پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه

تقویم فوتبالی ۱۴۰۲

از حذف تلخ استقلال تا ناکامی دوباره از صعود به المپيک و از دست رفتن قهرمانی آسیا.

سال ۱۴۰۲ از همان ابتدا و در ایام نوروز با چالش‌های فوتبالی فراوانی همراه بود. از حذف استقلال از آسیا بخاطر طلبی که دوباره پرداخت نشد تا احتمال حضور کریس رونالدو در ایران که با واکنش‌های طنزگونه فراوانی همراه بود.

تیم فوتبال استقلال در ظاهر به دلیل عدم توانایی در پرداخت طلب استراماچونی سرمربی ایتالیایی خود به  از حضور در لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته شد. در واقع اما به دلیل مالکیت مشترک سرخابی ها طلب استراماچونی را پرداخت نکردند تا پرسپولیس تیمی باشد که به عنوان نماینده ایران در آسیا حضور پیدا می‌کند. این یکی از مهمترین و تاسف‌بار عرین اتفاقات فوتبالی در سال ۱۴۰۲ بود.

۲۵اردیبهشت

با شکست پرسپولیس مقابل سپاهان، استقلال با ۹ امتیاز اختلاف و سه هفته زودتر از اتمام فصل به مقام قهرمانی دست یافت. با اتمام هفته بیست و هفتم لیگ برتر ایران، استقلال با ۶۳ امتیاز و سه هفته قبل از اتمام فصل جاری به مقام قهرمانی رسید و نوار پنج دوره قهرمانی متوالی پرسپولیس را قطع کرد.

۲۵خرداد

در حالی که مسئولان وزارت ورزش اعلام کرده بودند حذف استقلال از رقابت‌های فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا قطعی نشده است، کنفدراسیون فوتبال آسیا به‌صورت رسمی سه تیم پرسپولیس تهران، سپاهان اصفهان و نساجی مازندران را به عنوان نمایندگان ایران در این دوره از مسابقات اعلام کرد و نامی از استقلال نبرد. بعدها مشخص شد که مسئولان ورزش کشور به دلیل مالکیت مشترک دو تیم استقلال و پرسپولیس از پرداخت طلب استراماچونی امتناع کردند تا به این ترتیب استقلال با وجود کسب قهرمانی بدون شکست، خود به خود از آسیا حذف شده و مشکلی برای مالکیت مشترک و جریمه‌های احتمالی به وجود نیاید در واقع استقلال و هوادارانش قربانی بی‌کفایتی مسئولان ورزش کشور شدند.

۱۸ مرداد

دیدار  گل‌گهر و فولاد در سیرجان با حضور زنان در ورزشگاه خانگی تیم گل‌گهر برگزار می‌شود. پیش از این بانوان به صورت جسته و گریخته در ورزشگاه آزادی از برخی دیدارهای ملی استقبال کرده بودند اما این بار و از بازی گل گهر مقابل فولاد ورود بانوان به شکل رسمی به ورزشگاه‌ها آزاد شد اما همچنان تبریز و خوزستان حتی در بازی‌های لیگ در اصفهان خانم‌ها نمی‌توانند وارد ورزشگاه شوند.

۲۱ شهریور

تیم فوتبال امید ایران در آخرین دیدار خود در مرحله نخست انتخابی المپیک برابر ازبکستان شکست خورد و از صعود مستقیم به مرحله دوم این رقابت‌ها بازماند. ملی پوشان فوتبال امید کشورمان با نتیجه یک بر صفر برابر حریف میزبان خود متحمل شکست شدند و با این شکست، تیم فوتبال ایران از صدرنشینی گروه و صعود به مرحله دوم انتخابی المپیک بازماند.

۲۴ شهریور

با رایزنی‌های صورت گرفته از سوی مهدی تاج با ارگان‌ها و شرکت‌های مختلف در نهایت  تکنولوژی کمک داور ویدئویی وارد کشورمان شد و عملیات نصب آن در ورزشگاه آزادی  شروع شود این تجهیزات از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا و فقط برای لیگ قهرمانان آسیا وارد کشورمان شد و پس از پایان این مسابقات تجهیزات از سوی AFC جمع و از کشور خارج شد. مدتی بعد با تلاش‌های فدراسیون فوتبال ورزشگاه آزادی به این سیستم مجهز شد و قرار شد چند استادیوم دیگر نیز به مرور صاحب VAR شوند دو بازی دربی فصل جاری از این سیستم در قضاوت استفاده شد.

۲۷ شهریور

در شهریور ماه یکی از پرحاشیه‌ترین اتفاقات فوتبالی کشور رقم خورد و کریستیانو رونالدو در تهران برای تقابل با پرسپولیس حضور یافت. حضور این ستاره فوتبال جهان حواشی زیادی به همراه داشت و با استقبال گسترده علاقه‌مندان به فوتبال روبرو شد. استقبال مردم ایران از این بازیکن بی‌سابقه بود و بازتاب گسترده‌ای در جهان داشت.

