جمعه بیست و یکم اردیبهشت ماه
پای صحبت مربی و دروازه‌بان سابق تیم‌های ملی

فریاد شیران: هنوز دروازه بان شش دانگ نداریم!

گلر های امروزی بر خلاف دوران ما، هم قرار دادهای نجومی دارند و  هم از مربی اختصاصی و  مکمل ها  و امکانات جانبی بهره می برند اما در حاشیه سیر می کنند و تمرکز ندارند!

یکی دیگر از مهمانان مسابقات چهار جانبه در عسلویه نادر فریاد شیران دروازه‌بان اسبق تیم‌های ‌ملی و باشگاههای راه آهن و شاهین و از مربیان تیم‌ ملی ایران بود.

ترجیح دادیم مباحث کارشناسی با او را در خصوص پست تخصصی دروازه بانی پی بگیریم و در آخر اشاره ای به موضوعات مدیریت فوتبال داشته باشیم

فریاد شیران مسیر درستی را در بیان شرایط دروازه بان های کنونی برگزید و اشاره ای به شرایط گذشته داشت.

او به صراحت گفت: در زمان ما نه لباس مناسبی داشتیم و نه دستکشی در زمین‌های خاکی جولان می دادیم و همیشه زخمی زیلی بودیم. شب قبل از مسابقه خوابمان نمی برد، فقط به مسابقه فکر می کردیم. در آن دوران بیش از ده گلر آماده در باشگاهها داشتیم، کار مربی تیم ملی برای انتخاب خیلی سخت بود.

ناصر حجازی، منصور رشیدی در کنار مودت و راغفر و گربکندی آماده و قبراق بودند. من هم از تیم ملی جوانان  به بزرگسالان ملحق شده بودم. نفرات دیگری مثل قفلساز، عسگرخانی، گیوه ای، طاحونی، قلمی و قره خانلو و.... هم بودند که در تیمهایشان می درخشیدند.

در مقاطعی انتخاب برای مربی تیم ملی سخت بود .چون نزدیک به ده گلر آماده داشتیم. در زمان ما پول و پله ای نبود. امکانات اولیه هم نبود. به ندرت گلرها دستکش داشتند.اوضاع تغذیه هم خیلی مناسب نبود و... من در بیشتر دوران دروزاه بانی ام دستکش نداشتم. امروز شرایط متفاوتی را شاهد هستیم.

یک دروازه بان در لیگ قرارداد میلیاردی دارد. از آپشن های متفاوت  مالی بهره می برد. امکانات اختصاصی و جداگانه دارد. مربی دروازه بانی در تمام تیمها داریم. مربی بدنساز، ماساژور، آنالیزور و استخر و سونا و مکمل ها و تغذیه مناسب هم به وفور در اختیار بازیکنان  قرار دارد. سوال اینجا است چرا با تمام این امکانات هنوز دروازه بان شش دانگ در اختیار نداریم ؟

معتقدم مباحث حاشیه ای و پرداختن زیاد به فضای مجازی و عدم تناسب بین تمرین و استراحت باعث افت گلر ها شده است. در زمان ما تاکید می شد که شبها زود بخوابید و با استراحت کامل آماده مسابقه روز بعد شوید. امروز اغلب بازیکنان تا پاسی از شب بیدار هستند.

اوقات زیادی از وقت آنها به فضای مجازی و... اختصاص می یابد. به همین‌جهت هنوز چند گلر شش دانگ در لیگ و تیم ‌ملی نداریم. بیرانوند در جام ملت‌ها چند اشتباه فاحش داشت. در برابر آلومینیوم هم به دلیل آنکه پنج‌شش متر بیرون آمده بود گلی از راه دور خورد.

نیازمند هم در بازی سپاهان با استقلال در جایگیری دچار اشتباه شد و از روزبه چشمی گلی غیر منتظره دریافت کرد. البته اشتباه فردی در فوتبال امری طبیعی است، اما وقتی تکرار می شود و باعث خسارت برای تیم‌ملی و باشگاه می شود باید برای رفع آن فکری عاجل داشت.

فریاد شیران در باره کادر فنی تیم‌ملی هم گفت: تیم ما در قطر بدرستی هدایت نشد. در شرایطی که تیم‌های بزرگ کنار رفتند و در جمع چهار تیم ‌قرار گرفتیم، باید از فرصت استفاده می کردیم . حیف که این فرصت طلایی با بی تدبیری و نگاه غلط کادر فنی از دست رفت. من به جد با این کادر مخالف هستم و به دلایل فنی حضور آنها را به نفع فوتبال ایران نمی دانم.

فریاد شیران در باره مدیریت فوتبال هم تاکید کرد: اگر گفته می شود تیم‌ملی نیاز به تحول گرایی و جوانگرایی دارد، باید در نحوه اداره و مدیریت فوتبال هم تغییراتی اساسی صورت گیرد.

در دنیای امروزی و فوتبال حرفه ای نمی شود با یکسری آدم های تکراری و امتحان پس داده و رفوزه کار را پیش برد. این در جا زدن ها تاوان سختی برای ما داشته است. در برخی مواقع هم پولمان تاراج شد و هم آبرویمان در مجامع بین المللی رفت.

مثل قضیه ویلموتس که حقیقتا تاسف بار بود. جالب‌ اینکه به مدیر ضعیف و مردود جایزه هم ‌می دهیم و... فریاد شیران در انتها از دست اندرکاران برگزاری مسابقات چهار جانبه در عسلویه، به ویژه از تلاشهای مجید سعیدی همکار رسانه ای تشکر کرد و اقدامات تیم قلم ورزش و اولویت دادن به امور فرهنگی و توجه به پیشکسوتان فوتبال را ستود.

گفت و گو: احمد میرزاییان