پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
پروسه واگذاری سرخابی‌ها

غیرممکن هایی که شاید ممکن شود!

حدود ۱۴ سال است که بحث مالکیت دولتی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به معضل بزرگ دولت‌های وقت تبدیل شده است.

از صحبت‌ مردان دولت این‌طور به نظر می‌رسد که در واقع سازمان تامین اجتماعی مالکیت را نپذیرفته است در حالی که گویا براساس قانون چنین انتقالی غیر ممکن است.

در تصویب‌نامه هیات وزیران آمده بود ۸۰ درصد از سهام شرکت فرهنگی ورزشی پرسپولیس به سازمان تامین اجتماعی و صندوق بیمه روستاییان عشایر واگذار می‌شود در حالی که طبق اصل ۴۴ قانون اساسی که در سال ۹۷ با اصلاحاتی روبه‌رو شد مجموع حق مالکیت مستقیم و غیرمستقیم سهام در هر بنگاه اقتصادی تا سقف ۴۰ درصد مجاز است. به این ترتیب این واگذاری براساس این بند ممکن نیست. از این رو مصوبه هیات دولت برای واگذاری، آن هم به میزان ۸۰ درصد قابلیت اجرایی نداشته و خود به خود باطل است.

از طرفی تامین اجتماعی در سال ۹۲ موفق شد ۵۶ درصد از سهام باشگاه ذوب‌آهن را خریداری کند. مدیر نظارت بر شرکت‌های تامین اجتماعی چندی پیش در یکی از برنامه‌های تلویزیونی ادعا کرد باشگاه ذوب‌آهن را نیز در اختیار دارند.

در آن زمان امکان انتقال بیش از ۴۰ درصد وجود داشت اما قانون در سال ۹۷ اصلاح شد و دیگر شرکت‌های غیر دولتی و صندوق‌ها، نمی‌توانند بیش از ۴۰ درصد سهام در اختیار داشته باشند. به این ترتیب اگر پرسپولیس واگذار شده و با انتقال مالکیت آن به تامین اجتماعی مخالفت نمی‌شد مالکیت دو باشگاه ذوب‌آهن و پرسپولیس به حالت مشترک در می‌آمد.

به نظر می‌رسد هیات واگذاری باز هم در انتقال مالکیت این دو باشگاه با شکست روبه‌رو شده و به همین دلیل قرار است این انتقال با همکاری دو بانک غیر دولتی صورت بگیرد تا پیش از موعد مقرر تفکیک مالکیت این دو باشگاه صورت گرفته و مدارک لازم در اختیار کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار بگیرند. کار ساده نیست.

پیش از این به دلیل ارسال مدارک صوری به ترتیب ۱۲۰ و ۱۸۰ هزار دلار جریمه پرداخت کردیم که با توجه به شرایط اقتصادی مبلغ قابل توجهی است. از این رو نه توان تکرار چنین تخلفی وجود دارد و نه در شرایط فعلی کار درستی به نظر می‌رسد. از این رو دولت اصرار دارد تا هر طور شده این مالکیت را تا قبل از اتمام فروردین به سرانجام برساند.

پیش از این افراد مطلع درخصوص فرصت تیم‌های برای ارسال مدارک به AFC تذکر داده و مدعی شده بودند تا ۱۱ فروردین بیشتر فرصت نداریم اما به نظر می‌رسد این زمان ضرب‌الاجلی برای تسریع بخشیدن به کارها بوده است. البته دو باشگاه استقلال و پرسپولیس فقط کمتر از یک ماه دیگر برای ارسال مدارک فرصت دارند.

به نظر می‌رسد به جز چند روز باقی مانده از سال جاری در سال آینده نیز فرصتی برای این انتقال‌ها وجود دارد از این رو هرچند این اتفاق در زمان مشخص خود صورت نگرفت و به روزهای پایانی رسید اما با توجه به اینکه دولت مسئولیت کار را برعهده گرفته و برای این انتقال تلاش می‌کند، امکان تسریع بخشیدن در هماهنگی‌های لازم وجود دارد و احتمالا تیم‌ها می‌توانند در این فرصت باقیمانده واگذار شوند.

بدون شک درصورت واگذاری به بانک‌ها،بجز این که حق بنگاه‌داری ندارند باید سهام این دو شرکت در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی جابجا شود که پروسه‌ای خاص خود را دارد اما با توجه به اینکه این کار در راستای مصوبه هیات وزیران در حال انجام است امید آن می‌رود که از پروسه‌های اداری فارغ شده و با سرعت عمل بیشتری مدارک لازم جهت ارسال به AFC آماده شود و شاهد حذف تلخ دو باشگاه استقلال و پرسپولیس همچون اتفاقی که فصل گذشته برای استقلال رخ داد نباشیم.

گزارش: نیلوفر مژدهی