۹مهر

تیم فوتبال امید ایران با نتیجه یک بر صفر مقابل هنگ کنگ در یک چهارم نهایی بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو شکست خورد تا ناکامی دیگری پس از حذف از دور اول انتخابی المپیک پاریس توسط رضا عنایتی و دستیارانش رقم خورد.شکست تلخی که کمتر کسی تصور می‌کرد مقابل هنگ کنگ رقم بخورد.

۱۵ آبان

تیم نساجی در دور برگشت لیگ قهرمانان آسیا به مصاف تیم نوبهار ازبکستان رفت که مسابقه با نتیجه 3 بر یک به سود تیم نوبهار به پایان رسید. با این باخت نساجی دیگر هیچ شانسی برای صعود ندارد و دو مسابقه آینده این تیم با الهلال عربستان و بمبی سیتی هند برای نساجی جنبه تشریفاتی پیدا کرد.

۴ آذر

پرسپولیس در ورزشگاه آزادی به مصاف الدحیل رفت و در نهایت با نتیجه 2-1 شکست خورد، شکست تلخی که باعث شد پرسپولیس مقابل دیدگان هوادارانش حذف شود. پرسپولیس می توانست با برتری در این مسابقه به مرحله حذفی برسد ولی در شبی که ورزشگاه آزادی جای سوزن انداختن نداشت، پرسپولیس شکست تلخی خورد تا در همان مرحله گروهی حذف شود.

شکست در این مسابقه و حذف از آسیا با اعتراض شدید هواداران پرسپولیس همراه شده است.

۲۳ آذر

برای اولین بار دربی به سیستم کمک داور ویدیویی مجهز شد این بازی با حضور بانوان برگزار شد و خانم‌های علاقمند به فوتبال استقبال خوبی از این مسابقه فوتبال کردند. در نهایت دو تیم استقلال و پرسپولیس به تساوی یک بر یک رضایت دادند و گل استقلال در آخرین دقایق وقت‌های اضافه از روی نقطه پنالتی و به تشخیص کمک داور ویدیویی به ثمر رسید.

۳ دی

ملیکا محمدی هافبک تیم ملی فوتبال زنان و تیم خاتون بم، بامداد سوم دی ماه در سانحه رانندگی جان باخت و دو نفر از هم تیمی‌هایش به نام‌های بهناز طاهرخانی و زهرا خواجویی مجروح و راهی بیمارستان شدند.

این بازیکنان شام جایی دعوت بودند و شب در حال بازگشت به هتل محل اقامت خود در بم بودند. در مسیری که ۱۰ دقیقه بیشتر نبوده گویا راننده خوابش می‌برد و خودرو چپ می‌کند.

۱۸ بهمن

تیم ملی فوتبال کشورمان در نیمه نهایی جام ملت های آسیا مقابل قطر با نتیجه 3 بر 2 شکست خورد و حذف شد.با این نتیجه، حسرت فوتبال ایران برای قهرمانی در جام ملت‌های آسیا 51 ساله شد. تیم ملی آخرین بار سال 1976 قهرمان شده بود.

کنفدراسیون فوتبال آسیا در واکنش به این نتیجه نوشت: قطر برای دومین بار متوالی به فینال آسیا صعود کرد. قطر، ایرانی را شکست داد که 3 بار توانسته فاتح آسیا شود.

3  اسفند

سپاهان در چارچوب دیدار برگشت مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا مقابل الهلال قرار گرفت و مقابل میزبان خود شکست خورد و بازی با همان تیجه سه بر یک به سود الهلال (در مجموع ۶ بر ۲ به سود الهلال) خاتمه یافت و سپاهان از لیگ قهرمانان آسیا حذف شد. سپاهان در هر دو دیدار از حریف خود پیش بود اما هر بار با اخراج یکی از بازیکنان خود شیرازه این تیم از هم پاشید در نهایت به حذف آنها ختم شد.

۶ اسفند

تیم ملی فوتبال ساحلی ایران با شکست بلاروس توانست عنوان سومی جام جهانی ۲۰۲۴ امارات را به دست بیاورد.ملی‌پوشان ساحلی کشورمان  در دیداری یک طرفه توانستند حریف اروپایی خود را با نتیجه پرگل 6 بر یک شکست دهند تا برای دومین بار در تاریخ جام جهانی به عنوان سومی این مسابقات دست پیدا کنند.

۲۲ اسفند

تیم ملی فوتسال ناشنوایان ایران با پیروزی برابر ژاپن به عنوان قهرمانی مسابقات المپیک زمستانی ترکیه 2024 دست یافت تا سال 1402 را با طلایی‌ترین شکل ممکن به پایان برساند. تیم ملی ناشنوایان ایران در رشته فوتسال به عنوان اَبرقدرت دنیا یاد می‌شود و در ماه‌های اخیر، قهرمانی در آسیا و جام جهانی را به ویترین افتخارات پرشمارش اضافه کرده است که حالا با پیروزی 3 بر یک برابر سامورایی‌ها، اولین افتخار المپیک زمستانی را هم بدست آورد.

گزارش: نیلوفر مژدهی