتی هنگ کنگ،فلسطین ،تایلند و تاجیکستان را هم متحول شده دیدیم.

در سال جاری تیم امید ما نتایجی ضعیف داشت و از راهیابی به المپیک بازماند.تیم ملی در قطر هم نمایشی در خور توجه نداشت.

 

باشگاهای ما یکی یکی از جام باشگاه‌های آسیا حذف شدند.معدل سنی تیم ملی بالا است.باشگاهها از سازندگی و پرورش استعدادها فاصله گرفته و تیم‌های سرشناس به حاضری خوری عادت کرده ا ند.این نکات مهم دارای پیام ویژه برای مدیران فوتبال ما است.به نظر من باید تحولی در فوتبال ایجاد کنیم. با این دست فرمان یقینا به جایی نمی رسیم.

متاسفانه ریخت و‌پاش فراوانی در باشگاهها داریم. پول‌های میلیاردی در این حوزه هزینه می شود ،اما برداشت ما قابل توجه نیست.شاید نیاز باشد در مرحله نخست نظام باشگاهداری را اصلاح و در  اولویت قرار دهیم.

اصغر حاجیلو با حرارت تمام صحبت می کرد و انگشت نشانه را  درست روی نکات کلیدی می گذاشت و البته تاکید می کرد ،برای رسیدن به هدف باید از مدیران کاربلد و متخصص استفاده کرد.

وی گفت:در عرصه فوتبال و ورزش کشور گروهی از کارشناسان و افراد با تجربه را در اختیار داریم که کنار گود مانده اند.

باید از افراد  مبرز و کاردان استفاده کنیم و برخی ملاحظات از جمله رفاقتها و آشنایی ها را کنار بگذاریم.باید شایسته سالاری را در فوتبال و ورزش حاکم کنیم ،در غیر این صورت به بیراهه رفته ایم.

حاجیلو از مدیران و دست اندرکاران پالایش و پخش شرکت‌های گاز در امر برگزاری مسابقات چهار جانبه در عسلویه و شهر جم تشکر کرد و پیشقدم شدن دکتر مجید سعیدی همکار رسانه‌ای را ستود و تصریح کرد: نهادها و سازمان‌ها و ادارات با برپایی اینگونه مسابقات در میان کارکنان ایجاد انگیزه می کنند.باید به این عزیزان دست مریزادگفت.

گفت و گو:احمدمیرزاییان